همشهری آنلاین: ۵ سند و یادداشت تفاهم همکاری مشترک با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر عراق میان مقام‌های عالیرتبه دو کشور به امضا رسید.

امضای ۵ سند همکاری مشترک میان ایران و عراق

یادداشت تفاهم همکاری میان وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران و وزارت تجارت عراق، یادداشت تفاهم احداث پروژه راه آهن بصره - شلمچه، یادداشت تفاهم تسهیل روادید برای سرمایه‌گذاران، تجار و بازرگانان، یادداشت تفاهم همکاری مشترک در زمینه‌های مرتبط با سلامت و تفاهمنامه همکاری مشترک میان وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران و وزارت نفت جمهوری عراق، ۵ سند همکاری بود که وزرا و مسوولان دو کشور در حضور حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران و عادل المهدی نخست وزیر عراق به امضا رساندند.

  • ورود رئیس جمهور کشورمان به کربلا

به گزارش خبرگزاری صداو سیما، اقای روحانی رییس جمهور در دومین روز از سفر به عراق بعد از ظهر امروز بغداد را به مقصد کربلا ترک کرد.

 رییس جمهور به محض ورود به کربلا شهر مورد استقبال استاندار استان کربلا قرار گرفت.

رئیس جمهور امروز در کربلا حرم مطهر امام حسین (ع) و حضرت ابوالفضل العباس (ع) ‌را زیارت خواهد کرد.

  • ­ایران همچنان در حل معضلات منطقه نقش آفرین خواهد بود

رییس جمهور کشورمان در دیدار رییس جریان حکمت وطنی عراق تاکید کرد: ایران همچون گذشته برای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفتگوها و تعامل میان کشورهای منطقه، ‌نقش آفرین خواهد بود.

حسن روحانی امروز در دیدار سید عمار حکیم، رئیس جریان حکمت وطنی عراق گفت: ایران و عراق نقش مهم و تأثیرگذاری در منطقه ایفا می‌کنند و باید متناسب با شرایط، آرمان‌ها و اهداف دو ملت و دو کشور برنامه‌ریزی کرد و در راستای توسعه همه جانبه همکاری‌ها و مناسبات تهران - بغداد گام برداریم.

آقای روحانی با اشاره به اینکه امروز منطقه و جهان به واسطه توسعه علم، فناوری و ارتباطات شاهد تحولات گسترده‌ای است، گفت: باید تلاش کنیم تا به وظایف خود در برابر ملت‌های دو کشور به خوبی عمل کنیم.

رییس جمهور گفت: قدرت‌های بزرگ به ویژه آمریکا همواره به دنبال توطئه و برنامه‌ریزی علیه ملت‌های منطقه هستند و جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا همچون گذشته در راستای حل معضلات منطقه‌ای و توسعه گفتگوها و تعاملات میان کشورهای منطقه گام بردارد.

سید عمار حکیم نیز با ارایه گزارشی از اوضاع اجتماعی، سیاسی و فضای عمومی در عراق گفت: امروز عراق توانسته است از چالش‌های بزرگ عبور کند و در مسیر بازسازی و توسعه قرار بگیرد و مطمئناً توسعه بیش از پیش روابط و همکاری‌ها با ایران می‌تواند در تسریع این روند، مؤثر باشد.

رییس جریان حکمت وطنی عراق با اشاره به ضرورت تلاش در راستای حفظ وحدت و انسجام گروه‌های مختلف در عراق گفت: وظیفه خود می‌دانیم تا در برابر فضاسازی‌ها، زیاده‌خواهی‌ها و تبلیغات گسترده مستکبران و قدرت‌های بزرگ علیه جمهوری اسلامی ایران ایستادگی کنیم

  • حشد السعبی جایگاه بسیار مهمی در ثبات و همبستگی ملی عراق داشته و خواهد داشت

رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار مشاور امنیت ملی عراق گفت: حشدالشعبی جایگاه بسیار مهمی در ثبات، فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته است و خواهد داشت.

حسن روحانی امروز در دیدار با فالح الفیاض با اشاره به اینکه امروز اراده دو ملت و دو دولت بر توسعه همه جانبه روابط ایران و عراق است بر ضرورت تلاش همه مسئولان در این راستا تأکید کرد.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با تجلیل از مجاهدت‌ها، فداکاری‌ها و افتخارآفرینی‌های حشدالشعبی در مسیر مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات و امنیت در عراق، گفت: مبارزه با تروریست‌ها در عراق با مجاهدت‌های مردم عراق به دست آمد و افتخاری برای مسلمانان و جهان اسلام بود.

رئیس جمهور حضور و فتواهای علمای بزرگ در ایران و عراق در مسیر مبارزه با تروریسم و علیه استعمار به نفع ملت های منطقه را مغتنم و ارزشمند دانست و گفت: حشدالشعبی، جایگاه بسیار مهمی در فرهنگ و تقویت همبستگی ملی عراق داشته است و دارد.

آقای روحانی اربعین حسینی و حضور میلیونی زائران ابا عبدالله الحسین(ع) در عراق را بهترین نماد از عشق دو ملت به اهل بیت(ع) دانست و ابراز امیدواری کرد: تا اهداف دو ملت در راستای صلح و توسعه منطقه محقق شود.

فالح الفیاض رئیس حشدالشعبی و مشاور امنیت ملی عراق نیز در این دیدار سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به عراق را مهم و در راستای منافع دو ملت دانست و گفت: گسترش روابط و همکاری‌ها میان ایران و عراق زمینه‌ساز تحولات بزرگ در منطقه خواهد بود.

رئیس حشد الشعبی، گفت: گسترش همکاری‌های فرهنگی، علمی و اجتماعی دو کشور پشتوانه مهم و بزرگی برای نزدیکی بیش از پیش دو ملت و توسعه دو کشور خواهد بود.

فالح الفیاض تاکید کرد: عراق همواره خود را مدافع جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون می‌داند و به دستاوردها و پیشرفت‌های سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و بین‌المللی همسایه برادر خود ایران افتخار می‌کند

  • دیدار سران سیاسی عراق با رئیس جمهور کشورمان

سران سیاسی عراق با آقای روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران دیدار و درباره موضوعات دو جانبه، ‌منطقه ای و بین المللی گفتگو کردند.

عمار حکیم رییس جریان حکمت و فالح الفیاض رییس بسیج مردمی عراق با حضور در محل اقامت رییس جمهوری اسلامی ایران در بغداد، ‌جداگانه با آقای روحانی دیدار کردند.

  • دیدار رییس جمهور با نخست وزیران سابق عراق

آقای روحانی رییس جمهور در دومین روز از سفر به عراق با نخست وزیران سابق این کشور دیدار و گفتگو کرد.

 آقای روحانی در دیدار با آقایان حیدر العبادی و نورالمالکی و نیز بشیر جرجیس کاردینال مسیحی عراق بر هوشیاری ملت های منطقه و نیز عراق در مقابله با توطیه های دشمنان و تروریست ها تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز سه‌شنبه در دیدار با حیدر العبادی نخست‌وزیر سابق عراق، با ابراز خرسندی از نشاط و فعالیت مسئولان عراقی، در روند توسعه این کشور و توسعه روابط و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران، ‌گفت: خوشبختانه روابط دولت‌ها و ملت‌های ایران و عراق، همواره روند مثبتی داشته و مسئولان دو کشور مسیر توسعه روزافزون مناسبات را به خوبی دنبال کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر روحانی اظهار داشت: امروز باید با گسترش ارتباطات میان فعالان سیاسی و احزاب و روابط علمی میان دانشگاه‌های دو کشور و توسعه روابط دو ملت در جهت گسترش بیش از پیش همکاری‌های تهران – بغداد در بخش‌های مختلف از جمله تجاری، اقتصادی و آموزش‌های عالی مشترک تلاش کنیم.

حیدر العبادی نخست وزیر سابق عراق نیز در این دیدار با مهم توصیف کردن سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق، گفت: دو کشور در سال‌های گذشته روابط و همکاری‌های بسیار نزدیکی بویژه در مبارزه با تروریسم در منطقه داشته‌اند و امروز باید تلاش کنیم تا مناسبات فی‌مابین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی و تجاری بیش از پیش گسترش یافته و استمرار داشته باشد.

نخست وزیر سابق عراق افزود: همه احزاب و سیاسیون عراق از گسترش همکاری‌ها و روابط با جمهوری اسلامی ایران حمایت می‌کنند و هیچ عاملی نمی‌تواند در این روابط استراتژیک خدشه‌ای وارد کند.

  • دیدار حسن روحانی به نخبگان عراقی

اقای روحانی رییس جمهور امروز در دومین روز از سفر به عراق با نخبگان عراقی دیدار و گفتگو کرد.

رئیس جمهور در این دیدار گفت ملت عراق و سوریه با ایستادگی در برابر تکفیری‌ها توطئه‌های استکبار را نقش بر آب کردند.

رییس جمهور همگرایی و وحدت بین گروههای عراقی را موجب تحکیم امنیت این کشور دانست.

کد خبر 434550

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha