سه‌شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: تابلوی قرن شانزدهمی «خانواده مقدس» منسوب به میکل‌آنژ که خیلی اتفاقی در کلیسای شهر زل بلژیک کشف شده بود، ناگهان ناپدید شد.

تابلوي ميكل آنژ در كليساي شهر زل بلژيك

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، داستان کشف و سپس ناپدید شدن تابلوی نقاش و مجسمه‌ساز شهیر ایتالیایی از آن ماجراهایی است که می‌تواند پای هرکول پوآرو را به سرزمین مادری‌اش باز کند. پدر یان فن‌ریمدانک اندکی پس از آنکه اطمینان یافت تابلوی روی یکی از دیوارهای کلیسای سنت‌لوگروس شهر زل (در ۷۰ کیلومتری شمال بروکسل) شاهکار میکل‌آنژ است، ناچار شد پلیس محلی را در جریان گم شدن ناگهانی آن قرار دهد.

پدر یان ۶۱ ساله وقتی فهمید خبری از تابلوی قرن شانزدهمی روی دیوار کلیسای سنت‌لوگروس نیست که دو زن صبح روز جمعه گذشته برای گذاشتن گل وارد شبستان شدند. آنها همین که جای همیشگی «خانواده مقدس» را خالی دیدند، پدر را خبر کردند و او هم با کارآگاهان پلیس محلی تماس گرفت. این تابلو مریم مقدس، یوسف نجار و حضرت عیسی مسیح خفته را در دوران نوزادی به تصویر کشیده است.

هر چند تابلو سال‌ها روی دیوار کلیسا آویزان بود اما پدر یان همین اواخر به شباهت کم‌نظیر آن با یکی از شاهکارهای استاد ایتالیایی در مجموعه دوک پورتلند پی برد. پس از آن نوبت به ماریا فورسلینو، میکل‌آنژشناس برجسته رسید تا بر گمان مسئول پنج سال اخیر کلیسای شهر زل بلژیک مهر تایید بزند. «خانواده مقدس» را ۱۶ سال پیش یک سناتور بلژیکی به کلیسا هدیه داده و ارزش تقریبی آن ۱۰۰ میلیون یورو برآورد می‌شود.

بر اساس گزارش پدر یان به پلیس، زنی از اهالی نزدیک کلیسا مردی جوان حدود ۲۰ ساله را ساعت پنج صبح روز پنجشنبه در همان حوالی دیده است. او ماجرای ارزش تابلوی میکل‌آنژ را صرفا به حدود ۲۰ نفر شامل اعضای خانواده، دوستان نزدیک و شورای کلیسا گفته بود و قصد داشت پس از آنکه کارشناسان هنری اصالت تابلو را تایید کردند، اقدام‌های امنیتی را برای حفاظت از آن افزایش دهد.

از آنجا که نقاشی روی چوب کشیده شده، وزن آن به حدود ۱۰۰ کیلوگرم می‌رسد و به همین دلیل بعید است یک نفر توانسته باشد آن را از روی دیوار پایین بیاورد و بدزدد. ضمن اینکه دزدها به هیچ‌یک از اشیای قیمتی موجود در کلیسا از جمله چند تابلوی ارزشمند دیگر توجه نکرده و فقط تابلوی میکل‌آنژ را با خود برده‌اند.

این نخستین بار نیست که شاهکاری از استاد ایتالیایی خیلی اتفاقی پیدا می‌شود. سال ۲۰۱۰ تابلویی نیمه‌کار از مریم و مسیح پشت یک کاناپه کشف شد. این تابلو که آنتونیو فورسلینو (برادر ماریا) آن را ۱۹۰ میلیون پوند قیمت گذاشت، ۲۷ سال پیش‌تر با برخورد یک توپ تنیس سرگردان از روی دیوار افتاده و حدود سه دهه همان‌جا مانده بود.

پدر یان که نویسنده‌ای آماتور است و بیشتر برای بچه‌ها می‌نویسد، سرگرم نگارش رمانی درباره یک تابلوی ارزشمند پیش از ناپدید شدن آن است. شهردار زل هم اعلام کرد استدلال مسئول کلیسا درباره ارتباط میان ارزش تابلو و سرقت آن می‌تواند باورپذیر باشد.

کد خبر 428540

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha