چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: بوئینگ ۷۳۷ مکس (Boeing ۷۳۷ MAX) یک هواپیمای ساخت کارخانه هواپیماهای تجاری بوئینگ در آمریکا است.

آشنايي با بوئینگ ۷۳۷ مکس ۸

در سال ۲۰۰۶ شرکت هواپیماسازی بوئینگ شروع به اقدامات لازم برای جایگزین کردن بوئینگ ۷۳۷ با یک مدل جدیدتر و طراحی شکیل‌تر کرد که بتواند در ادامه ساخت و عرضه بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینر وارد بازار شود.

بوئینگ ۷۳۷ مکس چهارمین نسل از هواپیماهای سری ۷۳۷ بوئینگ است که برجسته‌ترین تغییر این هواپیما نسبت به نسل پیشین، استفاده از موتورهای جدید LEAP-B۱ و همچنین کاهش ۱٪ در احتراق بهتر با در نظر گرفتن طرح جدید بال‌های آن که موسوم به winglet است که ره آورد آن افزایش میزان مسافت قابل طی توسط مکس ۷۳۷ است.

بیشتر قطعات این هواپیما ارتقاء یافته‌اند که بازدهٔ آن را نسبت به ۷۳۷ فعلی، ۱۴ درصد بهتر می‌کنند. طبق ادعای بوئینگ مدل ۷۳۷ مکس نسبت به رقیب اصلی خود ایرباس ۳۲۰ نئو تا هشت درصد هزینه‌های عملیاتی کمتری در هر صندلی دارد.

بوئینگ ۷۳۷ مکس برای نخستین بار در دسامبر ۲۰۱۵ (آذر ۱۳۹۴) رونمایی شد. این هواپیما مجهز به دو موتور توربوفن ساخت شرکت CFM است و قادر به پرواز در مسیرهای ۷ تا ۹ هزار کیلومتر است.

بوئینگ ۷۳۷ مکس از ۱۴۹ صندلی تا ۲۲۰ صندلی را پوشش می‌دهد.

  • سوانح

۱- در ۲۹ اکتبر ۲۰۱۸ (۷ آبان ۱۳۹۷)، یک فروند هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸  متعلق به شرکت لاین‌ایر در دریای جاوه، اندونزی سقوط کرد. تمامی ۱۸۹ سرنشین این هواپیما که از جاکارتا عازم پانگ‌کال پینانگ، اندونزی بودند، در این حادثه جان باختند. این حادثه ۱۳ دقیقه پس از پرواز از فرودگاه بین‌المللی سوئکارنو - هتا رخ داد. هواپیمای حادثه دیده تنها ۲ ماه بود که در خطوط هوایی لاین ایر جاکارتا پرواز می‌کرد. [بیشتر بدانید]

۲- در ۱۰ مارس ۲۰۱۹ (۱۹ اسفند ۱۳۹۷) دومین هواپیمای ۷۳۷ مکس ۸ متعلق به خطوط هوایی اتیوپی پس از پرواز از آدیس‌آبابا، پایتخت اتیوپی در اطراف شهرک بیشافتو (۶۰ کیلومتری جنوب‌شرق آدیس‌آبابا) دچار سانحه شد و تمامی ۱۵۷ سرنشین آن (از سی و سه ملیت مختلف) جان باختند. این هواپیما عازم نایروبی، پایتخت کنیا بود. این هواپیما نو بوده و چندماه پیش و در ماه نوامبر به هواپیمایی اتیوپی تحویل داده شده بود. [بیشتر بدانید]

کد خبر 434664

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha