سه‌شنبه ۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: انتشار خبر استعفای محمد جواد ظریف از نیمه شب گذشته در کانون تحلیل‌ها و اظهارنظرهای کارشناسان شخصیت‌های سیاسی و نمایندگان مجلس قرار گرفته است؛ برآیند این اظهار نظرها در فضای مجاری و رسمی این است که رفتن ظریف از وزارت امور خارجه به صلاح نیست و او باید بماند.

ظريف

به گزارش  ایرنا؛ انتشار خبر استعفای محمد جواد ظریف در صفحه اینستاگرام وی در همان نیمه شب گذشته به سرعت تبدیل به تیتر یک رسانه‌های داخلی و بین‌المللی شد و در کانون تحلیل‌ها و اظهارنظرهای نمایندگان مجلس، کارشناسان و شخصیت‌های سیاسی قرار گرفت.

هر چند تاکنون خبری مبنی بر پذیرش این استعفا از سوی رییس جمهوری منتشر نشده است و حتی حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه که در صفحه اینستاگرام خود در پاسخ به یکی از کاربران که از او پرسیده بود «آیا رئیس‌جمهوری با استعفای ظریف موافقت خواهد کرد؟»، نوشت: «خیر».

فارغ از علل و انگیزه های استعفای دکتر ظریف، قاطبه نمایندگان مجلس خواهان باقی ماندن ایشان در جایگاه سکانداری دستگاه دیپلماسی هستند و دیدگاه‌های خود را هم در صفحات اجتماعی و هم در راهرو مجلس بیان کردند. به طوری که طبق گفته علی نجفی خوشرودی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، ۱۶۰ نماینده در نامه‌ای به رییس جمهور خواستار باقی ماندن ظریف در وزارت امور خارجه شدند.

با وجود اینکه هنوز بزرگان اصولگرا واکنشی نسبت به این استعفا نشان نداده اند، برخی از چهره‌های تندرو این جریان سیاسی از این اتفاق استقبال کردند. بعضی از آنها هم اعتقاد دارند ظریف باید پاسخگوی عملکرد خود در شش سال اخیر باشد.

شخصیت‌ها و فعالان سیاسی احزاب اصلاح طلب و اعتدال گرا از این اتفاق ابراز ناخرسندی کرده و خواستار باقی ماندن محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه شدند.

در همین خصوص «نجفی خوشرودی» در گفت‌وگو با خبرنگاران در این خصوص گفت: عصر روز گذشته با آقای ظریف دیدار و گفت‌وگوی مفصلی داشتم، برخی ناهماهنگی‌ها تاثیر منفی در پیگیری امور می‌گذارد، همچنان که خود ایشان هم شب گذشته واکنش کوتاهی داشت و از این ناهماهنگی‌ها ناراحت و نگران است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در عین حال گفت: با توجه به حمایت‌های رهبری از فعالیت‌های ایشان، شخصا امیدوار و علاقمند هستم که استعفای ظریف مورد پذیرش قرار نگیرد و وی همچنان بتواند در این مسوولیت فعالیت کند.

«علیرضا رحیمی» عضو هیات رییسه مجلس در جلسه علنی روزسه شنبه در اخطاری با استناد به اصل سوم و ۱۳۵ قانون اساسی اظهارداشت: مخالفان از استعفای ظریف ذوق مرگ نشوند، هنوز استعفای ایشان پذیرفته نشده است و آقای روحانی شهامت داشته باشد و ظرف ۲۴ ساعت این استعفا را با کمال قاطعیت رد کند.

«فرج الله رجبی» طی تذکری در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه گفت: تمام شبکه‌های بین‌المللی نسبت به استعفای ظریف واکنش نشان دادند اما این طور تلقی شد که مجلس شورای اسلامی به این مساله بی‌تفاوت است.

وی خطاب به رییس جمهوری تاکید کرد: ظریف برند سیاست خارجی ما است، توقع این است که از او به عنوان یک چهره زحمت کش، ملی و قهرمان حمایت کنند و اکثریت نمایندگان مجلس پای این مساله خواهند ماند و حتما بی تفاوت نخواهیم بود.

نماینده مردم شیراز در مجلس اظهار داشت: مردم بدانند که اکثریت نمایندگان مجلس نسبت به این مساله حتما واکنش نشان خواهند داد و رییس جمهوری بداند که توقع ما این است که باید قدر زحمات این چهره ارزشمند خدمتگزار دیپلماسی را که رهبر معظم انقلاب از وی تقدیر کردند، بداند.

«محسن هاشمی» رییس شورای شهر تهران هم در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز شورای شهر گفت: آقای ظریف از وزرای موفق دولت هستند و امیدوارم که ایشان با تلاش آقای روحانی و دولت به کارشان ادامه دهند. وی در صفحه توئیتر خود هم نوشت: انتشارخبر استعفای دکتر ظریف، وزیر توانمند خارجه، موجب نگرانی افکارعمومی شد. او که طی٣دهه گذشته یکی ازموفق ترین دیپلماتهای نظام محسوب می شود، مورد اعتماد ویژه آیت الله هاشمی بود و رهبرمعظم انقلاب نیزبارها ازایشان تقدیر کردند. امیدوارم با حمایت رییس جمهور وسایر مسئولان، به خدمت ادامه دهند.

«عباس عبدی» تحلیلگر سیاسی از استعفای ظریف استقبال کرد و در کانال تلگرامی خود نوشت: اگر استعفای ظریف قطعی باشد کار خوبی کرده، احتمالا با هماهنگی قبلی است. «امیر محبیان» تحلیلگر سیاسی اصولگرا هم در صفحه توئیتر خود نوشت: «دلیل استعفای دکتر ظریف را می‌دانم. با ایشان صحبت کردم ربطی به اف ای تی اف و امثالهم ندارد. مجاز نیستم بگویم ولی روحانی بی‌نقش نیست. روحانی با بی توجهی به پای خود شلیک کرد.»

«علی شکوری راد»، دبیرکل حزب اتحاد ملت ایران، در حساب توییتری خود ‌ظریف یک دیپلمات تمام عیار عنوان کرد که ظرایف سیاست را می‌شناسد و پیامدهای هر اقدامی را می‌داند. به گفته دبیر کل حزب اتحاد ملت ایران «او(ظریف) بخوبی می‌دانسته است یا نباید ‌استعفا کند یا اگر استعفا کرد ناگزیر باید پایش بایستد چرا که می‌فهمد استعفا ‌پایان‌ کار ظریف نیست. بازگشت به کار پس از اعلام کناره‌گیری پایان کار ظریف است».

«الهام فخاری» عضو شورای شهر هم گفت: یکی از دلایل رای مردم در سال ۹۶ امید به همکاری کسانی مانند محمدجواد ظریف با دولت بود. آقای رییس‌جمهور! باید به مردم درباره‌ آن‌چه دکتر ظریف را به این تصمیم رسانده، توضیح دهید.

«حجت نظری» دیگر عضو شورای شهر تهران در این خصوص گفت:اگر خبر استعفای دکتر ظریف تایید شود، فارغ از نحوه استعفا، او را تحسین می‌کنم که شهامت داشت وقتی نمی‌تواند کارهای مدنظرش را انجام دهد و دیگر بازیگران، خلاف آنچه لازم است می‌گویند و عمل می‌کنند، از سمتش کناره می‌گیرد و عطای پست را به لقایش می‌بخشد! کاش همه ما شهامت داشته باشیم.

«نادر انتصار» استاد دانشگاه آلابامای جنوبی هم در توئیتر خود نوشت: ظریف با استعفای اینستاگرامی مستقیما تصمیمش را به مردم اطلاع داد. این استعفا در دستگاه دیپلماسی ایران و برجام خلاء جدی ایجاد می‌کند.

«آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو حزب اتحاد ملت اظهارداشت:برای منافع ملی یک جاهایی باید با صدای بلند ایستاد و بدون لکنت از مردم و ‌کشور دفاع کرد، یک جاهایی باید با اقتدارو صبر مذاکره کرد حتی اگر۲۲ماه طول بکشد. بک جاهایی هم باید استعفا داد. وی تصریح کرد:ظریف نشان داده، هیچ دغدغه ای جز منافع ملی ایران ندارد. اما قدر زر، زرگر شناسد قدر گوهر، گوهری.

«عماد الدین باقی» هم در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه گفت:پیام استعفای ظریف روشن است:مردم در انتخابات باشنیدن همه دیدگاه‌ها به برنامه و دیدگاهی رأی می دهند تا کشور نجات یابد اما بخش موازی کار وغیرانتخابی حکومت که قوای قهریه را دراختیار دارد آرای مردم را به سود خود مصادره وهمان سیاست‌هایی را به کشور تحمیل می‌کند که اکثریت، مردود اعلام کرده‌اند.

«محمد مهاجری» فعال سیاسی اصولگرا هم در توئیتر خود نوشت:ظریف همه توان و حیثیتش را گذاشت و کمترین توقع آن بود که با برخورد غیرحرفه‌ای، او و اعتبارجهانی‌اش را مخدوش نکنند. مخالفت با استعفا و دلجویی روحانی از ظریف، روش حرفه‌ای است برای جبران رفتار غیرحرفه‌ای. حتی اگر ظریف برنگردد.

«سید فرید موسوی» نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خطاب به رییس جمهور نوشت: آقای رییس جمهور! وقت تصمیم گیری درباره استعفای ظریف به ته مانده امیدها به وجود تدبیر در دولتتان هم فکر کنید.

«محمد رضا تابش» نایب رییس فراکسیون امید با ابراز امیدواری نسبت به ادامه همکاری محمدجواد ظریف با دولت گفت: ضروری است به برخی موازی کاری‌ها در عرصه دیپلماسی خاتمه داده شود نظام و دولت نباید این شخصیت ارزنده را از به سادگی از دست بدهند انتظارداریم رییس جمهو این استعفا را نپذیرد.

«سید حسین نقوی حسینی» نماینده اصولگرای ورامین در مجلس در توئیتر خود نوشت: اگر دیپلماسی شش ساله روحانی و ظریف یعنی مذاکره با آمریکا و اروپا به نفع کشور و منافع ملی بوده و موجب عزت ملی شده که باید ظریف با قدرت به کار خود ادامه دهد. استعفا و فرار از زیر بار مسئولیت که در دولت روحانی رواج یافته درست نیست و ظریف باید بماند اگر مسیر غلطی بوده و موجب خسارت به سیاست خارجی و منافع و عزت ملی شده باید با شجاعت به اشتباه خود اعتراف و مسیر خود را تغییر دهد نه اینکه فرار کند و استعفا دهد.

«حشمت اللله فلاحت پیشه» از ناکامی خود در تماس با ظریف گفت و اظهارداشت: بنده با آقای ظریف تماس گرفتم که موفق نشدم، ایشان جوابگوی تلفن نیست. تماسی با شورای معاونان امور خارجه داشتم که امور سیاست خارجی و شرایط کشور ادامه‌ دارد اما ما هنوز نتوانستیم با ایشان ملاقاتی داشته باشیم.

وی یادآورشد: اگر ناهماهنگی وجود داشته است در درون دولت بوده است، طبق پروتکل باید آقای ظریف در دیدار بشار اسد با رییس جمهور حضور پیدا می‌کرد که به هر دلیل موضوع بین آقای ظریف و دولت است. موضوع فراتر از این حرف‌ها است و نباید موضوع ناهماهنگی را به سیاست ایران در سوریه ربط داد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: ظریف هم از لحاظ موضوعی و شکلی با تغییر ساختاری که در وزارت خارجه شکل داد خودش می‌تواند آن را به سرانجام برساند. با آقای لاریجانی صحبت کردم. قرار شد ابتدا ما از کم و کیف موضوع اطلاع پیدا کنیم و بعد در باره جلسه تصمیم گیری شود.

این در حالی است که «احمد امیرآبادی فراهانی» عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارتباط این استعفا با دیدارهای روز گذشته بشار اسد را رد کرد و نوشت: ‌آنچه از قرائن و شواهد پیداست استعفای ظریف ربطی به مسائلی مثل جبهه مقاومت و اینها ندارد. ظریف بارها درمجلس اعلام کردند با سردار سلیمانی کاملا هماهنگیم. بنابراین استعفای ظریف را باید درداخل دولت جستجو کرد.

«علی مطهری»، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی درباره چرایی استعفای وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: از دلایل استعفای ایشان اطلاعی ندارم و خود ایشان باید در این مورد توضیح دهند ولی به طور کلی آن مقدار که اطلاع دارم حاکی از آن است که دلیل اصلی استعفای آقای ظریف دخالت‌هایی است که از طرف نهادهای غیرمسئول در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران صورت می‌گیرد.

وی همچنین گفت:بعید می‌دانم که رئیس جمهوری با استعفای آقای ظریف موافقت کند چرا که ما جایگزینی در حد ایشان نداریم ولی رئیس جمهوری باید مانع دخالت‌ها در سیاست خارجی شوند، مجلس می‌تواند در این راه به آن‌ها کمک کند ولی بیشتر از همه شخص آقای روحانی باید ایستادگی کند هر چند که او باید از ابتدا اقتدار بیشتری به خرج می‌داد و مانع دخالت نیروهای نظامی و غیره در سیاست خارجی می‌شد.
«پروانه مافی» نماینده مردم تهران وعضو فراکسیون امید مجلس هم با انتشار تصویری از محمدجواد ظریف و رئیس جمهور؛ در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت:انَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَیْنَ أَخَوَیْکُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُون در حقیقت مؤمنان با هم برادرند پس میان برادرانتان را سازش دهید و از خدا پروا بدارید امید که مورد رحمت قرار گیرید.

«محمدرضا بادامچی» عضو فراکسیون امید مجلس هم گفت: تلاش‌های رئیس دستگاه دیپلماسی در دفاع از ایران و نظام، تحسین مردم، مسئولان و حتی دشمنان را برانگیخت. از رئیس‌جمهور محترم می‌خواهیم ضمن عدم پذیرش استعفای وزیر امور خارجه، از دکتر محمدجواد ظریف به‌ صورت جدی حمایت کنند و درباره ماوقع به مردم گزارش دهند

«مصطفی تاجزاده» فعال سیاسی اصلاح طلب ظریف را نماد دیپلماسی، صلح و متکی بر انتخاب اکثریت رای‌دهندگان ایرانی عنوان کرد و گفت: (ظریف) بماند یا برود، اجازه نمی‌دهیم انسدادطلبان و جنگ‌افروزان داخلی و خارجی صلح و امنیت ملی ما را به خطر اندازند.

«مرتضی الویری» رییس شورای عالی استان ها هم در واکنش به استعفای وزیر امور خارجه نوشت:باید خون گریست که با دخالت های غیر حرفه‌ای در سیاست خارجی کشور یک دیپلمات ممتاز، خوشنام، شجاع، دلسوز، میهن پرست و کارآمد مانند دکتر ظریف مجبور به استعفا می‌شود. خسارت نبود ظریف در دستگاه دیپلماسی ایران جبران ناپذیراست.

در هر صورت همگان اذعان دارند که دستگاه دیپلماسی در شراط کنونی از داخل و خارج تحت شدیدترین حملات ناجوانمردانه بوده است. ایالات متحده در یک ائتلاف شوم با اسرائیل و عربستان سعودی راهبرد فشار حداکثری را بر علیه ملت ایران در پیش گرفته‌اند و اگر قرار است راهبرد مقاومت حداکثری در مقابل این سیاست در پیش گرفته شود لازمه آن حمایت از دستگاه دیپلماسی و شخص وزیر امور خارجه است که در خط مقدم این جنگ نابرابر قرار دارد.

کد خبر 433003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha