همشهری آنلاین- فتانه انفرادی: خودگردانی و استقلال بیمارستان‌ها، موضوعی است که همواره مخالفان و موافق خود را داشته و دارد و بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت ایران اعتقاد دارند که برای اجرا شدن درست و اصولی این مهم، ابتدا باید ملزومات کار فراهم شود.

نمايندگان

خودگردانی و استقلال بیمارستان‌ها، موضوعی است  که همواره مخالفان و موافق خود را داشته و دارد و بسیاری از کارشناسان حوزه سلامت ایران اعتقاد دارند که برای اجرا شدن درست و اصولی این مهم، ابتدا باید ملزومات کار  فراهم شود. اما این ملزومات چیست؟

 سخن از طرح در دست اقدام و انجام  بیمارستان‌های مستقل است. طرحی که بر اساس آن نوع اختیارات بیمارستان‌ها، تغییر کرده و می‌کند.

هدف از اجرای طرح استقلال  بیمارستان‌ها این است که  بیمارستان‌ها بتوانند درآمد و هزینه‌هایش را کنترل کنند و هزینه‌ای بیشتر از آنچه درآمد دارند برای کشور، بیمه‌ها یا وزارت بهداشت ایجاد نکنند. قرار است با این شیوه، بهره‌وری و کیفیت خدمت‌رسانی به مردم هم افزایش یابد.

سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت  بارها تاکید کرده است که در  اداره مستقل بیمارستان‌ها همه مکلف هستند که تعرفه دولتی دریافت کنند و اگر خلاف آن صورت بگیرد مجرم هستند چرا که ما بر روند فعالیت آنها نظارت خواهیم کرد. در عین حال بیمه‌ها هم تا ۹۰ درصد فعالیت‌های آنها را تحت پوشش قرار می‌دهند.

سیدعلی صدرالسادات، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت هم یکشنبه ۲۵ آذرماه اعلام کرد که طرح بیمارستان‌های مستقل اجرا می‌شود. او البته این را هم گفته که اجرای موفق طرح بیمارستان‌های مستقل، نیازمند آن است که مدیران بیمارستانی توانمندی بیشتری کسب کنند تا بتوانند منابع را به‌ درستی مدیریت کنند.

همشهری آنلاین، با دو تن از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دراین باره گفتگو کرده است.

دکترحیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و دکتر سید مرتضی خاتمی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی. اظهارات این دو نماینده مجلس شورای اسلامی درباره طرح خودگردانی و استقلال بیمارستان‌ها را بخوانید:

  •  اظهارات  دکترحیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی

 دکترحیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره خودگردانی و استقلال بیمارستان‌ها می‌گوید:استقلال بیمارستان‌ها و خودگردانی آنها، موضوع و  بحثی بسیار قابل تامل و از اهمیت بسیار برخورداراست و به اعتقاد من، از نظر تئوری و مفهومی قابل اجراست اما باید دید از نظر اجرایی تا چه حد قابل اجراست و از همه مهمتر، نیاز به چه ملزوماتی دارد؟

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اضافه می‌کند: برای اجرایی شدن این مهم بیمارستان‌ها باید درآمد کافی داشته باشند و بتوانند از پس هزینه‌های مختلف برآیند اما به واقع در شرایط فعلی اینگونه نیست، بیمارستان‌ها با مشکلات فراوان روبه رو هستند.

 عابدی  تاکید می‌کند: از سوی دیگر، برای خودگردانی بیمارستان‌ها، بیمه‌ها هم باید توانمند باشند و به هیچ عنوان ضعیف نباشند. بیمه‌ها نباید بدهکاران بی‌اختیار باشند. از طرف دیگر، نباید هزینه‌های بیش از حد هم به بیمه‌ها تحمیل شود.

  • راهکارهای اجرایی برای خودگردانی و استقلال بیمارستان‌ها

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه به ملزومات خودگردانی و استقلال بیمارستان‌ها هم اشاره می‌کند و می‌گوید:  موضوع خودگردانی بیمارستان‌ها امکان‌پذیر است اما شروط و ملزوماتی دارد.

عابدی تاکید می‌کند: برای اجرای درست استقلال بیمارستان‌ها، باید بیمه‌های  قوی داشته باشیم تا  بتوانند به‌موقع بدهی‌های بیمارستان‌ها را پرداخت کنند.

 او معتقد است که در موضوع خودگردانی بیمارستان‌ها، اگر به این نتیجه برسیم که در شرایط مختلف بیمارستان‌های خصوصی می‌توانند روی پای خود بایستند پس بیمارستان‌ها در موضوع خودگردانی هم با الگو برداری از بیمارستان‌های خصوصی  می‌توانند موفق باشند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: وزارت بهداشت درباره خودگردانی بیمارستان‌ها باید سیاست‌های روشن داشته باشد و آن‌ها را  ابلاغ کند.

  • راهنماهای بالینی و سیستم ارجاع

عابدی  می‌گوید: برای اجرایی شدن مناسب و اصولی خودگردانی بیمارستان‌ها، باید راهنماهای بالینی و همچنین سیستم ارجاع به طور کامل اجرا شود. میزان پرداختی از جیب مردم هم افزایش نیابد و خدمات‌رسانی به مردم با کیفیت مناسب صورت پذیرد.

  • اظهارات دکتر سید مرتضی خاتمی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی

دکتر سید مرتضی خاتمی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفتگو با همشهری آنلاین درباره طرح استقلال بیمارستان‌ها می‌گوید: در شرایط فعلی که  اداره بیمارستان‌ها به ویژه در بحث بستری بر دوش دولت است و دولت با کمبود منابع رو به رو است، موضوع واگذاری بیمارستان‌ها و استقلال آنها خوب است چرا که با این روش از تصدی‌گری دولت، کاسته می‌شود اما این مهم، نیاز به ملزوماتی دارد و تا ملزومات و بسترهای لازم برای استقلال بیمارستان‌ها فراهم نشود، بیمارستان‌ها با مشکل مواجه خواهند شد.

نماینده  مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی اضافه می کند: به اعتقاد من، بیمارستان‌داری و اداره بیمارستان، در شرایط فعلی کاری سهل و ممتنع است. به بیان بهتر، ممکن است در نگاه برخی اداره بیمارستان‌ها، سهل و ممکن باشد اما در عمل اداره بیمارستان‌ها، در شرایط فعلی، قطعا با مشکلاتی همراه است.

 خاتمی می‌گوید: دربحث خودگردانی بیمارستان‌ها، اگر بیمارستان‌ها، درآمدزایی خوب و کافی داشته باشند و مشکلی در هزینه‌ها نداشته باشند، کمتر با موانع روبه رو خواهند شد اما به اعتقاد من، در شرایط فعلی  که بیمارستان‌ها با مشکلات عدیده  رو به رو هستند،  خودگردانی بیمارستان‌ها،  قطعا نیاز به ملزوماتی دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی  تاکید می‌کند: بیمارستان‌ها  وقتی می‌توانند به مفهوم واقعی مستقل شوند که بتوانند روی پای  خود بایستند.

  • خودگردانی بیمارستان‌ها به‌ تدریج و سنجیده انجام شود

  او معتقد است که روند استقلال و خودگردانی بیمارستان‌ها باید به‌تدریج انجام شود و سیر تدریجی داشته باشد.

 خاتمی  اعتقاد دارد که  استقلال بیمارستان‌ها  باید سنجیده و همراه با پایش و ارزیابی مستمر صورت پذیرد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم نظارت کافی و مستمر بر روند طرح استقلال بیمارستان‌ها داشته باشد.

نماینده مردم در مجلس شورای  اسلامی خاطر نشان می‌کند: بیمارستان‌ها امروزه در بحث تامین تجهیزات و  ملزومات مصرفی و پزشکی، هتلینگ،  نیروی انسانی و کادرمجرب و ورزیده و ...  با مشکلاتی روبه رو هستند و با توجه به اعتبارات، اما باز  به سختی از پس مشکلات برمی‌آیند و این مسائل و مشکلات در بیمارستان‌های دولتی به مراتب بیشتر است.

 خاتمی تاکید می‌کند: بیمارستان‌ها  هم به مردم و هم به کادر درمانی خود تهعد دارند و تا بیمه‌ها کمک نکنند نمی‌توانند از پس مشکلات برآیند. بیمه‌ها هم مشکلات خود را دارند و به همین دلیل، در پرداخت‌ها تاخیر دارند. این‌ها همه و همه چالش‌هایی است که در موضوع واگذاری و مستقل کردن بیمارستان‌ها وجود دارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اما راهکار هم ارائه می‌دهد.

  • اهلیت در واگذاری‌ها رعایت شود

خاتمی اعتقاد دارد که در بحث استقلال بیمارستان‌ها، اهلیت در واگذاری‌ها حتما باید رعایت شود و بیمارستان‌هایی باید مستقل شوند  که از آزمون‌های متعدد با موفقیت بیرون آمده باشند. از طرف دیگر، تیم باید مجرب و ورزیده باشد و علاوه براین، واگذاری باید به کسانی تعلق گیرد که منافع مردم را به منافع شخصی ترجیح دهند.

  • مقرون به صرفه باشد و مردم رضایت داشته باشند

نماینده مردم در مجلس شورای  اسلامی اضافه می‌کند:  موضوع اقتصادی کردن در واگذاری‌ها هم از اهمیت بسیار برخورداراست. واگذاری بیمارستان‌ها و استقلال بیمارستان‌ها، باید مقرون به صرفه باشد و  قابلیت  اجرایی شدن،  با کمترین هزینه‌ها را داشته باشد. به عبارت بهتر، در بحث واگذاری، بیمارستان‌ها باید بتوانند با توجه به کمبود منابع از هر لحاظ از عهده کار برآیند و به بهترین شیوه ممکن، به امر خدمت‌رسانی به مردم بپردازند و مردم از نحوه خدمات‌رسانی رضایت کامل و کافی داشته باشند.

کد خبر 425624

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha