مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: ماموران گمرک کامبوج بزرگ‌ترین محموله قاچاق عاج فیل را به وزن بیش از سه تُن در کانتینری از مبدا موزامبیک کشف و ضبط کردند.

كشف عاج فيل قاچاق در كامبوج

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، این محموله که به مقصد بندر پنوم‌پن در کامبوج ارسال شده بود، با اطلاعاتی که سفارت آمریکا در اختیار ماموران گمرک قرار دادند، کشف شد. تعداد دقیق عاج‌های موجود در کانتینر ۱۰۲۶ قطعه و وزن آن ۳.۲ تن اعلام شده است.

کامبوج در سال‌های اخیر به مرکز ترانزیت تجارت چند میلیارد دلاری عاج فیل در منطقه شرق آسیا تبدیل و فعالیت‌های قاچاقچیان در آن تهدیدی بزرگ برای حیات وحش دنیا شده است. گفته می‌شود محموله سه هزار کیلویی عاج فیل از مبدا کشور موزامبیک در جنوب قاره آفریقا ارسال شده و سال گذشته به بندر پنوم‌پن رسیده بود. قاچاقچی‌ها عاج‌های فیل را بین سنگ‌های مرمر پنهان کرده بودند تا جلب توجه نکند.

با وجود رسیدن محموله به کامبوج، هیچ‌کس برای تحویل گرفتن آن به گمرک بندر پنوم‌پن مراجعه نکرد و همین باعث شد ماموران به ماجرا مشکوک شوند. هنوز معلوم نیست مقصد نهایی عاج‌های قاچاق کدام کشور بوده اما تقاضای فراوان مشتریان ویژه در دو کشور چین و ویتنام انگشت اشاره را به سمت بازاری جز کامبوج می‌کشاند. ضمن اینکه غیرقانونی اعلام شدن شکار فیل در تایلند (برای استفاده تجاری از عاج) قاچاقچیان را به بازار آفریقا سوق داده است.

از عاج فیل در دنیای مد برای زیبایی خیره‌کننده آن استفاده می‌شود. هر چند در طب سنتی آسیایی و آفریقایی هم کاربرد دارد؛ درست شبیه اتفاقی که برای شاخ کرگدن و پوست حیوانی به نام مورچه‌خوار پولک‌دار می‌افتد. از آنجا که نسل فیل در کامبوج جزو گونه‌های در معرض خطر معرفی شده، از سال‌ها پیش شکار این حیوان به طمع استفاده از عاج آن ممنوع است.

در پنج سال گذشته چند محموله قاچاق عاج فیل در کامبوج کشف شده که بزرگ‌ترین آن تا پیش از مورد اخیر مربوط به محموله‌ای سه هزار کیلویی در جنوب‌غربی کامبوج بود. سال گذشته هم حدود هزار کیلو عاج فیل از موزامبیک به این کشور آسیایی قاچاق شده بود که در کانتینری متروک کشف شد.

کد خبر 425564

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha