یکشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخستین وزیر کشور زن جهان عرب انتصابش به این مقام را به عنوان موقعیتی غرورآمیز برای همه زنان ستود.

Lebanese government

‌به گزارش رویترز،  رایا الحسن یکی از چهار زنی است که در کابینه جدید لبنان عضویت دارند. عضویت این چهار زن در هیئت دولت رکوردی برای لبنان است که دولت قبلیش فقط یک وزیر زن داشت و حتی وزیر امور زنان هم مرد بود.

الحسن گفت:‌ «شمار زیادی از وزیران دفاع و کشور زن در جهان وجود دارند و کارایی خودشان را ثابت کرده‌اند. ممکن این پدیده برای لبنان و کشورهای عرب تازه باشد، اما امیدوارم که تکرار شود و منحصر به فرد نباشد.»

 سه زن دیگر در کابینه ۳۰ نفره لبنان مقام‌های وزات انرژی، توسعه اجرایی و توانمندسازی اقتصادی زنان و جوانان را به عهده دارد.

گرچه لبنان با استانداردهای منطقه‌ای کشوری لیبرال شمرده می‌شود و زنان نقش برجسته‌ای در زندگی عمومی دارند، هنوز قوانین محافظه‌کارانه‌ای درباره زنان دارد.

سیاست لبنان هم بیشتر حول مردان دور می‌زند. نظام پیچیده تقسیم قدرت بر اساس فرق مذهبی در این کشور هم به استقرار قدرت جنگ‌سالاران پیشین و اعضای خاندان‌های سیاسی که همه مرد هستند، کمک کرده است.

ویولت صفدی، وزیر امور زنان و جوانان در این باره می‌گوید:‌ «لبنان جامعه‌ای در تسلط مردان است و گرچه زنان به مقام‌های بسیار مهمی رسیده‌اند، هنگامی صحبت از سیاست، به خصوص مجلس و دولت است، زنان حضور چندانی ندارند. اما به نظرم اکنون ما این سد را شکسته‌ایم.»

کد خبر 432042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha