مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۸ فروردین ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۹
۰ نفر

وحید استرون: استان سمنان به دلیل قرار گرفتن در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب مسیر پایتخت تا مشهد مقدس، سالانه میزبان میلیون‌ها مسافر است، اما در سال‌های اخیر تلاش مسئولان بر این است که سمنان از معبر به مقصدی برای گردشگران تبدیل شود.

سمنان

دیار «قومس» به سبب برخورداری از موقعیت ویژه هوایی چهارفصل، وجود جنگل‌ها و طبیعت زیبا و میراث فرهنگی و کاروانسراهای کم‌نظیر از ظرفیت‌های ویژه گردشگری برخوردار است. این استان از جانب شمال به استان مازندران، از جنوب به استان اصفهان، از مشرق به استان خراسان و از مغرب به استان تهران می‌رسد و این قرار گرفتن بر کریدور شمال شرق کشور موقعیتی ویژه برای این استان رقم ‌زده است. امروزه ۲۳ منطقه نمونه گردشگری در استان سمنان مصوب شده که ۴ منطقه نمونه گردشگری چشمه آب‌گرم، بقعه پیغمبران، جنگل ابر و سد شاه‌چراغی و ۱۳ روستای هدف گردشگری از جمله قلعه بالای بیارجمند از جمله آنهاست. همچنین استان سمنان ۲ شهر نمونه گردشگری بسطام و شهمیرزاد را دارد.

..........................................

گردشگری: جاذبه‌های گردشگری استان سمنان / جاذبه‌های گردشگری دامغان / پارک ملی کویر / پارک علم و فناوری / جنگل ابر / باغ چشمه علی /

تاریخی:  تپه باستانی سنگ چخماق / گنبد زنگوله / مجموعه کاروانسراهای تاریخی میاندشت / کاروانسرای قصر بهرام / کاروانسرای عباس آباد / مجموعه تاریخی بسطام شاهرود /

  آداب و رسوم: آداب و رسوم مردم شهرهای استان سمنان در ایام نوروز / آداب و رسوم چهارشنبه سوری در استان سمنان / آداب و رسوم شب یلدا در سمنان / آداب و رسوم مردم استان سمنان در ماه مبارک رمضان / آداب و رسوم مردم استان سمنان در ماه محرم  / آیین «چِلچِلا» در شهر تاریخی مجن  /

  حمل و نقل: فرودگاه سمنان /

.........................................

پیشنهادها برای گردشگران استان سمنان

مناطق دینی استان سمنان بسیار زیاد هستند و نمی‌توان آنها را تک‌تک نام برد، ولی مسافران و گردشگران می‌توانند از ظرفیت‌های بسیاری مانند طبیعت زیبا با چشم‌اندازهای طبیعی و روستاهای هدف گردشگری دیدار کنند. همچنین مناطق بسیار زیادی در استان سمنان وجود دارند که از آنها می‌توان به ‌عنوان مناطق زیستی و حیات‌ وحش نام برد. از جمله آنها پناهگاه حیات ‌وحش خوش‌ییلاق، پناهگاه حیات‌ وحش و منطقه حفاظت‌شده توران، منطقه حفاظت‌شده پرور، منطقه شکار و تیراندازی ممنوع خنار، شکار و تیراندازی ممنوع تپال و پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده کویر نام برد که قطعاً گردشگران حرفه‌ای می‌توانند با رعایت موازین ویژه از حاشیه این مناطق دیدار کنند. از سوی دیگر، مقبره بسیاری از بزرگان مانند بایزید بسطامی، ابوالحسن خرقانی، ابن‌یمین فرومدی، شیخ حسن جوری، علاءالدوله سمنانی و مناطق زیارتی مانند امامزاده یحیی (ع)، امامزاده محمد (ع) و پیغمبران در کنار مناطق زیبایی مانند رودبارک، چاشم، پرور، ابر، اولنگ، میامی، دشت کالپوش، ملاده، غاز دربند، ایل سنگسر، قالیباف، رامه، دیباج، جاده ابریشم و خارتوران در استان سمنان وجود دارد که می‌تواند مقصد گردشگری بسیاری از هموطنان باشد.

صنایع دستی و سوغات

یکی از صنایع دستی استان سمنان که با دستگاه‌های بافندگی ساده بافته می‌شود، جاجیم است. گلیم‌بافی هم در بین مردم استان رواج دارد. از سوی دیگر، کاشی الوان، ظروف سرامیک، سفالگری، پارچه قلمکار، منبت، نمدمالی، معرق چوبی، قالی‌بافی و ساخت ساز از جمله صنایع دستی استان هستند. استان سمنان تولیدات خوراکی فراوانی مانند انگور، قیسی، زردآلو، برگه هلو و زردآلو، عسل، انار، خربزه، طالبی، آلو، گردو، سیب، فراورده‌های لبنی عشایری و نان‌های سنتی مانند کاک و فطیر و شیرمال هم دارد که می‌تواند برای هموطنان و گردشگران جذابیت خاصی داشته باشد.

ایوانکی

گردشگرانی که از تهران می‌خواهند به استان سمنان سفر کنند برای رسیدن به این استان باید وارد بزرگراه امام رضا (ع) شوند. بعد از گذر از جنوب تهران و شهرک صنعتی خوارزمی در ۲۰ کیلومتری جنوب این استان، به استان سمنان وارد می‌شوید. اولین مقصد پیش روی شما بعد از طی مسافتی ۶۰ کیلومتری شهرستان ایوانکی است. یکی از معدود مناطق گردشگری این شهرستان صنعتی «قله قوچ» در۴۰ کیلومتری شمال غرب ایوانکی واقع شده است. این کوه روی خط‌الراس شمال غربی- جنوب شرقی در حاشیه جنوبی البرز مرکزی قرار دارد که دارای مناظر زیبایی در فصل بهار است. گلیم، مصنوعات نمکی و سراجی (کیف‌سازی) از صنایع دستی این شهرستان است. مسافران می‌توانند برای استراحت از کمپ گردشگری «ایوانکی» به مدیریت آقای حیدری ( ۰۹۱۲۸۳۱۴۵۳۲) استفاده کنند. لازم به ذکر است بعد از ۵ کیلومتر از مسیر ایوانکی به سمنان در مسیر بزرگراه امام رضا (ع)، پمپ گاز ایوانکی قرار دارد.

گرمسار

با گذر از ایوانکی و بعد از طی مسافت ۳۰ کیلومتری در مسیر بزرگراه امام رضا (ع) به شهرستان گرمسار می‌رسید. شهرستان گرمسار از شمال به شهرستان فیروزکوه و دماوند، از شرق به شهرستان‌های آرادان و شهرستان سرخه، از غرب به شهرستان پاکدشت و استان قم و از جنوب به شهرستان آران و بیدگل محدود است. یکی از مناطق زیبا و گردشگری این شهرستان منطقه نمونه گردشگری «بنه‌کوه» در بخش شمال قرار دارد. این منطقه به دلیل قرار گرفتن بر سر راه باستانی گرمسار (خوار) به مازندران، در طول تاریخ از نظر استراتژیک و نظامی دارای اهمیت ویژه‌ای بوده است. کاروانسرای شاه ‌عباسی «ده‌نمک» در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان و در ۴۰ کیلومتری شرقی گرمسار یکی از مناطق زیبای گردشگری به حساب می‌آید. غیر از دیدن مناظر زیبا و تاریخی، از غذاهای خوشمزه‌ای که در این کاروانسرای تاریخی و تفریحی پخته می‌شود هم می‌توانید لذت ببرید.

چنانچه به دیدن کاروانسراهای دوره صفوی علاقه‌مند هستید، در ادامه مسیر گرمسار به آرادان، می‌توانید از کاروانسراهایی که در زمان شاه‌ عباس صفوی ساخته شده‌اند بازدید کنید.

 تنها اقامتگاه برای گذران شب در شهرستان گرمسار هتل‌آپارتمان «پیوند» با ۱۱ سوئیت است. این هتل‌آپارتمان به مدیریت آقای پالیزوان و در میدان شهید تفضلی گرمسار با شماره تماس ۰۲۳۳۴۲۴۳۸۲۸ قرار دارد.

آرادان

بعد از گشت و گذار در گرمسار و طی مسیر مستقیم در بزرگراه امام رضا (ع) با طی مسافت ۱۵ ‌کیلومتر به شهرستان آرادان می‌رسید. شهرستان آرادانِ استان سمنان با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی در همه ایام سال به‌ویژه در فصل بهار به خاطر تنوع آثار، خاطره خوشی برای مسافران و گردشگران این دیار رقم می‌زند. بازدید از «قلعه یاتری علیا» را از دست ندهید. این قلعه متعلق دوره ایلخانیان روی تپه‌ای بنا شده که محدوده آن بسیار وسیع است. ۲ راه برای دسترسی به این قلعه پیشنهاد می‌شود. راه اول جاده اصلی تهران- مشهد، کیلومتر ۷ گرمسار – آرادان سمت راست روستا یاتری علیا، میدان دوم، سمت راست، بعد از پل زیرگذر راه‌آهن است و راه دوم داخل آرادان بعد از روستای هشت‌آباد، میدان اول، به طرف روستای امامزاده علی‌اکبر، بعد از پل زیرگذر.

امامزاده علی‌اکبر (ع) واقع در روستای یاتری علیا در حدود ۳ کیلومتری آرادان است. برای زیارت این امامزاده در مسیر جاده گرمسار به آرادان، از سه‌راه روستای یاتری علیا وارد روستا شوید و سپس مسیر را تا میدان دوم روستا به سمت راست میدان ادامه دهید تا به قریه امامزاده علی‌اکبر (ع) برسید.

به سمت روستای زیبای ده‌نمک

در مسیر گشت و گذار از شهرستان آرادان، مقصد بعدی شما می‌تواند روستای ده‌نمک و کاروانسرای زیبای «ده‌نمک» باشد. این کاروانسرا در ۲۰ کیلومتری شرق آرادان واقع شده است. برای رسیدن به این کاروانسرا در مسیر جاده تهران – مشهد و در کیلومتر ۲۱ آرادان – گرمسار به سمت راست حرکت کنید و پس از طی ۱۵۰ متر، از جاده اصلی به سمت جنب جایگاه سوخت ضامن آهو حرکت کنید. تاریخ احداث کاروانسرای ده‌نمک مربوط به دوره صفویه است. در کنار این کاروانسرا بازدید از «آب‌انبار ده‌نمک» را از دست ندهید.

منطقه نمونه گردشگری رامه

بازدید از منطقه نمونه گردشگری «رامه» یکی دیگر از پیشنهادهای ما در شهرستان آرادان است. رامه در ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهر گرمسار و ۳۰ کیلومتری روستای تاریخی ده‌نمک واقع شده است. روستاهای رامه و چهارطاق و لزوره منطقه نمونه گردشگری رامه را تشکیل می‌دهند. قلعه‌های قدیمی همچون قلعه ضحاک، چندین قبرستان قدیمی، ظروف سفالی و اشیای عتیقه و سنگ‌نوشته‌های به دست آمده، درختان کهنسال گردو و آثار به‌جامانده از بناهای بسیار قدیمی نمایانگر سابقه هزارساله زندگی در این منطقه است.

گذران شب در چشم‌انداز صفویه

مسافرانی که قصد دارند شب را در شهرستان آرادان سپری کنند می‌توانند از کاروانسرای ده‌نمک در ۲۰ کیلومتری جاده اصلی آرادان – سمنان، روستای ده‌نمک به مدیریت آقای قندالی (شماره تماس ۰۹۱۲۶۱۱۳۳۸۷ ) و خانه بوم‌گردی «پدرسالار» در روستای علی‌آباد به مدیریت خانم نیک‌اقبال (شماره تماس ۰۹۱۲۸۱۹۵۷۱۰) استفاده کنند.

سرخه

بعد از گذر از شهرستان آرادان به سمت شهرستان سمنان، با طی ۹۹ کیلومتر ‌به شهرستان سرخه می‌رسید. در این مسیر ۴ استراحتگاه و پمپ بنزین و پمپ گاز «برزی» در پلیس راه سرخه، و پمپ گاز شهرداری در میدان امام رضا (ع) سرخه قرار دارد.

هنوز ۱۵ کیلومتر برای رسیدن به شهرستان سرخه مسافت مانده است و می‌توانید از روستای زیبای ۴ هزارساله «لاسجرد» دیدن کنید. کاروانسرای لاسجرد از جمله دیدنی‌های لاسجرد است که در کنار بزرگراه امام رضا (ع) قرار دارد و در دوره شاه عباس صفوی ساخته شده است. بازدید از این کاروانسرا در ایام نوروز همه روزه امکان‌پذیر است و در کنارش می‌توانید از تماشا و خرید صنایع دستی استان هم لذت ببرید. آستان مقدس امامزادگان سیدرضا (ع) و سید علی‌اکبر (ع) لاسجرد نیز از جاذبه‌های اطراف کاروانسرای لاسجرد است. «خانه ساسانی» یا «خانه بادگیر لاسجرد»، متعلق به دوره قاجاریه، و همچنین آب‌انبار «چهل‌پله» از دیگر مکان‌های زیبای این روستاست.

شما می‌توانید از پمپ بنزین «مهرزیار» در کنار این روستا استفاده کنید.

پس از طی ۶ کیلومتر از روستای لاسجرد به سمت شمال غربی این روستا، وارد جاده آسفالته شوید. در ادامه مسیر، تابلو «تلخاب» مشاهده می‌شود. از این‌جا تا چشمه آب معدنی تلخاب ۵ کیلومتر راه خاکی را باید طی کنید. تلخاب شامل ۲ چشمه است که محدوده‌ای استخری‌شکل به وجود آورده. از جمله خواص درمانی این چشمه درمان سردرد، چشم‌درد، یرقان، کهر، زردی و رفع گرمی بدن است.

سفر به ماسوله سمنان

روستای «جوین» یکی از زیباترین روستاهای استان سمنان است که بافتی ماسوله‌گونه دارد. این روستا در ۳۰ کیلومتری شمال غربی روستای لاسجرد واقع شده است. جوین با دست‌کندهای فراوان، محراب سلجوقی، قلعه گبری‌ها و آبشار تیریک خاطرات خوشی برای شما رقم خواهد زد.

ورود به شهر سرخه

اگر بازدید از لاسجرد تمام شده و یا قصد ورود به مرکز شهر سرخه را دارید، در جریان باشید که داخل این شهر نیز آثار تاریخی فراوانی برای دیدن وجود دارد. مسجد جامع از جمله این آثار است. تاریخ ساخت اولیه این بنا به قرن اول هجری نسبت داده می‌شود. مسجد چهل‌ستون سرخه نیز متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است که یکی از شبستان‌های الحاقی به مسجد جامع سرخه بوده و در بافت قدیم شهر قرار دارد. از ۴۰ ستون این بنا هم‌اینک ۳۲ ستون باقی است.

حتما خانه حشمت‌اللشکر را در مرکز شهر سرخه ببیند. این بنا متعلق به دوره قاجار است که به دست حاج معمارباشی سمنانی ساخته شده. بادگیرهای دوقلو بر فراز این بنا با تزئیناتی ناب از نمادهای شهر سرخه است. پس از بازدید از خانه حشمت‌اللشکر می‌توانید از آب‌انبار بزرگ سرخه بازدید کنید. آب‌انبار بزرگ یا «بیرون دژ» در محله بیرون دژ و در کنار مصلای نماز جمعه (حسینیه شهدا) شهر سرخه قرار دارد.

پیش از خروج از شهرستان سرخه، شما را به دیدن یکی از روستاهای زیبای اطراف سرخه به نام روستای «افتر» دعوت می‌کنیم. این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال غربی مرکز سرخه و در جوار جاده اصلی و آسفالته سمنان- فیروزکوه (به طول ۶۵ کیلومتر) واقع شده است. امامزاده طاهر، خانه سلطان و امامزاده علی و غار آهکی (مغار افتر) از جاذبه‌های این روستاست. مغار افتر یکی از بزرگ‌ترین غارهای آهکی شهرستان سرخه است. در این غار محصولات لبنی دامداران افتر نگهداری می‌شود.

روستای مومن‌آباد

شما می‌توانید بعد از طی مسافت حدود ۱۰ کیلومتر ‌به سمت سمنان در مسیر بزرگراه امام رضا (ع) از روستای مومن‌آباد و آرامگاه شیخ محمود مزدقانی نیز ببینید.

سمنان

از شهرستان سرخه تا شهر سمنان ۲۱ کیلومتر راه است و بعد از طی این مسیر به شهر سمنان می‌رسید.

پیش از ورود به مرکز شهر سمنان بازدید از سیستم تقسیم سنتی آب با قدمت ۷۰۰ سال را به شما پیشنهاد می‌کنیم. آب‌پخش‌کن از فضاهای باارزش شهری سمنان است که از آنجا آب به محله‌های مختلف تقسیم و در طول مسیر، آب به آسیاب‌ها، حمام‌ها، آب‌انبارها و باغ‌های زیادی منتقل می‌شده است. برای بازدید از این جاذبه باارزش، بعد از ورود به شهر سمنان با فاصله ۲ کیلومتری در شمال میدان امام حسین (ع) می‌توانید از این «پارا» یا آب‌پخش‌کن دیدن کنید. آب‌پخش‌کن دقیقا در شمال میدان امام حسین (ع)، آسیاب اول زاوغان قرار دارد که از جمله آسیاب‌های آبی شهر سمنان است. در طول مسیر به سمت جنوب میدان امام حسین (ع) می‌توانید از زیارت امامزادگان علویان و امامزاده اشرف بهره ببرید.

آسیاب طاووس

 از مسیر میدان امام حسین (ع) -  میدان کوثر به سمت میدان سعدی سمنان و در بلوار قائم این شهر می‌توانید از یکی دیگر از آسیاب‌های آبی شهر سمنان دیدن کنید. آسیاب طاووس همچون دیگر آسیاب‌های آبی دارای فضاهای تنوره یا ورودی آب، سنگ آسیاب، انبار گندم، آرد و نگهبانی و استراحت آسیابان است.

خانه‌های تاریخی سمنان

 سمنان دارای خانه‌های تاریخی متعددی است که همگی در بافت تاریخی این شهر واقع شده‌اند. برای بازدید از این خانه‌ها می‌توانید پس از عبور از گذر تاریخی کهنه‌دژ که از گذرهای تاریخی شهر سمنان است و در جداره آن بناهای تاریخی متعددی قرار دارد، از خانه‌های تاریخی رنجبران، ترابی و حاجیان که از خانه‌هایی با معماری و تزئینات ایرانی هستند، دیدن کنید.

کاروانسرای آهوان

 اگر قصد خروج از سمنان را دارید، بازدید از کاروانسراهای سنگی و آجری آهوان را از دست ندهید، این کاروانسراها در ۳۶ کیلومتری شرق سمنان و در جوار جاده واقع شده‌اند. ساختمان کاروانسرای سنگی آهوان از سنگ و ملات ساروج است و در قرن پنجم هجری ساخته شده. در نزدیکی این بنا کاروانسرای شاه ‌عباسی آهوان قرار دارد که در زمان صفویه در کنار کاروانسرای قدیمی ساخته شده است.

در صورتی که حال و هوای زیارت و دیدن منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا با منظره‌ای زیبا را کرده‌اید، سری به منطقه پیغمبران بزنید. این بقعه مدفن دو پیامبر به نام‌های سام و لام نبی است که گفته می‌شود از فرزندان نوح پیغمبر هستند. پیغمبران اگرچه بر فراز کوه قرار دارد، امکانات مناسبی برای استقرار بازدیدکنندگان در اطراف آن مهیا شده است و اگر قصد زیارت این بقعه را دارید، با وسیله نقلیه خود می‌توانید بخش عمده‌ای از مسیر را تا نزدیک آرامگاه طی کنید. مقبره پیغمبران در قله کوهی به همین نام در ۲۱ کیلومتری جاده اصلی تهران – مشهد و منشعب از کیلومتر ۶ محور سمنان- دامغان قرار دارد.

بازارچه‌های صنایع دستی

در شهر سمنان می‌توانید از بازارچه‌های صنایع دستی، گلیم، جاجیم، سفال، سرامیک، نساجی سنتی، حوله‌بافی، تولیدات چرم دست‌دوز، سازهای سنتی، نمد و محصولات نمدین، تراش سنگ‌های قیمتی، نقاشی پشت شیشه، حکاکی و حجاری روی سنگ و کاشی سنتی استفاده کنید.

برای گذران چند شب در شهر سمنان چند پیشنهاد جذاب داریم. خانه بوم‌گردی «جام» با ظرفیت اسکان ۱۵ نفر و با مدیریت آقای تیموری (شماره تماس ۰۹۱۲۳۳۱۱۷۹۲) در روستای جام، خیابان شهید حسین یحیایی، پلاک ۳۳ قرار دارد. کسانی هم که می‌خواهند به اقامتگاه‌های سنتی بروند به مجتمع «شبدیز» در کیلومتر ۳ جاده سمنان – مشهد، مقابل فرودگاه بروند و در صورت نیاز با آقای دادور با شماره ۰۲۳۳۳۶۵۳۱۲۷ تماس بگیرند. هتل‌مهمانسرای «جهانگردی» هم در بلوار بسیج، پایین‌تر از استانداری سمنان با شماره ۰۲۳۳۳۴۴۳۲۲۲ قرار دارد.

مهدی‌شهر

برای رسیدن به شهرستان مهدی‌شهر باید به جاده شمالی این شهرستان بروید و از بزرگراه امام رضا (ع) استفاده نکنید. شهرستان مهدی‌شهر در شمال شهر سمنان قرار دارد و با طی کردن ۲۱ کیلومتر می‌توانید به این شهرستان زیبا برسید.

نخستین جاذبه تفریحی پیش روی شما در شهرستان زیبای مهدی‌شهر پارک آبشار است. این پارک در دامنه کوهی به نام «ظهر تاسوعا» در مرکز شهر سنگسر بنا شده که بسیار دیدنی است. به دلیل قرار گرفتن پارک در مرکز شهر، تماشای بخش شمالی شهر و حسینیه المهدی از فراز کوه ظهر تاسوعا خالی از لطف نیست. این پارک دارای زیستگاه حیات وحش، سینمای روباز، ۲ دریاچه مصنوعی، ۳ آبشار مصنوعی، پارک کودک و پارکینگ است.

منطقه نمونه بین‌المللی گردشگری شهمیرزاد

پس از طی ۶ کیلومتر به سمت شمال مهدی‌شهر، به شهرستان شهمیرزاد می‌رسید.

یکی از زیباترین جاذبه‌های شهمیرزاد وجود بزرگ‌ترین باغ گردوی جهان با وسعت ۷۰۰ هکتار است. این باغ بزرگ گردو بزرگ‌ترین قطب گردوی جهان از سوی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) شناخته شده است.

سرچشمه شهمیرزاد از چشمه‌های شهر شهمیرزاد است که با فاصله کمی از یکدیگر واقع شده‌اند. سرچشمه یا شیخ چشمه‌سر پای کوه شیرقلعه شهمیرزاد واقع شده است. در این منطقه آب از دل کوه بیرون می‌آید و کمی پایین‌تر ۷ چشمه قرار دارد که از دل زمین آب بیرون می‌آید، فضای زیبایی را برای اقامت و استراحت فراهم آورده است. پیاده‌روی زیر درختان بلند گردوی این منطقه به‌ویژه در هوای بهاری بسیار لذت‌بخش است. در مسیر رودخانه تا مرکز شهر که پیاده‌روی در آن حدود ۱۰ دقیقه زمان می‌برد، جاده سلامتی با وسایل ورزشی قرار دارد و در انتها به میدان اصلی شهر و پارک کوهستان و تله‌سی‌یژ آن ختم می‌شود. برای رسیدن به این مکان باید از میدان شهر به سمت شمال شهر یا با توجه به تابلوها به سمت شیخ چشمه‌سر حرکت کنید.

 چنانچه به کوهنوردی علاقه‌مندید، حتما سری به «شیرقلعه» شهمیرزاد بزنید. این قلعه از آثار تاریخی مربوط به پیش از اسلام است که در فاصله یک کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد واقع شده است.

جنگل رودبارک

 اگر حال و هوای رفتن به منطقه ای جنگلی و بکر را دارید، در ادامه مسیر خود، حتما سری به جنگل رودبارک بزنید. جنگل رودبارک در مسیر راه شهمیرزاد به فولادمحله و در ۸۴ کیلومتری شمال مهدی‌شهر قرار دارد. رودبارک همجوار با منطقه حفاظت‌شده پرور است. در رودبارک حواستان به کل، خرس قهوه‌ای، بز و پرندگانی نظیر کبک، قرقی و عقاب و کرکس باشد.

منطقه زیبای «فینسک» در ۵۶ کیلومتری شمال شرقی شهمیرزاد و در دامنه‌های جنوبی رشته‌کوه‌های البرز واقع شده است. بهار و پاییز بهترین زمان برای سفر به فینسک است. برای رسیدن به این جنگل، پس از طی ۴۰ کیلومتر و قبل از روستای رسم رودبار، در سمت چپ جاده، جاده آسفالته مشخصی وجود دارد که در ابتدای آن تابلو بزرگی نصب شده که فاصله روستاها را از ابتدای جاده نشان می‌دهد. به سمت این جاده بپیچید و به سمت فینسک حرکت کنید. فاصله فینسک از ابتدای جاده حدود ۱۴ کیلومتر است.

خبر خوش این است که تعدادی خانه محلی روستایی به عنوان اقامتگاه بوم‌گردی برای اسکان شما در این روستا وجود دارد.

منطقه حفاظت‌شده پرور

پرور در ۴۶ کیلومتری شمال مهدی‌شهر واقع شده و به نام منطقه حفاظت‌شده پرور شناخته شده است. در این منطقه می‌توانید جنگل‌های زیبای اورَس (سرو کوهی)، مراتع سرسبز و تنوع بی‌نظیر حیات وحش را مشاهده کنید. امامزاده سید تاج‌الدین و حمام و گورستان پرور از مهم‌ترین آثار تاریخی این منطقه است. از دیگر جاذبه‌های این منطقه می‌توان به عشایر و ییلاقات آن اشاره کرد. امکان اسکان نیز در روستای پرور فراهم است.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی «بهشت پرور» به مدیریت آقای محمودیان (۰۹۱۲۱۳۱۱۲۰۵) و «پی تی نکپرور» به مدیریت آقای درویش (۰۹۱۲۷۳۱۶۸۴۸) در روستای پرور قرار دارند.

روستای هدف گردشگری چاشم

حتما در ادامه مسیر خود روستای «چاشم» را ببینید. این روستای هدف گردشگری در دامنه دومین کوه مرتفع استان سمنان به نام «نیزوا» در مهدی‌شهر واقع شده و کوه‌هایی مرتفع آن را از نواحی داخلیِ استان سمنان و مازندران جدا کرده است. بارش برف در این منطقه بسیار زیاد است. این روستا را در بیشتر شب‌ها مه سنگینی می‌پوشاند که رفت و آمد را مشکل می‌سازد. رودهای چاشم و نواحی غربی آن پس از پیوستن به تلار قائم‌شهر و رودهای شرقی آن پس از پیوستن به تجن ساری به دریای مازندران می‌ریزد.

چنانچه قصد تجدید قوا و استراحت در فضایی زیبا و دلنشین را دارید، به شهرستان مهدی‌شهر برگردید تا از زیبایی‌های هتل سنگسر استفاده کنید. هتل سنگسر با معماری مدرن بر روی تپه‌های منتهی به کوه‌های شمال غربی مهدی‌شهر بنا شده است. از خانه‌های بوم‌گردی مهدی‌شهر می‌توان به این موارد اشاره کرد: خانه «گل محدثه آرام» در شهمیرزاد، خیابان ساری، جنب اردوگاه هلال؛ «خانه اسدی» مهدی‌شهر، منطقه پشتکوه، روستای تم؛ خانه بوم‌گردی «شوکا» مهدی‌شهر، شهمیرزاد، روستای کلیم؛ «خانه رودبار» مهدی‌شهر، شهمیرزاد، روستای کلیم؛ خانه بوم‌گردی «خان سر» مهدی‌شهر، شهمیرزاد، روستای کلیم؛ «عمارت باباحاجی» مهدی‌شهر، شهمیرزاد، روستای کلیم؛ «عمارت فینسک» مهدی‌شهر، منطقه پشتکوه، ابتدای روستای فینیسک؛ خانه بوم‌گردی «امیر سراور» مهدی‌شهر، شهمیرزاد، روستای سراور؛ خانه بوم‌گردی «روزیه» مهدی‌شهر، شهمیرزاد، روستای چاشم؛ «بهشت پرور» مهدی‌شهر، منطقه پشتکوه، پرور؛ خانه بوم‌گردی «لرگا» مهدی‌شهر، شهمیرزاد، محرم‌دشت، کوچه شهید عسگر.

دامغان

برای رسیدن به دامغان باید از مهدی‌شهر و شهمیرزاد به شمال شرقی و بزرگراه امام رضا (ع) وارد شوید. فاصله این شهرستان با سمنان ۱۱۹ کیلومتر است و باید باکِ خودرو خود را در سمنان حتما پر کنید، چون تا ورودی این شهرستان پمپ بنزین وجود ندارد، ولی حدود ۶ رستوران و استراحتگاه ساخته شده است.

پیش از رسیدن به دامغان، حتما سری به قلعه و کاروانسرای امیریه بزنید. این قلعه تاریخی و کاروانسرا در مرکز شهر امیریه در فاصله ۲۰ کیلومتری غرب دامغان، بین جاده سمنان- دامغان واقع شده است. کارگاه‌های صنایع دستی نیز در این قلعه فعالیت دارند.

حالا به شهرستان دامغان رسیده‌اید. چنانچه به دیدن یک بازار تاریخی علاقه‌مندید، حتما سری به بازار دامغان بزنید. این بازار در راسته خیابان امام (ره) در مرکز شهر واقع شده و در دوره صفوی- قاجاری ساخته شده است.

سقف دالانی بازار به صورت گنبدی است که این گنبدها یک‌درمیان نورگیر دارد. اکثر مغازه‌ها نیز سقف گنبدی دارند. خانه تاریخی لطفی از بناهای دوره قاجاریه است که در مرکز شهر خیابان ۱۲ فروردین قرار دارد. اداره دامغان و موزه تاریخ شهر دامغان نیز در این خانه واقع شده است.

تپه‌های مریخی

به شما پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریع‌تر برای دیدن یکی از مناظر خاص از شهر خارج شوید. در جنوب شهرستان دامغان و در فاصله ۱۲۰ کیلومتری جاده دامغان - اصفهان و در نزدیکی روستاهای سرکویر دامغان، تپه اعجاب‌انگیز مریخی قرار دارد که فضانوردان روس و اوکراین آن را شبیه‌ترین نقطه کره زمین به مریخ می‌دانند.

بعد از دیدن این تپه‌های بی‌نظیر چنانچه علاقه‌مند به بازدید از دریاچه نمک هستید، در مسیر دامغان به اصفهان و در جنوب دامغان در فاصله ۴۷ کیلومتری مرکز دامغان و در نزدیکی روستای حسن‌آباد می‌توانید از دریاچه نمک بازدید کنید. برای دسترسی به این دریاچه در کیلومتر ۴۳ جاده آسفالته به سمت اصفهان، در سمت چپ، یک بریدگی فرعی و خاکی قرار گرفته است. این مسیر را که ادامه دهید در کیلومتر ۱۶ جاده ۲ قسمت می‌شود. شما باید به سمت چپ حرکت کنید که از همین‌جا دورنمایی از دریاچه نمک قابل رؤیت است. پس از طی کردن یک کیلومتر به ابتدای دریاچه نمک می‌رسید. شما می‌توانید با همراه داشتن امکانات اولیه از جمله چادر، شبی را آرام و با اطمینان از آنتن‌دهی تلفن همراه در کویر جنوب شهرستان دامغان به دیدن ستاره‌ها سپری کنید.

غذای خوشمزه در قناتی در دل کویر

ولی یکی از پیشنهادهای ما دیدن قنات و مجموعه تفریحی واقع در محور جنوب دامغان و به سمت شهرستان جندق (واقع در اصفهان) است که استراحتگاه خوبی برای مسافرانی است که از دل کویر می‌گذرند. این قنات که توسط یکی از روستاییان بازسازی شده، حالا اقامتگاهی سنتی در زیرزمین است.

بعد از برگشت به شهرستان دامغان چنانچه قصد بازدید از یکی از زیباترین غارهای ایران را دارید، از غار شیربند بازدید کنید. این غار در ۱۲ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دامغان واقع شده است. برای دسترسی به این غار ۱۰ کیلومتر جاده قدیم آب‌بخشان به گردنه بشم را طی کنید تا به مزرعه خوش‌آب‌وهوای شیربند برسید. سپس ۵/۱ کیلومتر جاده‌ای را که در قسمت شرقی مزرعه است، به طرف روستای جزن ادامه دهید. در ادامه جاده فرعی، سمت چپ خود را ۵۰۰ متر به طرف شمال دنبال کیند۰ دهانه غار در کمرکش کوهی صخره‌ای که از بستر رودخانه ۵۰ متر ارتفاع دارد، واقع شده است. زمین‌شناسان قدمت سنگ‌ها و ستون‌های این کوه و غار را به ۱۳۶ تا ۱۹۰ میلیون سال قبل نسبت می‌دهند.

شهر کلاته رودبار در فاصله ۴۵ کیلومتری شمال دامغان در مسیر دامغان گلوگاه قرار گرفته است. منطقه گردشگری «پیر خوشدر» در ۵ کیلومتری شمال شهر کلاته رودبار واقع شده و مسیر شهر تا چشمه، یک محور گردشگری زیبا و مفرح با مناطقی بدیع و در مسیر حرکت آب است.

پیش از عزیمت به شاهرود، بازدید از چشمه علی را به شما توصیه می‌کنیم. منطقه چشمه علی در شمال شهر دامغان و حدود ۳۰ کیلومتری این شهر و در بین روستای آستانه و شهر کلاته رودبار در جاده دامغان - ساری قرار دارد. خبر خوب این است که تعدادی کمپینگ در این منطقه برای اسکان و اقامت موجود است.

برج طغرل در مسیر شاهرود

حالا اگر قصد رفتن به شاهرود را دارید، در ادامه سفر به این شهرستان، از برج طغرل یا مهمان‌دوست دیدن کنید. این برج در ۱۸ کیلومتری شرق دامغان و در نزدیکی جنوب روستای مهمان‌دوست و در بین راه دامغان - شاهرود واقع شده است و اهالی روستاهای مجاور این بنا را بقعه امامزاده قاسم از اولاد موسی بن جعفر (ع) می‌دانند.

خانه‌های بوم‌گردی و هتل

مهمانسرای جهانگردی با ۱۴ اتاق و در بلوار آزادی جنب پارک ملت به مدیریت آقای رمضانی و شماره تلفن ۰۲۳۳۵۲۴۶۸۰۰ و اقامتگاه بوم‌گردی «ناصر لشگر» با ظرفیت اسکان ۲۰ نفر در روستای عباس‌آباد (چسبیده به دامغان) به مدیریت آقای ناصریان (۰۹۳۵۴۸۵۴۹۵۱) از اماکن اقامتی شهرستان دامغان به حساب می‌آید.

شاهرود

بعد از گذر از شهرستان دامغان به بزرگ‌ترین شهرستان استان سمنان با جمعیتی بالغ بر ۲۳۵ هزار نفر می‌رسید. برای رسیدن به شاهرود باید از سمنان ۷۰ کیلومتر از بزرگراه امام رضا (ع) را طی کنید. هرچند در این مسیر پمپ بنزین و پمپ گاز وجود ندارد، ۷ استراحتگاه واقع دارد.

حالا اگر به شهر شاهرود وارد شدید، مسجد شیخ علی‌اکبر را حتما ببینید که از زیباترین بناهای تاریخی شهر شاهرود است. شیوه ساخت مسجد شیخ علی‌اکبر به صورت تک‌ایوانی و دارای ۲ درِ ورودی است. اما قدیمی‌ترین بنای موجود در شهر شاهرود مسجد جامع، متعلق به دوره ایلخانی، است که در مجاورت بافت تاریخی شهر شاهرود قرار دارد. این مسجد بنایی ساده‌ و فاقد تزئینات است.

اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری از شاهرود کسب کنید، سری به خانه یغمایی‌ها بزنید. این خانه در حال حاضر ساختمان اداری میراث فرهنگی شاهرود و به‌جامانده از خانه‌های زیبای شاهرود قدیم است. این خانه در خیابان تهران، خیابان هشت شهریور (بهرام) واقع شده و در اوایل دوره پهلوی در سال ۱۳۰۵ شمسی ساخته شده است.

بعد از بازدید از بافت قدیم شاهرود و بازار، می‌توانید در انتهای خیابان مزار، در پارک جنگلی آبشار قدمی بزنید و برای تجدید قوا و یا صرف غذا از این منطقه بسیار زیبا دیدن کنید.

اگر قصد خرید سوغاتی و بازدید از یک بازار تاریخی را دارید، از بازار شاهرود دیدن کنید. این بازار در دوره قاجاریه ساخته شده است و در مرکز شهر شاهرود قرار دارد. بازار شاهرود علاوه بر راسته اصلی دارای سه‌سوق و چهارسوق و چندین کاروانسرا، آب‌انبار، حمام و مدرسه است که از نظر اقتصادی جایگاه ویژه‌ای در شاهرود دارد.

بازدید از آفریقای ایران

پیشنهاد ما این است که حتما به منطقه حفاظت‌شده توران بروید که در جنوب شرقی شهرستان شاهرود و در بخش زیبای بیارجمند جای دارد. این منطقه با وسعت یک میلیون و ۴۵۰ هکتار بزرگ‌ترین منطقه حفاظت محیط ‌زیست دنیا پس از منطقه «سرنگیتی» در آفریقا است. این ناحیه از ۲ بخش پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت‌شده تشکیل شده و معرف یکی از ۴ ناحیه کلان رویشی ایران - توران است که بیشترین مساحت کشور را تشکیل می‌دهد.

روستای زیبای «طرود» از توابع بخش مرکزی شهرستان شاهرود در ۱۳۰ کیلومتری جنوب غربی این شهرستان و در حاشیه کویر بزرگ مرکزی ایران قرار دارد. از جاذبه‌های این روستا می‌توان به زیارتگاه پیرمردان، رمل‌های روان، نخلستان، گله‌های شتر، نمکزارها و معادن سنگ‌های زینتی اشاره کرد. خانه بوم‌گردی «نخل کویر» با ظرفیت اسکان ۱۶ نفر در روستای طرود (سید رضا موسوی، ۰۹۱۹۲۷۳۶۴۱۸)، خانه بوم‌گردی «ستاره سرکویر» با ظرفیت اسکان ۱۵ نفر واقع در شاهرود، روستای طرود (سید مهدی موسوی، ۰۹۱۹۲۷۳۵۹۳۶) و «ستاره کویر چاه جام» با ظرفیت اسکان ۲۰ نفر واقع در کیلومتر ۷۹ شاهرود، طرود، کلاته، روستای چاه جام (حسین پاکدل، ۰۹۱۲۳۷۳۹۶۶۴) می‌تواند شب خاطره‌انگیزی برایتان در این روستا رقم بزند.

با گذشتن از شهرستان شاهرود و در بین راه میامی - سبزوار به سه‌راهی بیارجمند می‌رسید و با طی مسافت ۵۵ کیلومتر با گذشتن از شهر بیارجمند به روستای قلعه‌بالا خواهید رسید. اقامت و شب‌نشینی در قلعه‌بالا بسیار خاطره‌انگیز است. بافت پلکانی و زیبای روستا و همجواری با پارک ملی توران، صنایع دستی زیبا و مردمان مهمان‌نواز از ویژگی‌های منحصر به فرد این روستای هدف گردشگری است. خانه‌های بوم‌گردی «آقا محمد قلعه‌بالا» با ظرفیت اسکان ۲۰ نفر در روستای قلعه‌بالا، کوچه حمام (رقیه احمدی، ۰۹۱۲۵۷۳۲۴۶۳)، «خانه سبز» با ظرفیت اسکان ۱۲ نفر در روستای قلعه‌بالا (بی‌بی زهرا کیقبادی، ۰۹۱۹۴۳۱۵۶۱۲)، خانه بوم‌گردی «توران‌گشت» با ظرفیت اسکان ۲۰ نفر (حسین کیقبادی، ۰۹۱۲۳۷۳۵۷۹۴) و «خانه امید» با ظرفیت اسکان ۲۰ نفر واقع در روستای قلعه‌بالا، کوچه لشکرگاه (علی احمدی، ۰۹۱۲۵۷۳۰۰۵۲) برای پذیرایی از شما آماده‌اند.

تپه‌های تند و آتشین

 از سوی دیگر، اگر شانس بیاورید، می‌توانید تپه‌های تند و آتشین این منطقه را ببینید؛ جایی که هزاران کیلوگرم فلفل قرمز این منطقه توسط ساکنان روی تپه‌ها خشک می‌شود.

روستای رضاآباد در شمال منطقه حیات وحش خوارتوران و از توابع بخش بیارجمند شهرستان شاهرود، در ۲۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شاهرود و ۱۲۳ کیلومتری جنوب بیارجمند واقع شده است. مهم‌ترین جاذبه گردشگری آن بافت و معماری روستا با سقف‌های گنبدی، تپه‌های ماسه‌ای به اشکال مختلف، سیاه‌چادر عشایری و دست‌بافته‌های زنان روستاست. لذت شترسواری، آفرود و پیاده‌روی در رمل‌های کویری را در این روستا می‌توان تجربه کرد. خانه تاریخی «کلوت کویر» با ظرفیت اسکان ۲۰ نفر واقع در شاهرود، بیارجمند، روستای رضاآباد (امیر روزپیکر، ۰۹۱۵۸۷۱۹۷۰۰) و خانه بوم‌گردی «قلعه امیرخان» با ظرفیت اسکان ۸ نفر واقع در شاهرود، بیارجمند، خوارتوران، منطقه دلبر (مهناز آهنی، ۰۹۱۲۵۷۹۴۶۴۰۱) قرار دارد.

بسطام و خراقان

در ادامه مسیر به طرف بسطام و آزادشهر، بازدید از خرقان و آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی را از دست ندهید. روستای قلعه نو خرقان در ۲۴ کیلومتری شمال شاهرود واقع است. علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، بنای آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، عارف نامی قرن چهارم و پنجم قمری، در این منطقه قرار دارد. مجموعه تاریخی بسطام در ۶ کیلومتری شمال شاهرود در مسیر شاهرود - آزادشهر قرار دارد و واقع در شهر نمونه گردشگری بسطام است. در این مجموعه مرقد و خانقاه متعلق به ابویزید طیفور بن عیسی بن سروشان بسطام ملقب به سلطان‌العارفین و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن دوم و سوم قمری قرار دارد. مجموعه بایزید بسطامی شامل خانقاه بایزید، رواق صفوی، منار سلجوقی، مسجد بایزید بسطامی، مسجد جامع، امامزاده محمد (ع)، برج کاشانه، حمام بزرگ، گنبد غازان‌خان و مدرسه شاهرخیه است. خانه‌های «عارف خرقانی» با ظرفیت اسکان ۱۶ نفر در بسطام و روستای قلعه نو خرقان (مجید محمدی، ۰۹۱۲۱۷۳۵۴۷۶) و خانه بوم‌گردی «باغ گیلاس» با ظرفیت اسکان ۳۰ نفر واقع در روستای نکارمن، چشمه خانابه در بخش بسطام (حمیدرضا عاطفی، ۰۹۱۲۱۰۵۶۴۷۳) میزبان مهمانان است.

پس از بازدید از بسطام، بازدید از شهر «مجن» در فاصله ۳۵ کیلومتری شمال غربی شاهرود را به شما توصیه می‌کنیم. مجن به شهر گل سرخ و آبشارهای روان معروف است و خانه‌هایش دیدنی است. تنگه و آبشار معروف (داستان) نیز در فاصله ۱۰ کیلومتری شهر مجن و ۴۵ کیلومتری شاهرود قرار دارد. خانه بوم‌گردی «بالا محله» با ظرفیت اسکان ۱۵ نفر در روستای مجن، جنب مسجد امام رضا (ع) (اکبر رعیت، ۰۹۱۹۱۷۳۴۲۳۹) و خانه تاریخی «تنگه داستان» با ظرفیت اسکان ۱۶ نفر در روستای مجن (علی‌اکبر پهلووری، ۰۹۱۹۱۷۳۸۰۵۵) قرار دارد.

جنگل ابر

پس از بازدید از خرقان و با قرار گرفتن در جاده شاهرود - آزادشهر و طی حدود ۱۰ کیلومتر مسافت از خرقان، به جنگل ابر می‌رسید. منطقه ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شهرستان شاهرود قرار دارد. در ارتفاعات آن عمدتاً به صورت چمنزار و یا مراتع مشجر و در پایین‌دست آن جنگل با گونه‌های گیاهی متنوع دیده می‌شود. در جنگل ابر می‌توانید قدم زدن روی ابرها را تجربه کنید. خانه بوم‌گردی «کومه سبز» با ظرفیت اسکان ۲۰ نفر (زهرا آشوری، ۰۹۱۹۱۷۴۹۴۷۱) و خانه بوم‌گردی «خانه ابر» با ظرفیت اسکان ۱۵ نفر (ابوالقاسم آشوری، ۰۹۱۹۱۷۳۶۴۴۸) در روستای ابر قرار دارد.

در انتهای مسیر جاده شاهرود - آزادشهر، منطقه «خوش‌ییلاق» قرار دارد. این منطقه دارای چشم‌اندازهایی متنوع و تنوع اکوسیستمی فراوان است. گونه‌های بارز جانوری منطقه قوچ و میش، کل و بز، آهو، خرس قهوه‌ای، گربه وحشی و تیهو و گونه‌های گیاهی بارز بلوط، افرا، اورس، طاق و گون است.

با این همه زیبایی‌ در شهرستان شاهرود، اقامتی سه‌روزه را در این شهرستان پیشنهاد می‌کنیم. برای اقامت در این شهرستان می‌توانید در کنار خانه‌های بوم‌گردی، از مهمانسرای «شاهرود» (۱۵ اتاق) واقع در شاهرود، داخل پارک بلوار، تلفن: ۳۲۲۴۴۲۸۸، مهمانسرای «بسطام» واقع در بسطام، داخل پارک شهرداری، تلفن: ۳۲۵۲۲۲۶۲، هتل «رویال» واقع در شاهرود، خیابان دانشجو، تلفن: ۳۲۳۴۱۵۴۷، هتل «قصر بسطام» واقع در شهرستان شاهرود، بسطام،  میدان امام جعفر صادق (ع)، تلفن: ۳۱۱۲۷-۳۲۵۲۴۰۹۰ استفاده کنید.

میامی

شهرستان میامی آخرین شهرستان استان سمنان و در همسایگی شهرستان سبزوار قرار دارد. فاصله این شهرستان تا شاهرود ۶۵ کیلومتر و تا شهرستان سبزوار در خراسان رضوی ۱۹۰ کیلومتر است. در مرکز این شهرستان می‌توانید تعدادی از آثار تاریخی را مشاهده کنید. یکی از جاذبه‌های واقع در بافت تاریخی میامی محله تاریخی «آقایان» است. محله آقایان دارای حمام، مسجد، آب‌انبار، عمارت و کاروانسرای تاریخی است که همگی ثبت ملی شده‌اند. کاروانسرای میامی از کاروانسراهای زیبای عهد صفوی است. مسجد آقایان و آب‌انبار میامی نیز در دوره قاجاریه بنا شده‌اند.

در ۴۰ کیلومتری شرق میامی، بزرگ‌ترین مجموعه کاروانسرای ایران با عنوان مجموعه کاروانسراهای میاندشت قرار دارد که شامل ۳ کاروانسرا و ۳ آب‌انبار، کبوترخانه، چاپارخانه و ده تاریخی میاندشت است. کاروانسرای غربی مربوط به دوره صفوی و ۲ کاروانسرای دیگر مربوط به دوره قاجار است. در این کاروانسرا می‌توانید خاطراتی به‌یادماندنی داشته باشید.

در ادامه مسیر به سمت مشهد مقدس در فاصله ۸۰ کیلومتری از مرکز شهرستان میامی، روستای تاریخی و هدف گردشگری عباس‌آباد واقع شده است. کاروانسرای عباس‌آباد به عنوان بزرگ‌ترین تک‌کاروانسرای شهرستان در دل بافت تاریخی و پلکانی عباس‌آباد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این روستاست که در مرکز روستای عباس‌آباد واقع شده است. بافت تاریخی و پلکانی عباس‌آباد که گونه‌ای زیبا از هنر معماری ایرانی است، قابلیت دیگری از جاذبه‌های این روستاست. کاروانسرای عباس‌آباد در دوره صفویه بنا و در دوره قاجار مرمت اساسی شده است.

اگر تمایل به بازدید از جنگل و آبشار را دارید، سری به روستای «نام نیک» بزنید. برای بازدید از آبشار نیز باید وارد روستای نام نیک شوید و بعد از عبور از داخل روستا حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید. آبشار نام نیک در روستای نام نیک، از توابع بخش کالپوش شهرستان میامی، قرار دارد. برای دست‌یابی به روستای نام نیک از میامی جاده‌ای آسفالته به سمت شمال منشعب می‌شود که به سمت بخش کالپوش می‌رود. در مجاورت روستای هدف گردشگری نام نیک علاوه بر جاذبه‌های یادشده، از جنگل زیبای قشقلاته و منطقه سردابیک نیز می‌توان بازدید کرد. روستای نام نیک واقع در بخش کالپوش در فاصله ۱۳۰ کیلومتری از مرکز شهرستان میامی قرار دارد.

همان‌طور که می‌دانید، شیخ حسن جوری یکی از رهبران نهضت سربداران بود. اگر به مرور تاریخ ایران به‌خصوص رشادت‌های سربداران علاقه دارید، سری به آرامگاه شیخ حسن جوری در ۱۰۰ کیلومتری میامی در کلاته میرعلم روستای فیروزآباد، حوالی روستای فرومد بزنید. شیخ حسن جوری از شاگردان شیخ خلیفه و از رهبران سیاسی و مذهبی قرن هفتم هجری بود که به دست وجیه‌الدین مسعود در سال ۷۴۵ هجری به شهادت رسید.

جنگل‌های دشت شاد در حوزه استحفاظی شهرستان میامی و بخش کالپوش واقعند. این جنگل در فاصله ۱۴۰ کیلومتری شهر میامی و حوزه آبریز شمالی کشور قرار دارد و بهترین راه دسترسی به آن مسیر میامی به کالپوش (در مسیر میامی – جاجرم) است.

شب‌های رعب‌آور در میان کلوت‌ها

روزی پرابهت و شبی رعب‌آور را در کلوت‌ها می‌توانید تجربه کنید؛ کوه‌هایی از خاک و گل که حتی تا ارتفاع ۲۰ متری سر بلند کرده‌اند و اقلیم متفاوت کویر، وزش باد و جریان تند ماسه‌های روان از آنها اشکال عجیبی پدید آورده است. برای رسیدن به کلوت‌ها باید ابتدا به شهر میامی بروید. بعد از رسیدن به میامی وارد جاده جاجرم شوید و پس از حدود ۴۵ کیلومتر به روستای ری‌آباد می‌رسید. در ابتدای روستا و پس از عبور از اولین مزرعه در سمت چپ وارد جاده‌ای شنی می‌شوید. در این جاده باید حدود ۱۵ کیلومتر رانندگی کنید تا پس از طی کردن یک مسیر بیابانی و گنبدهای نمکی به کلوت‌های ری‌آباد (در سمت راست جاده) برسید.

همان‌طور که در مسیر سبزوار هستید، می‌توانید از روستای تاریخی و هدف گردشگری «فرومد» در منتهی‌الیه شرقی شهرستان میامی دیدن کنید و سوغاتی‌ها و غذاهای خوشمزه این روستا را میل کنید. فرومد از جمله مهم‌ترین مراکز فعالیت نهضت سربداران بوده است. در مرکز این روستای زیبا ساختمانی سرخ‌فام به چشم می‌خورد که آرامگاه ابن‌یمین شاعر معروف و قطعه‌سرای بزرگ زبان فارسی است. مسجد جامع فرومد نیز در روستای فرومد، از توابع شهرستان میامی، واقع شده است.

نکته حائز اهمیت درباره میامی این است که اقامتگاهی در این شهرستان وجود ندارد و اگر می‌خواهید شب را سپری کنید، یا باید به شهرستان سبزوار بروید یا باید به شاهرود برگردید.

دانستنی‌های جاده‌ای تهران - سمنان تا سبزوار

مسافرانی که از تهران به سمت سمنان و خراسان رضوی در حرکت هستند باید از بزرگراه امام رضا (ع) عبور کنند. این بزرگراه از تهران به نیشابور می‌رسد و از ایوانکی، گرمسار، آرادان، ده‌نمک‌ (فاصله‌ طولانی و کویری)، لاسجرد، سرخه، سمنان (مسیر طولانی)، دامغان، نعیم‌آباد، مومن‌آباد، کمربندی شاهرود (فاصله طولانی)، میامی آخرین شهر چسبیده به سبزوار، ابراهیم‌آباد و عباس‌آباد که شهرهای مرزی سمنان هستند، ادامه دارد و از آنجا جاده سبزوار -  شاهرود می‌رسد.

البته مسافرانی که می‌خواهند از شاهرود به شمال و کیاسر بروند می‌توانند از بسطام، قلعه‌آباد و خرقان که کنار یکدیگر قرار دارند، به جاده شاهرود - گنبد کاووس که در مسیر شمال شهرستان شاهرود قرار دارد، وارد شوند و از زیبایی شگفت‌انگیز جنگل ابر بهره‌مند شوند و به استان گلستان برسند. برای رفتن به مازندران نیز باید از مسیر شمال شهرستان دامغان بعد از آهوان و آستانه و دوراهی مسیر غرب به شهرستان ساری و از مسیر شرق به گرگان رفت.

کد خبر 435721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha