همشهری آنلاین: دولت بریتانیا اجازه خروج تابلوی ۲۱۲ ساله ویلیام ترنر را با وجود فروخته شدن آن در حراجی تابستان امسال نمی‌دهد.

تابلوي پل هاي والتن ويليام ترنر

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین، نقاشی رنگ روغن روی بوم «پل‌های والتن» که تصور می‌شود نخستین تجربه نقاش نامدار بریتانیایی زیر سقف آسمان و مربوط به سال ۱۸۰۶ باشد، ژوییه امسال به ارزش ۴.۳ میلیون دلار چکش خورد. حالا وزارت فرهنگ بریتانیا قصد دارد با یافتن یک خریدار تازه مانع خروج این تابلوی ارزشمند از مرزها شود.

ترنر از نخستین نقاشان بریتانیا در کنار جان کانستبل بود که ایده‌های آثار خود را مستقیم از طبیعت می‌گرفت. از این رو، تابلوی «پل‌های والتن» او به دلیل ارائه تصویری بکر از یکی از مناظر مشرف به رود تیمز بسیار ارزشمند است. مایکل الیس، وزیر فرهنگ بریتانیا به توصیه شورای هنر و اعضای کمیته ارزیابی صادرات آثار هنری و میراث فرهنگی از تصمیم خود برای جلوگیری از خروج تابلوی ترنر دفاع می‌کند.

الیس می‌گوید: «الیس از بزرگ‌ترین هنرمندان تاریخ بریتانیاست و مطالعه‌هایش درباره زندگی بریتانیایی امروز هم ارزشمند جلوه می‌کند. پل‌های والتن شیوه منحصر به فرد و علاقه بی‌بدیل او به چشم‌اندازها و طبیعت قرن ۱۹ بریتانیاست. ارزش‌های تاریخی و هنری آن چنان آشکار است که ما به خودمان حق می‌دهیم تمام تلاش خود را برای حفظ شاهکار هنری ترنر به نفع مردم به کار بگیریم.»

تصمیم وزیر فرهنگ بریتانیا برای صادر نکردن مجوز خروج «پل‌های والتن» تا ۲۸ فوریه سال آینده اعتبار دارد و می‌تواند یک‌بار دیگر تا ۳۰ ژوئن تمدید شود. وزارت فرهنگ می‌تواند تا آن زمان پول مورد نیاز برای خریدن این تابلو را با همان قیمت حراج‌شده از طریق کمک‌های مردمی تامین کند. ضمن اینکه خریداران شخصی و مستقل هم می‌توانند پیشنهادهای خود را برای خریدن شاهکار ترنر ارائه دهند.

جوزف مالورد ویلیام ترنر در سال‌های ابتدایی قرن ۱۹ در قایق خود می‌نشست، روی رودخانه تیمز می‌راند و با رنگ روغن، آبرنگ و مداد طرح‌ها و نقش‌های مناظر طبیعی را خلق می‌کرد. نکته جالب اینکه اروپا در آن زمان درگیر جنگ‌های ناپلئونی بود اما آرامش موجود در نقاشی‌های ترنر هیچ نشانی از زمانه پرآشوب در خود ندارد. هر چند او بعدها در ۱۸۲۲ تابلوی «نبرد ترافالگر» را بر اساس جنگ سال ۱۸۰۵ خلق کرد.

کد خبر 424212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha