مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۶:۳۴
۰ نفر

امیرعفاف - خبرنگار: فارس، دیار تمدن و فرهنگ است. با دیدنی‌هایی چون مجموعه جهانی پاساردگاد، تخت جمشید، باغ ارم، حمام و بازار وکیل، آرامگاه حافظ و سعدی، آستان شاهچراغ (ع) روزهای خوشی را در سفر نوروزی برای شما رقم خواهد زد.

فارس

برای رسیدن به این استان از قم، کاشان، نطنز و اصفهان عبور می کنید. با این وجود استان فارس با وجود جاذبه های متعدد فرهنگی، تاریخی، طبیعی و مذهبی، یکی از مراکز مهم گردشگری ایران محسوب می شود.

.....................................

گردشگری: روستای دوان / آرامگاه شاهچراغ / مسجد وکیل / مسجد نصیرالملک / باغ نارنجستان قوام / باغ دلگشا / باغ ارم / دروازه قرآن شیراز / بازار وکیل شیراز / بازار قیصریه لار / آرامگاه ابش خاتون /

تاریخی: شهر تاریخی و باستانی دارابگرد / محوطه تاریخی پاسارگاد / آثار تاریخی و باستانی تخت جمشید / نقش برجسته پل آبگینه (تیمور میرزا) / نقش برجسته سر مشهد / قلعه دختر روستای دوان / نقش برجسته رجب / آتشکده آذرخش / تنگ تاریخی چوگان / شهر تاریخی ایزدخواست / کاروانسرای ایزدخواست / شهر تاریخی بیشابور / غار شاپور / غار کان گوهر / قلعه اژدها پیکر / میمون قلعه / کاروانسرای شاه عباسی سیوند / آتشکده کاریان / شهر باستانی گور یا شهر فیروزآباد / قلعه دختر / آتشکده دارابگرد / آتشکده اردشیر / نقش رستم / پارک ملی بمو / غار وراء / غار سنگ تراشان /

مشاهیر: شمس‌الدین محمد حافظ / سعدی شیرازیملاصدرا / حسن امداد / علی محمد حق‌شناس / خسرو ناقد / سیمین دانشور / بهرام دبیری / آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی / علامه علی دوانی / غلامحسین نوذری / محمود محمدی / حمید بهبهانی /

 آداب و رسوم:  آداب و رسوم چهارشنبه سوری در استان فارس / آداب و رسوم مردم شیراز در شب یلدا / آداب و رسوم مردم شیراز در ایام نوروز /

....................................

شروع سفر؛ ایزدخواست

وقتی از بزرگراه اصفهان- شیراز وارد استان فارس می‌شوید، به شهر تاریخی «ایزدخواست» می‌رسید. این شهر در فاصله ۱۵۶ کیلومتری اصفهان و در بخش مرکزی شهرستان آباده واقع شده است و جهانگردان در سیاحت‌نامه‌های خود از این شهر و قلعه آن نوشته‌اند. قلعه ایزدخواست یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی فارس مربوط به دوره ساسانیان است که در ۷ کیلومتری شمال این شهرستان و در ۷۵ کیلومتری آباده قرار دارد. کاروانسرای شاه عباسی و پل صفوی که روی رودخانه ایزدخواست قرار دارد هم در مجاورت قلعه ایزدخواست واقع شده‌اند. البته مسجد شهر تاریخی ایزدخواست را هم به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مساجد ایران می‌شناسند که بنای آن بر روی بقایای یک آتشکده ساسانی برپا شده است. ایزدخواست برای مسافرانی که جاده خشک شهرضا را پشت سر گذاشته‌اند، می‌تواند تفرجگاه و حتی اقامتگاه مناسبی باشد. پس می‌توانید در اقامتگاه بوم‌گردی «ایزدمهر» بمانید. گاری اجاره و در فضای قدیمی روستایی خاطره‌سازی کنید. ایزدمهر ۸ اتاق دارد و می‌تواند پذیرای ۳۰ مهمان باشد. اقامتگاه بوم‌گردی «سرای بیژدانه» هم خانه‌ای قدیمی با قدمت ۹۰ سال است که همه اتاق‌ها بافت قدیمی دارند و ایوان طبقه بالا به دره ایزدخواست اشراف دارد.

در این اقامتگاه گردشگران می‌توانند بنا به درخواست خود با خوراک‌های محلی و ارگانیک پذیرایی شوند. اقامتگاه بوم‌گردی «مهرگان پارس» هم یکی از اقامتگاه‌های شهرستان ایزدخواست است که چیدمان سنتی دارد و با صبحانه محلی شامل انواع لبنیات بومی و ارگانیک، مربای خانگی و نان تنوری محلی از مهمانان پذیرایی می‌کند. در این اقامتگاه امکان سفارش انواع غذاهای محلی مانند دو پیازه آلو، آبگوشت شیرازی، کلم‌پلو، آبگوشت محلی ایزد، شکرپلو شیرازی، لوبیاپلو شیرازی، رب‌ پلو و مرغ شکم‌پر وجود دارد که به صورت کاملا محلی روی آتش طبخ می‌شوند. مهرگان پارس تا قلعه تاریخی ایزدخواست ۵۰۰ متر و تا کاروانسرا ۹۰۰ متر فاصله دارد. هزینه اقامت در اماکن بوم‌گردی ایزدخواست برای هر نفر روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است.

ایزدخواست

سفر به تاریخ در پاسارگاد

اگر حسابی خستگی در کرده‌اید و قصد دارید به سفر ادامه دهید، به سمت آباده حرکت کنید. پس از طی کردن حدود ۶۸ کیلومتر از ایزدخواست به آباده می‌رسید. منبت‌کاری این شهر شهرت جهانی دارد و نمونه‌های زیبایی از آن در موزه‌های معروف جهان نگهداری می‌شود. گیوه‌دوزی، قالی‌بافی، پارچه‌بافی پنبه‌ای، جاجیم‌بافی و گلیم‌بافی از جمله صنایع‌دستی زیبای شهرستان آباده است.

بدون شک یکی از مهم‌ترین آثار باستانی فارس که طرفداران بسیاری دارد، مجموعه میراث جهانی پاسارگاد است که از دوران هخامنشی برجای مانده است و در فاصله ۱۳۰ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد. این مجموعه، آرامگاه کوروش بزرگ، پاسارگاد، باغ پادشاهی پاسارگاد، کاخ دروازه، پل، کاخ بار عام، کاخ اختصاصی، دو کوشک، آب‌نماهای باغ شاهی، آرامگاه کمبوجیه، ساختارهای دفاعی تل‌تخت، کاروانسرای مظفری، محوطه مقدس و تنگه بلاغی را در بر می‌گیرد. اگر در شهرستان ایزدخواست اقامت نداشته‌اید، حتما یک شب را در این مجموعه کم‌نظیر ایران سپری کنید. اقامتگاه عشایری «عموقدرت» واقع در جنگل زیبای چاه بید در نزدیکی آرامگاه کوروش قرار دارد و می‌توانید زندگی عشایری را در کنار عشایر باصری تجربه کنید. این اقامتگاه در کنار سیاه‌چادرهای عشایر پاسارگاد برپا شده است و حدود ۳۰ نفر گنجایش دارد. اقامت در سیاه‌چادر، تناول غذاهای محلی و نوشیدن چای زغالی، پوشیدن لباس محلی عشایر باصری، تماشای گله گوسفندان و قدم زدن در کوهپایه‌های نسا از جمله مواردی است که برای مسافران در این اقامتگاه مهیا شده و با مقبره کوروش هم فاصله چندانی ندارد. در اقامتگاه عمو قدرت خوردن دمپخت محلی، کشک بادمجان، گوجه بادمجان، پلو با گوشت گوسفندی و گوش دادن به نی و موسیقی محلی را فراموش نکنید.

سپری کردن اوقات خوش در کنار ایل خمسه را هم می‌توانید با اقامت در خانه عشایری «رادمهر» تجربه کنید. این خانه عشایری در میان درختان بنه وحشی قرار دارد و محل مناسبی برای خرید صنایع‌دستی است. اقامتگاه بوم‌گردی «کلبه آقامیر پاسارگاد» خانه‌ای ساخته شده از گل و خشت است که برای ترویج و احیای ارزش‌های بومی، عشایری و سنتی در منطقه کمین پاسارگاد تاسیس شده است. بنای این اقامتگاه قدمتی در حدود ۱۰۰ سال دارد و در آن عناصری از زندگی مردم ایران را در ۱۰۰ سال پیش مشاهده می‌کنید؛ حس نوستالژی از لحاف و رختخواب‌های پیچیده‌شده در گوشه اتاق، حوض آبی پر از ماهی‌های قرمز در حیاط و شمعدانی‌ها، کرسی، فرش دستباف و درهای چوبی سنتی در این مکان به شما دست می‌دهد. آقامیر، بنیانگذار گردشگری کیهانی فارس است و با اقامت در خانه او تجربه رصد آسمان زیبای شب را نیز خواهید داشت. مراسم شیره‌پزی، نان‌پزان و مشک‌زنان از دیگر خدمات متمایز این خانه بومی است. آرایشگاه، بیمارستان و خشکشویی در فاصله یک کیلومتری این اقامتگاه قرار دارند. اقامتگاه بوم‌گردی «نقش رستم» در مسیر مرودشت واقع شده که در این منطقه، کم‌نظیر بوده و از امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. هزینه اقامت برای هر نفر در اقامتگاه‌های سنتی پاسارگاد بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان در روز است که به نوع سرویس و خدمات بستگی دارد.

یک شب آرام در تخت‌جمشید

گردشگران بسیاری علاقه دارند یک شب آرام را در کنار شکوه تخت‌جمشید تجربه کنند. مجتمع جهانگردی تخت‌جمشید مرودشت که در ۸ کیلومتری این اثر بی‌بدیل باستانی قرار دارد، امکان اقامت را مهیا کرده است. این مجتمع یکی از هتل‌های باسابقه در ارائه خدمات گردشگری است که ۲۲ ویلا و اتاق دارد. هتل تخت جمشید در باغی زیبا به مساحت ۵ هکتار با فضای سبزی منحصر به فرد بنا شده است. ویلای دو تخته در این مجتمع برای هر روز ۲۳۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده است.

کمی دورتر در کیلومتر ۲۰ اتوبان شیراز- مرودشت و مقابل فرودگاه زرقان «متل دنا» قرار دارد که در فضایی سرسبز با آب و هوایی مطلوب و در نزدیکی کوه واقع شده است. این متل به دلیل قرارگیری در اتوبان شیراز- مرودشت دسترسی به این ۲ شهر را امکان‌پذیر می‌کند. فاصله متل دنا تا شیراز ۳۱ و تا مرودشت ۲۱ کیلومتر است. متل دنا به‌جز امکانات رایج به خشکشویی هم مجهز است. اتاق‌های دو تخته این متل ۱۸۵ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

تخت‌جمشید

مراقب جاده باشید

اگر تمایل به اقامت در شهرهای بین‌راهی ندارید و ترجیح می‌دهید در شیراز اقامت داشته باشید، مجتمع خدماتی- رفاهی جاده‌ای «طلائیه» در کیلومتر ۱۱۳ شیراز- اصفهان پذیرای شماست و می‌توانید پس از استراحتی کوتاه و تهیه خوراک به مسیر خود ادامه دهید. استفاده از مجتمع‌های خدماتی- رفاهی در طول جاده علاوه بر رفع خستگی و کسب آرامش لازم برای ادامه سفر، موجب هوشیاری رانندگان برای نشان دادن عکس‌العمل به‌موقع در برابر رفتارهای پرخطر دیگر رانندگان می‌شود.

پمپ‌بنزین‌های جاده‌ای مسیر ایزدخواست تا شیراز به‌ترتیب در شهرستان‌ها و مناطق ایزدخواست، شورجستان، آباده، سورمق، صفاشهر، پاسارگاد، سعادت‌شهر، سیوند، زنگی‌آباد، بزرگراه شیراز پارسه، آزادراه شیراز- مرودشت و زیباشهر قرار دارند. اما بهترین راه برای یافتن نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین نصب اپلیکیشن «پمپ‌بنزین‌یاب» بر روی گوشی‌های اندروید خواهد بود تا نزدیک‌ترین جایگاه سوخت را به شما نشان دهد.

به شیراز خوش آمدید

شیراز نیز مانند هر کلان‌شهر دیگری از همه امکانات تفریحی و رفاهی برخوردار است. جدا از آثار گردشگری مانند محور زندیه، حمام و بازار وکیل، آرامگاه‌های حافظ و سعدی، آستان شاهچراغ(ع)، مسجد عتیق، باغ جهان‌نما، باغ ارم و سایر آثار دیدنی، بازدید از بافت تاریخی شهر را از دست ندهید. می‌توانید در این محدوده اقامت جالبی در خانه سنتی «ستایش» داشته باشید و یک وعده غذایی مهمان کافه- گالری «سی راه» باشید.

اقامت و تناول غذا در مراکز بوم‌گردی و سنتی‌سرای همایونی، سووشون، پرهامی، ماه‌منیر، ترنجستان و لوتوس هم که در محور بافت تاریخی شیراز قرار دارند، می‌تواند از مهم‌ترین تجربه‌های این سفر در شیراز باشد. اما برای آن عده از گردشگران که اقامت در هتل‌ها را ترجیح می‌دهند، هتل‌های پارسیان، ارگ، شیراز، آریو برزن، چمران، ارم، هما، جام جم، پارک و پارس شرایط و امکانات مناسبی دارند. ضمن این‌که رستوران «هفت‌خوان» در ۵ طبقه با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی میزبان مهمانان است و هر ذائقه‌ای را اقناع می‌کند.

به سمت بندرلنگه

اگر از گشت و گذار در استان فارس سیر شده‌اید، برای خروج از این استان و رسیدن به بندرلنگه در استان هرمزگان ۲ مسیر مهم وجود دارد؛ جاده‌های لار و داراب که در این میان جاده لار کیفیت بهتری دارد. پس از طی کردن ۶۳۰ کیلومتر از این جاده به بندرلنگه خواهید رسید. بعد از شیراز نزدیک‌ترین شهر برای اقامت «جهرم» است که ۵۶ اثر و بنای تاریخی دارد. این شهر که به شهر نخل‌های استان مشهور است، در ۱۸۰ کیلومتری جنوب‌شرقی شیراز قرار دارد و از نظر جغرافیایی از شمال به سروستان، از شرق به داراب، از جنوب به لارستان و از غرب به فیروزآباد محدود می‌شود. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جهرم می‌توان به غار ۳۵۰ ساله دست‌ساز سنگ‌تراشان، آتشکده جهرم، مسجد جامع جهرم، خانه تاریخی استاد طوفان، آتشگاه قدمگاه، آبشار مروارید خفر، دروازه پیر شبیب و منطقه شکارممنوع کوه گرم اشاره کرد. خرما و مرکبات هم از مهم‌ترین محصولات باغی این شهر است که این محصولات به عنوان سوغات توسط گردشگران خریداری می‌شود. قالی، جاجیم، پنبه و بادام هم از دیگر اقلام صادراتی جهرم است که می‌توانید این اقلام را از بازار زندیه تهیه کنید.

اقامت در جهرم

در جهرم از اقامتگاه‌های سنتی چندان خبری نیست، اما می‌توانید در هتل‌های «پاسارگاد» و «فرهمند» اقامت دلچسبی داشته باشید. برای اقامت در اتاق‌های دو تخته و سه تخته این هتل‌ها به ترتیب ۱۸۰ و ۲۲۰ هزار تومان پیش‌بینی کنید. اگر در این شهرستان به دنبال خوراک خاصی می‌گردید، حتما قیمه جهرمی، آش الوک، آش ماست و کوفته سبزی جهرمی را در رستوران‌های «گلدیس» و «هفت‌خان» تجربه کنید. برای سوغات هم می‌توانید کلوچه و مسقطی، خرما، رنگینک، بادام سوخته و لیمو و مرکبات خریداری کنید. البته یک اقامتگاه بوم‌گردی با نام «نایب جهرم» در کیلومتر ۱۰۰ جاده شیراز- جهرم برای آنهایی که مایل به اقامت در شهر نیستند وجود دارد که پیشینه آن به دوران قاجار و پهلوی اول باز می‌گردد. اقامتگاه نایب در شهر باب انار واقع شده و فاصله آن تا مرکز شهر جهرم حدود ۷۳ کیلومتر است.

لار، شهر بدون کوچه را فراموش نکنید

بعد از استراحت و طی کردن ۱۶۰ کیلومتر از جهرم به لار می‌رسید. این شهرستان در زمان ساسانیان به دلیل ساخت آتشکده مورد توجه بوده و از اواخر قرن هشتم هجری قمری مهم‌ترین مرکز ضرب سکه به شمار می‌رفته است. مهم‌ترین صنایع‌دستی منطقه لارستان، کوزه‌گری بوده و حلواپزی نیز در این منطقه رایج است. سوغات محلی و مشهور لار، حلوای مسقطی است.

اگر علاقه‌مند به آثار تاریخی باشید، بازدید از قلعه اژدها پیکر، مقبره مادر نادر، بازار قیصریه لار، قلعه چرو لار، قلعه قدمگاه و پل عباسی را به شما پیشنهاد می‌دهیم و اگر مایل هستید در طبیعت اوقات خود را سپری کنید، باغ نشاط، منطقه حفاظت‌شده و رودخانه شور را از دست ندهید. ضمن این‌که شهر لار تنها شهر بدون کوچه در خاورمیانه است و این شگفتی معماری، برایتان جالب خواهد بود.

اقامتگاه بوم‌گردی و خانه تاریخی «بهروزیان» در ۴۲ کیلومتری لار در دوران قاجاریه بنا شده است و می‌توانید در این محل با زندگی بومیان آشنا شوید. به دلیل حفظ معماری سنتی و القای حسی نوستالژیک، برخی از اتاق‌های اقامتگاه خانه تاریخی بهروزیان فاقد تخت و تلویزیون هستند. به این اقامتگاه که رسیدید، می‌توانید باغ‌های زیبای اوز را ببینید و در کنار دریاچه هیزم آرامش واقعی را لمس کنید. برای آنهایی که به اقامت در فضای سنتی علاقه‌ای ندارند، هتل جهانگردی لار در شهر جدید پیشنهاد می‌شود. اسکان یک‌روزه در اتاق‌های دو تخته این اقامتگاه سنتی ۱۷۰ هزار و در اتاق‌های چهار تخته ۳۳۰ هزار تومان هزینه دارد. حالا می‌توانید با سپری کردن ۳۰۰ کیلومتر در بندرلنگه نظاره‌گر آب‌های نیلگون خلیج‌فارس باشید.

اگر به طور کلی قصد توقف در شهرهای بین‌راهی را ندارید، مجتمع‌های خدماتی- رفاهی «خلیج‌فارس» در کیلومتر ۳۸۰ جاده شیراز- بندرعباس و کیلومتر ۹۰ جاده شیراز- جهرم، «ستاره دالین» در کیلومتر ۱۵ جاده جهرم- شیراز، «بوستان کوار» در کیلومتر ۳۷ جاده شیراز- جهرم، «ضرغامی» در کیلومتر ۶۷ جاده جهرم- لار و «خاتم‌الانبیا» در کیلومتر ۸ جاده لار- بندرعباس و کیلومتر ۱۸ جاده لار- جهرم توصیه می‌شود.

پمپ‌بنزین‌های جاده‌ای مسیر شیراز تا بندرلنگه در هورباف، اکبرآباد، خفر، قطب‌آباد، بلوار رهبر، چاتیز، ورودی شهر فویه، ورودی حاجی‌آباد، کورده، لار، خور، تنگ بستک، بستک، هرنگ، چامسلم، گازستانه و بندر کنگ قرار دارند.

مسیر دوم، یاسوج

اگر نخواستید از شیراز به سمت بندرلنگه و هرمزگان سفر کنید، ما مسیر دیگری را به شما پیشنهاد می‌دهیم؛ یاسوج. از شیراز تا یاسوج ۱۸۲ کیلومتر راه در پیش دارید. یکی از مهم‌ترین اماکن گردشگری فارس که در مسیر یاسوج قرار دارد، روستای قلات است. این روستا در ۳۶ کیلومتری شمال‌غربی شیراز واقع شده است و حتی در تابستان آب و هوای مطلوبی دارد. جدا از چشمه‌ها، آبشارها و طبیعت کم‌نظیر، مسیر دسترسی به جاذبه‌های طبیعی نیز با زیبایی چشمگیری سنگفرش شده است. درختان چند هزارساله و دره‌ای عمیق هم از جاذبه‌های این روستا به شمار می‌روند. یک کلیسای قدیمی هم در این روستا وجود دارد که قدمت چند هزار ساله دارد. کشک پیاز، کشک گردو، عدسی و آش رشته از غذاهای محلی رایج در این روستاست. در جاده شیراز به سمت سپیدان بعد از ۲۵ کیلومتر تابلو روستای قلات و زیرگذرش دیده می‌شود. تنها محل رسمی اقامت در قلات هتل «مونت» است. هزینه اقامت در اتاق دو تخته این اقامتگاه برای نوروز ۳۱۳ هزار تومان است و باید برای اتاق چهار تخته نیز روزانه ۳۶۴ هزار تومان بپردازید. اما اگر در روزهای مورد نظر شما مونت جای خالی نداشت، نگران نشوید؛ برخی از محلی‌ها، اتاق‌های خانه خود را اجاره می‌دهند. تا رسیدن به سپیدان از مناطق خوش آب و هوایی عبور می‌کنید که در خود چشمه‌های روان دارند؛ رودبال یکی از این مناطق است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد. چشمه بکلو و قلعه سرتلی نیز از توابع بخش همایجان شهرستان سپیدان هستند که مناطق جالبی برای طبیعت‌گردی به شمار می‌روند.

سپیدان سردسیر

سپیدان هم یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری این مسیر است که با شیراز ۸۰ کیلومتر فاصله دارد. سپیدان شهری سردسیر و کوهستانی با باغ‌های سیب و گردو و جوی‌ها و رودهای روان و آبشارها و آبگیرهای متنوع و متعدد است که زمستان‌ها از برف پوشیده است. این منطقه به‌غیر از زمستان در اوایل بهار نیز مفرح و برای اسکی استاندارد است. آبشار مارگون یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری سپیدان است که از میان صخره‌ها روان می‌شود. این آبشار پدیده‌ای برجسته و شگفت‌آور است که از ظرفیت‌های بی‌مانند گردشگری فارس محسوب می‌شود. دریاچه‌ برم فیروز، چشمه‌ شش پیر و چله‌گاه نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی این محدوده هستند و به دلیل رودخانه‌های پرآب طرفداران بسیاری دارند.

اقامتگاه بوم‌گردی «جورگ» در روستایی با همین نام در سپیدان واقع شده است. این روستا در ۷۵ کیلومتری شمال غربی شیراز قرار دارد. اقامت در این مکان سنتی برای هر نفر در حدود ۱۳۰ هزار تومان هزینه دارد. اقامتگاه بوم‌گردی «کوچ بوم» یا «ایلی زاگرس» نیز می‌تواند اوقات خوب و مفرحی را برای مسافران ایجاد کند. اقامت در سیاه‌چادرهای زیبای این ایل نیز برای هر نفر در حدود ۸۰ هزار تومان آب می‌خورد. اسکان در اقامتگاه خشتی «بوم کلبه کهکران» به همراه همه امکانات اقامتی خالی از لطف نیست. پیاده‌روی و آب‌نوردی در تنگه زیبای گمبیل، گشت‌های عشایری به همراه اقامت و پذیرایی در چادرهای عشایر کوچرو قشقایی و گشت‌های روستاگردی در این اقامتگاه برای مسافران مهیاست. رقص محلی با لباس‌های سنتی و پخت نان سنتی از تفریحات شبانه بوم کلبه کهکران است. اقامت در سیاه‌چادرهای قشقایی با صبحانه، پذیرایی با انواع میوه‌های فصل، ناهار محلی، میان‌وعده، عصرانه، شام و برنامه نیم‌روزه طبیعت‌گردی برای هر نفر ۱۴۰ هزار تومان در یک شب است.

هتل چهارستاره پولادکف سپیدان یک مجموعه بین‌المللی تفریحی و ورزشی است که با رستوران، فست‌فود، کافی‌شاپ، اینترنت، سالن کنفرانس و اتاق سرگرمی و همچنین با امکانات ورزشی مانند تله‌کابین، زیپ‌لاین، اسب‌سواری، قایق‌سواری، تله‌اسکی، پیست‌اسکی، اسنومبیل، مینی‌بوب و ماشین کوهستان پذیرای مهمانان است. هزینه اقامت روزانه در این هتل برای اتاق دو تخته ۳۲۰ هزار و چهار تخته ۵۱۰ هزار تومان است. هتل‌آپارتمان «آرتاکن سپیدان» نیز که در شهر اردکان قرار دارد، برای هر آپارتمان دو خوابه روزانه ۴۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

پایان سفر؛ ‌به سمت یاسوج

بعد از عبور از منطقه سپیدان، تنگ‌تیزاب و تنگ سرخ در ۳۵ کیلومتری سپیدان از سمت یاسوج قرار دارند که محل مناسبی برای تفرج در استان کهگیلویه و بویراحمد است. مجتمع خدماتی و رفاهی مسیر شیراز به یاسوج با عنوان «ستاره دالین» در کیلومتر ۵۰ جاده شیراز- سپیدان قرار دارد.

پمپ‌بنزین‌های مسیر شیراز به یاسوج در دوکوهک، گویم، دالین، اردکان و نجف‌آباد یاسوج قرار دارند. توصیه می‌شود که حتما در دالین سوخت‌گیری کنید، زیرا تا اردکان فاصله نسبتا زیادی در پیش دارید.

کد خبر 435727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha