همشهری آنلاین: معاون بهداشت وزیر بهداشت می‌گوید کیت تست خودارزیابی ایدز به زودی در داروخانه‌ها ارائه می‌شود، دستورالعمل خودارزیابی ایدز نیز تدوین شده و به زودی اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا علیرضا رئیسی در مصاحبه‌ای گفت: «در حال حاضر به این سمت حرکت می‌کنیم که بیماریابی ایدز را بیشتر کنیم و اعتقاد ما این است که می توانیم تعداد بیشتری از بیماران مبتلا به ویروس ایدز را شناسایی کنیم.»

او افزود: «بر اساس سیاست هایی که وجود داشت، تاکنون مجوز آزمایش های خود ارزیابی در کشور وجود نداشت؛ اما از این پس با ارائه این کیت های آزمایش، اگر کسی رفتار پرخطر داشته است یا مشکوک به ابتلا است می تواند از این تست ها استفاده کند. این تست ها تحت کنترل وزارت بهداشت در داروخانه های سراسر کشور عرضه می شود و خود فرد می تواند با استفاده از این کیت های آزمایش ارزیابی ابتلا به ایدز را انجام بدهد.»

به گفته رئیسی این آزمایش درجه اختصاصی و حساسیت بالا و نزدیک به ۱۰۰ در صد دارد.

رئیسی گفت:‌ «اجازه نمی دهیم کیت های تقلبی وارد بازار شود زیرا اگر اجازه بدهیم تست های تقلبی وارد بازار شوند، فردی که ممکن است مبتلا به ویروس ایدز باشد، این تست را انجام می دهد و ممکن است جواب منفی باشد، در این صورت می تواند دیگران را آلوده کند.»

به گفته معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تست‌های خودارزیابی باید سه ویژگی داشته باشند اول درجه حساسیت بالا، دوم اختصاصی بودن و سوم روش استفاده آسان داشته باشند.

رئیسی درباره قیمت این کیت های تشخیصی نیز گفت: «این کیت ها در سطح دنیا بسیار گرانقیمت هستند و شاید چیزی حدود ۳۰ تا ۳۵ پوند قیمت دارند. تستی که سازمان غذا و دارو به آن مجوز داده، به شکلی است که بتوان با قیمت حدود ۶ تا ۷ دلار وارد کشور کرد. در مرحله ابتدایی شاید قیمت این تست حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان باشد.»

 هم اکنون حدود ۳۰ هزار فرد زنده مبتلا به ویروس ایدز در کشور شناسایی شده اند و هر سال حدود دو هزار نفر از این بیماران شناسایی می شوند، کارشناسان حوزه بیماری های عفونی بر اساس فرمول های سازمان بهداشت جهانی تعداد واقعی افراد مبتلا به ویروس ایدز را در ایران بین ۸۰ هزار تا ۱۲۰ هزار نفر تخمین می زنند.

کد خبر 423767

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha