همشهری آنلاین: نخست‌وزیر نیوزیلند با حضور در کنفرانس خبری، درباره شمار کشته‌ها و زخمی‌های تیراندازی و دیگر حواشی به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

حمله تروریستی در نیوزلند

فارس نوشت:  «جاسیندا آردرن» نخست‌وزیر نیوزیلند در پی تیراندازی مرگ‌بار در مسجدی در این کشور، در کنفرانسی خبری گفت که این کشور که افراط‌گرایی را رد می‌کند و همچنان هم باید اینچنین باشد، نیوزلند درگیر یکی از تاریک‌ترین روزهای تاریخ بود که پیش از این تجربه نکرده بود.

آردرن با محکوم کردن این حمله گفت که ۴۰ نفر کشته و بیش از ۲۰ نفر به صورت جدی آسیب دیده‌اند. پلیس این کشور شمار کشته‌ها و زخمی‌ها را تائید کرده است. ۳۰ نفر از این افراد در یک محل هدف قرار گرفته‌اند.

نخست‌وزیر نیوزلند این حمله را تروریستی توصیف کرد و گفت: «ما باید همواره درباره دیدگاه‌های افراط‌گرایانه  و خشونت‌های شدید هوشیار باشیم.» سطح هشدار برای تهدیدهای تروریستی در این کشور به بالاترین تیتر افزایش یافته است. وی همچنین گفت: «اینجا کشوری است که مردم حس امنیت دارند و باید چنین حسی داشته باشند.»

در ارتباط با این حمله چهار نفر دستگیر شده‌اند که سه نفر از آنان مرد و یک نفر زن است. وی افزود: «پلیس در حال بازرپرسی از افراد دستگیر شده است و در حال حاضر من نمی‌توانم اطلاعات بیشتر در اختیار بگذارم.» قرار است پلیس اطلاعات جامع‌تری را در ساعات آتی منتشر کند. آردرن  از مردم کشورش خواست تا به توصیه‌های پلیس توجه داشته باشند.

وی همچنین گفت: «نیروهای پلیس و سرویس‌های امنیتی بر افراط‌گرایی صرف نظر از اینکه چه منشایی دارند، تمرکز دارند... ما باید تمرکز کامل را بر تهدید، ایدئولوژی و افراط‌گرایی قرار دهیم. چرا که این دقیقا همان چیزی است که ما امروز تجربه کردیم.»

ظهر امروز جمعه به وقت محلی (بامداد به وقت تهران) رسانه‌های نیوزلندی از وقوع حمله مسلحانه به دو مسجد در شهر «کریستچرچ» خبر دادند.

حدود دویست نفر در حال ادای نماز جمعه در این دو مسجد بودند که تروریست‌ها به سمت آنها آتش گشودند. بعد از اعلام وضعیت منع آمد و شد در شهر کریستچرچ، ساختمان‌های نزدیک به محل‌های حادثه تخلیه شد.  

کد خبر 434754

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha