فاطمه حافظی - خرم‌آباد - خبرنگار: لرستان استانی چهارفصل است که در هریک از شهرهایش می‌توان لذت سفری خاص را تجربه کرد و از آن لذت برد.

لرستان

وجود آثار تاریخی، گردشگری، باستانی، تفریحی، آبشارها، امامزاده‌ها و تپه‌های باستانی در گوشه‌گوشه این استان همگی ظرفیت‌هایی است که سفر به این بخش از کشور را برای شما به‌یادماندنی خواهد کرد. بیشتر راه‌های منتهی به استان لرستان چهارخطه و آزادراه است و سفری ایمن خواهید داشت؛ هرچند امکان سفر با قطار هم به چند شهر کوچک این استان ممکن است. می‌توانید از شهرهای جنوبی یا تهران، هم خودتان و هم خودروتان را با قطار به لرستان و ایستگاه شهر دورود برسانید و از آنجا سفرتان را آغاز کنید. لرستان با استان‌های همدان، کرمانشاه، خوزستان، ایلام و اصفهان همسایه است و بعد از رفتن به هرکدام از این استان‌ها می‌توانید سفری خوش در لرستان داشته باشید و لذت ببرید. برای سفر به لرستانِ چهارفصل بهتر است که لباس‌ مناسب همراه داشته باشید، زیرا ممکن است در یک شبانه‌روز، هم آب و هوای گرم را تجربه کنید و هم سرما را.

قطار گردشگری ایران در لرستان

امسال گشت و گذار در لرستان ابزار جدیدی دارد: قطار گردشگری. برای دیدن جاذبه‌های تاریخی، گردشگری، آبشارها، روستاهای گردشگری و تماشای همزمان ۲ آبشار و یک روستا، می‌توانید سوار این قطار شوید. اگر از تهران تا دورود را با قطار گردشگری نیامده‌اید، خود را به این شهر و ایستگاه راه‌آهن آن برسانید تا از آن استفاده کنید. البته با این قطار ۱۴ ایستگاه و جاذبه‌های این شهرستان را که تاکنون در هیچ‌جای دنیا ندیده‌اید، مشاهده خواهید کرد.

اگر با این قطار گردشگری که نوروز امسال برای نخستین بار به بهره‌برداری می‌رسد، دوباره به دورود برگشتید، سفر خود را از همین شهر ادامه دهید. در دورود دیدن روستای «سراوند» را به شما توصیه می‌کنیم. برای رفتن به روستای سراوند، بعد از رسیدن به شهر دورود باید ۱۵ کیلومتر را طی کنید. این مسیر شامل مزارع و باغ‌هایی است که در بهار چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. این روستا به دریاچه و چشمه خرم نزدیک است؛ جاده روستا هم آسفالت است و روشنایی آن در شب تامین شده و از ایمنی کافی برخوردار است.

آبشار دره اسپر و تنگه لی‌لی نیز در نزدیکی این روستا قرار دارد که امکان گردشگری طبیعت را برای مسافران فراهم می‌کند. داشتن لباس‌های گرم و ضدآب این امکان را به شما می‌دهد که تا حد ممکن به آبشار نزدیک شوید و از صدای قطرات آب لذت ببرید. در روستای سراوند می‌توانید کنار اهالی، اقامتی روستایی را تجربه کنید. اهالی خانه‌های خود را اجاره می‌دهند و این اقامت برای هر شب ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان هزینه دربردارد. البته این روستا به دریاچه گهر هم نزدیک است، اما چون در فصل بهار و سرمای هوا رفتن به دریاچه خیلی سخت است، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از دریاچه گهر را به ماه‌های خرداد و تیر موکول کنید.

برف‌بازی در بهار

اگر قصد برف‌بازی در فصل بهار و تعطیلات نوروز را دارید، رفتن به شهر الیگودرز و روستای کمندان را به شما پیشنهاد می‌دهیم. اگر چنین تصمیمی دارید، حتما خودروتان را تجهیز کنید و با امکانات و وسایل مورد نیاز به این شهر سفر کنید.

روستای کمندان حدود ۷۰ کیلومتر از شهر الیگودرز فاصله دارد و در آنجا می‌توانید علاوه بر برف‌بازی و اسکی، از دیدن سد کمندان نیز لذت ببرید. در این شهرستان مسافرخانه، هتل و مدرسه نیز برای اسکان مسافران و گردشگران وجود دارد.

سفر به بروجرد

برای دیدن خانه‌های تاریخی، مسجد جامع، امامزاده جعفر (ع)، تپه چغا، منطقه تفریحی ونایی و بازار ورشو نیز بروجرد میزبان شما خواهد بود.

در شهر بروجرد، روستای نظام‌آباد که چسبیده به شهر و نزدیک منطقه تفریحی گلدشت است، می‌تواند بهترین مکان برای سفری ارزان باشد. این محدوده اقامتگاه بوم‌گردی دارد و در کنارش، برخی از اهالی نیز خانه‌هایشان را اجاره می‌دهند. البته هزینه اقامت در واحدهای بوم‌گردی برای هر خانوار ۱۰۰ هزار تومان است، اما خانه‌های اهالی نرخ کمتری دارند.

بافت روستایی نظام‌آباد بسیار زیباست. وجود رودخانه، باغ‌های سیب و هلو و کوه‌های برفی چشم‌انداز زیبایی به وجود آورده‌ است که می‌تواند لحظات خوبی برای مسافران رقم بزند.

در این شهر روستاهای زیادی وجود دارد. می‌توانید به روستای ونایی بروید و در کنار چشمه‌ها و رودخانه‌های این منطقه لحظات مفرحی داشته باشید. در شهر بروجرد نیز خانه‌ معلم، مسافرخانه، هتل و مدرسه برای اسکان مسافران در نظر گرفته شده است. در زمان اقامت در این شهر خوردن کباب و جوجه‌کباب را فراموش نکنید.

سفری ناب به مرکز استان

برای دیدن قلعه فلک‌الافلاک، گرداب سنگی، خانه آخوند ابو، درب باباطاهر، میدان گپ، مناره آجری، پل شکسته، امامزاده زید بن علی (ع)، بازار روز، چشمه گلستان، بام خرم‌آباد، دریاچه طبیعی شهری کیو، دریاچه بهشت، پارک جنگلی شوراب، مخمل‌کوه، امامزاده عبدالله (ع)، آبشار افرینه، آبشار نوژیان، هفت‌چشمه، گریت، موزه باستان‌شناسی، موزه مردم‌شناسی، باغ گیاه‌شناسی، موزه علوم طبیعی و رصدخانه نیز در مرکز استان اهالی این لرستان میزبان شما هستند.

در شهر خرم‌آباد جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آن‌قدر زیاد و متنوع است که چشم هر مسافری را به خود خیره می‌کند. در ضمن، در شهر تابلوهایی برایشان وجود دارد و مسافران به‌خوبی به این مراکز راهنمایی می‌شوند.

در اینجا نیز مسافرخانه، خانه‌ معلم، هتل‌های جهانگردی، شهرداری، رنگین‌کمان، آزادی، سالیز، شقایق، کارون، هتل ارشیا، هتل عطر، هتل رصدخانه کاسین، تالار و هتل افلاک، و مجتمع پذیرایی روما برای حضور مسافران و گردشگران آماده شده‌اند. یکی از بهترین و لذیذترین کباب‌های عمرتان را می‌توانید در این شهر با قیمتی بسیار مناسب نوش جان کنید.

تالاب‌ها و قلعه نصیر را از دست ندهید

برای دیدن تالاب‌های یازده‌گانه و ولی عصر باید به پلدختر سری بزنید. در این شهرستان امامزاده‌های زیادی هم وجود دارد و می‌توانید سفری زیارتی تجربه کنید. خانه‌های روستایی این شهرستان و مهمانسراهای اطراف امامزاده مکان مناسب و ارزانی برای اقامت مسافران است.

یکی از روستاهای هدف گردشگری در شهر پلدختر قلعه نصیر است که در ۶۵ کیلومتری آزادراه خرم-زال قرار دارد و دارای اقامتگاه بوم‌گردی است. از طرف دیگر، این روستا به تنگه هلت و غار کوگان نیز نزدیک است. این روستا ۲۵ کیلومتر با غار کوگان فاصله دارد. در تنگه هلت فضایی برای اقامت و ماندن در شب نیست و تنها می‌توانید با تورهای طبیعت‌گردی از این تنگه دیدن کنید. توصیه ما، بومیان و همه نیروهای امدادی استان این است که از سفر انفرادی به این تنگه خودداری کنید.

سفر به چشمه آب گرم

همان‌طور که گفتیم، لرستان استانی چهارفصل است و اقلیم‌های متفاوتی دارد. در سفر به این استان  در چشمه آب گرم آب‌تنی  کنید. برای این تجربه باید به شهر دلفان سفر کنید. شهرستان امامزاده بابابزرگ یا ابراهیم را دارد. برای رفتن به این امامزاده باید از مسیر روستاهای زیادی بگذرید و از طبیعت لذت ببرید. در میان راه نیز رستوران‌های سنتی و فروشگاه‌های زیادی برای استراحت و خرید محصولات بومی وجود دارد.

امامزاده محمد (ع)

کوهدشت دارای جاذبه‌های زیادی است. برای رفتن به این شهر می‌توانید از خرم‌آباد یا از پلدختر به این سمت حرکت کنید، اما اگر از خرم‌آباد به طرف کوهدشت می‌روید، حتما از پل کشکان که یک پل تاریخی است، دیدن کنید. اگر قصد شنا یا آب‌بازی داشتید، حتما مراقب شدت آب باشید و سعی کنید سمت بخش‌های عمیق رودخانه نروید و به تابلوهای هشدار توجه کنید.

بعد از شهر کوهدشت به درب گنبد می‌رسید. امامزاده محمد (ع) این منطقه زیبایی‌های خاصی دارد و برای استفاده مسافران از این فضای معنوی و طبیعی زیبا کمپ‌های گردشگری برای مسافران تعیبه شده است. البته خود امامزاده نیز دارای مهمانسراست و مسافران می‌توانند با قیمتی بسیار اندک در این محدوده اقامت داشته باشند. البته تعداد مسافران و گردشگران در ایام نوروز به این مکان و برای زیارت آن‌قدر زیاد است که بیشتر اهالی نیز خانه‌های خود را اجاره می‌دهند. مسافران زیادی از استان‌های کرمانشاه، کردستان، همدان و ایلام در ایام نوروز به این شهر سفر می‌کنند و به دلیل نزدیکی زبانشان به یکدیگر احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

نکته مهم برای رفتن به این روستاها این است که مسافران مواد غذایی و خوراکی به‌ اندازه کافی همراه داشته باشند. هرچند اگر نیاز به غذای خاصی داشتند، با مجری اقامتگاه‌های بوم‌گردی هماهنگ کنند. در روستا هر نوع غذایی که بخواهند برایشان فراهم می‌شود.

کد خبر 435804

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار گردشگری و ميراث فرهنگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha