رابعه تیموری - خبرنگار: شاید ریزدانه بودن خاک شهرری خیال مجریان عملیات‌های عمرانی و شهری را راحت کرده که کوچه‌ها و خیابان‌های قطعه بیستم پایتخت به سرنوشت خیابان پیامبر یا شهران دچار نخواهند شد،

نشست خانه‌های محله شهید بهشتی نگران‌کننده است

اما اهالی این آسودگی خاطر را ندارند و ظاهرشدن درز و ترک بر دیوارها و چاله‌ها در کف معابر آنها را نگران می‌کند. این احوال ناخوشایند برای ساکنان محله شهید بهشتی پیش آمده و ترک‌خوردگی خانه‌های مسکونی و نشست معابر سبب دلواپسی آنها شده است. اهالی محله بر این باورند که به درازا کشیدن طرح انشعاب فاضلاب و تعلل مسئولان در نصب حوضچه و سیستم پمپاژ سرنخ این ماجراست، اما مسئولان اداره فاضلاب شهر تهران نظری متفاوت دارند. پس از تماس‌های مکرر شهروندان محله شهید بهشتی با همشهری محله، عصر یک روز بارانی با «رضا رضایی‌منش» شورایار این محله همراه شدیم تا جوانب موضوع را بررسی کنیم.  

باران سرد زمستانی آرام و بی‌صدا می‌بارد و قسمت‌هایی از کوچه‌های فرعی منتهی به خیابان شهید رجایی و روکش‌های آسفالت آسیب‌دیده آن به چاله‌های پرآب تبدیل شده است. با «رضا رضایی‌منش» شورایار و «سیدابوالقاسم میرعمادی» مدیر محله شهید بهشتی در سرای محله وعده گذاشته‌ایم و قرار است به اتفاق هم از خانه‌های مسکونی خسارت‌دیده بازدید کنیم. ترک‌خوردگی خانه‌ها و نشست معابر که پس از لوله‌گذاری انشعاب فاضلاب انجام شده، اهالی را متقاعد کرده که تعلل اداره فاضلاب در نصب حوضچه و سیستم پمپاژ این مشکلات را به وجود آورده است. رضایی‌منش می‌گوید:

«اهالی محله شهید بهشتی سال‌ها پیش هزینه انشعاب فاضلاب خود را پرداخت کرده‌اند. طرح انشعاب فاضلاب محله به مرحله پایانی رسیده و فقط لوله‌گذاری خیابان‌های صاحب‌الزمان(عج) و شهید یزدی باقی مانده است. خیابان‌های محله شیب زیادی دارند و برای اتصال به اگوی (شبکه فاضلاب) شهری باید حوضچه و سیستم پمپاژ نصب شود.»مکاتبات و پیگیری شورایاران، مسئولان زیادی را به محله شهید بهشتی کشانده و هریک برای سروسامان دادن به این مشکل وعده‌هایی داده‌اند که به سرانجام نرسیده است.  

  •   خانه‌های نوساز آسیب دیده‌اند

شورایار محله شهید بهشتی خانه‌های زیادی را سراغ دارد که به تازگی نشست کرده‌اند. او می‌گوید: «آب باران که در لوله‌ها جمع می‌شود به دلیل شیب کوچه‌ها راکد می‌ماند و به پی ساختمان‌ها نفوذ می‌کند.» از سرای محله راهی کوچه و خیابان‌های محله می‌شویم تا این خانه‌ها را از نزدیک ببینیم. بن‌بست حر در اواسط خیابان شهید بهشتی قرار گرفته است؛ کوچه‌ای باریک که گذر زمان روی دیوارهای سیمانی‌اش پیداست. در ابتدای کوچه مجتمع آپارتمانی نوسازی قرار گرفته که سنگ مرمر پاکیزه‌ای قامت بلند آن را پوشانده است. خانه انتهای کوچه نیمه‌ساز است و آجر و مصالحی که از تخریب ملک فرسوده به جا مانده کنار مجتمع چیده شده است. مقابل ورودی پارکینگ مجتمع به اندازه نیم‌متری فرو رفته و آب باران داخل آن را پر کرده است. «چراغعلی بهمنی» از ساکنان مجتمع است. او می‌گوید: «آب باران و برف در هر نقطه‌ کوچه جمع شود. مدت‌ها باقی می‌ماند و لوله‌های فاضلاب نم و نای بارندگی‌ها را به سمت خانه‌ها سرازیر می‌کند. این مجتمع نوساز است، اما بر اثر نفوذ آب باران نشست کرده است.»

  •   کوچه‌ای شبیه دره

 لزوم تغییر کاربری زمینی که برای نصب حوضچه و سیستم پمپاژ در نظر گرفته شده یکی از دلایل تأخیر در به سرانجام رساندن طرح انشعاب فاضلاب محله شهید بهشتی است. میرعمادی می‌گوید: «برای ایجاد سیستم پمپاژ و حوضچه، زمین موقوفه‌ای به وسعت ۸۰۰‌مترمربع در نظر گرفته شد که کاربری زراعی داشت. شورایاری مجوز تغییر کاربری را از جهاد سازندگی دریافت کرده، اما در تسریع اقدام مسئولان تأثیری نداشته است.» سطح کوچه شهید پورعزیزیان انباشته از آب باران است و اهالی مشغول باز کردن دریچه فاضلاب هستند تا آب را به داخل کانال هدایت کنند. رضایی‌منش یکی از خانه‌های نشست کرده را نشان می‌دهد و می‌گوید: «این کوچه شبیه دره است.

در لوله‌گذاری انشعاب فاضلاب برای هدایت آب‌های سطحی آبراهی نصب شد، اما لوله‌ها کاملاً به یکدیگر متصل نشدند و آب بارندگی‌ها به پی خانه‌ها نفوذ می‌کند.» با برداشتن دریچه فاضلاب بوی تعفن شدیدی در فضا می‌پیچد و آب گل‌آلود با سروصدا به داخل کانال سرازیر می‌شود. «محمد عباسی» وقتی متوجه دلیل جست‌وجوی ما می‌شود اصرار می‌کند محل سکونت او را ببینیم. عباسی در یکی از مجتمع‌های نوساز کوچه شهید پوزش زندگی می‌کند. کمی دقت در نمای مجتمع ۵ طبقه کافی است که متوجه ناصافی و شکم‌دادن دیوار آن شویم. عباسی می‌گوید: «دیوار خانه قدیمی من ترک خورده بود و اوضاع خوبی نداشت، با مشکلات زیادی آن را نوسازی کردم، اما این مجتمع هم شرایط بهتری ندارد، داخل آن ترک برداشته و دیوار آن نشست کرده است.»

  • ‌  رفع موانع اجرای طرح زمانبر است

به نظر می‌رسد اهالی اطمینان دارند کامل نشدن طرح انشعاب فاضلاب تنها دلیل این قضایاست، اما «علی صاحبی» مدیر روابط‌عمومی شرکت فاضلاب شهر تهران صحت این امر را تأیید نمی‌کند. او می‌گوید: «در اجرای شبکه فاضلاب اصول کارشناسی کاملاً رعایت می‌شود و در محل‌هایی که فاضلاب به شبکه شهری وصل شده نم‌زدگی و نشت فاضلاب وجود ندارد. به این امر هم باید توجه کرد که در محله شهید بهشتی طرح در مرحله لوله‌گذاری است و در لوله‌ها فاضلاب جریان ندارد.» صاحبی وعده می‌دهد تا ۳ماه آینده لوله‌گذاری انشعاب فاضلاب این محله تکمیل شود.

او می‌گوید: «به موازات اجرای عملیات لوله‌گذاری مقدمات تأمین زمین برای نصب حوضچه و سیستم پمپاژ انجام می‌شود.» به گفته مدیر روابط‌عمومی شرکت فاضلاب شهر تهران وجود معارض‌ و موانع فراوان در مسیر شبکه فاضلاب محله شهید بهشتی اجرای این طرح را کند و زمانبر کرده است. صاحبی توضیح می‌دهد: «در همه شهرهای بزرگ دنیا پیش از احداث تأسیسات، شبکه فاضلاب شهری ایجاد می‌شود، اما در تهران این‌ترتیب منطقی رعایت نشده است. در جریان اجرای طرح انشعاب فاضلاب محله شهید بهشتی بارها به خطوط برق یا گاز برخورد کردیم و زمان زیادی برای اصلاح مسیر صرف شد.» 

  • جوانب موضوع بررسی شود 

اختلاف نظر اهالی محله شهید بهشتی و مسئولان شرکت فاضلاب سبب می‌شود به دکتر «مهدی علیرضایی» عضو پژوهشگاه زلزله‌شناسی رجوع کنیم تا نظر او را درباره دلیل نشست معابر و ترک‌خوردگی بناهای محله شهید رجایی بشنویم. علیرضایی معتقد است تأخیر در اتصال به شبکه فاضلاب شهری باعث جذب رطوبت و نشست زمین نمی‌شود. او می‌گوید: «گاهی زیرسازی نامناسب برای اجرای طرح انشعاب فاضلاب و بی‌توجهی به شرایط جغرافیایی و خاک‌شناسی محل باعث نفوذ آب‌های سطحی به بناهای مجاور می‌شود. این شرایط اغلب در کوچه‌های تنگ و باریک به وجود می‌آید.» علیرضایی نشست زمین را در بروز مشکلات محله شهید رجایی بی‌تأثیر نمی‌داند. او می‌گوید: «هر سال سطح تهران ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر نشست می‌کند که به محل یا منطقه خاصی محدود نمی‌شود.»

کد خبر 433667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha