زومیت نوشت: فولکس واگن در سال ۲۰۱۸ با فروش ۱۰ میلیون و ۸۳۰ هزار دستگاه خودروی سواری بهاضافه محصولات سنگین MAN و اسکانیا، پرفروشترین خودروساز جهان شده است. اگر کامیونها و اتوبوسها را از آمار فروش این گروه بزرگ آلمانی حذف کنیم، به رقم ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه میرسیم؛ بنابراین در فروش خودروهای سواری، فولکس واگن بازهم از رنو، نیسان و میتسوبیشی عقبتر قرار میگیرد. درمجموع، فروش فولکس واگن در سال ۲۰۱۸ تا ۰.۹ درصد افزایش داشته است. در بین برندهای زیرمجموعهی فولکس واگن، آئودی و اشکودا پرفروشترین و پورشه و سئات کمفروشترین بودهاند؛ محصولات برند فولکس واگن با فروش بیش از ۶ میلیون دستگاه، در مقام اول قرار میگیرند.
البته اگر تنها فروش خودروهای سواری را درنظر بگیریم، اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی در سال ۲۰۱۸ عملکرد بهتری داشته است. فروش اتحاد ژاپنیها و فرانسویها که درحال حاضر بهدلیل رسوایی کارلوس گوسن در بحران مدیریتی هستند، ۱۰ میلیون و ۷۶۰ هزار دستگاه خودرو بوده است. در سال ۲۰۱۸ نیسان ۶ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه، میتسوبیشی یک میلیون و ۲۲۰ هزار دستگاه و رنو ۳ میلیون و ۸۸۰ هزار دستگاه فروختهاند؛ در مقایسه با سال ۲۰۱۷، فروش نیسان و میتسوبیشی بهترتیب ۲.۸ درصد کاهش و ۱۸ درصد افزایش نشان میدهد. خودروساز فرانسوی هم در سال گذشته میلادی تا ۳.۲ درصد فروش بیشتری داشته است. چین با تقاضای یک میلیون و ۹۲۰ هزار و ۵۴۱ دستگاه خودرو، بزرگترین بازار رنو، نیسان و میتسوبیشی بوده است؛ آمریکاییها یک میلیون و ۶۱۱ هزار و ۹۵۲ دستگاه و فرانسویها ۷۶۳ هزار و ۹۸۴ خودرو از این سه برند خریداری کردهاند.
در مقام بعدی، خودروساز بزرگ ژاپنی قرار میگیرد. تویوتا در سال گذشته ۱۰ میلیون و ۵۹۰ هزار دستگاه خودروی سواری شامل محصولات لکسوس، دایهاتسو و مدلهای سبک و سنگین Hino Motors فروخته است؛ فروش تویوتا با حذف خودروهای سنگین، به ۱۰ میلیون و ۳۹۰ هزار دستگاه میرسد. مقامات این شرکت ژاپنی انتظار دارند که در سال ۲۰۱۹، فروشی حدود ۱۰ میلیون و ۷۶۰ دستگاه را گزارش کنند.
در طول چند سال گذشته، خودروسازان بزرگ جهان باهدف کسب سرمایهی بیشتر برای توسعهی فناوریهای آینده مثل سیستم برقی و خودران، بهدنبال افزایش ظرفیت تولید و فروش محصولات بودهاند. این مورد بهخصوص در اهداف اتحاد رنو، نیسان و میتسوبیشی کاملاً مشخص و روشن است. باید دید که پس از حل بحران مدیریتی این اتحاد موفق، سرنوشت همکاری نزدیک خودروسازی ژاپن و فرانسه چه خواهد شد. آیا رنو، نیسان و میتسوبیشی در سال ۲۰۱۹، بازهم پرفروشترین گروه در خودروهای سواری خواهند بود؟
نظر شما