همشهری آنلاین: محققان ناسا انواعی از باکتری موسوم به انتروباکتر را در سرویس بهداشتی و باشگاه موجود در ایستگاه فضایی بین‌المللی شناسایی کردند که در برابر آنتی‌بیوتیک مقاوم هستند.

باكتري

به گزارش ایرنا به نقل از  از پایگاه خبری ساینس دیلی، خوشبختانه باکتری‌های شناسایی شده در ایستگاه فضایی عامل بیماری‌های انسانی نیستند. با وجود این کشف این نوع باکتری در ایستگاه فضایی بین‌المللی موجب نگرانی متحخصصان شده است.

بدن انسان با بسیاری از انواع میکروب‌های مفید همزیستی دارد و با وجود اتخاذ تدابیر شدید برای پاکسازی میکروب‌ها، ممانعت کامل از ورود میکروارگانیسم‌ها به درون فضاپیماها امکان پذیر نیست. بنابراین عجیب نیست که انواعی از میکروب‌ها در ایستگاه فضایی بین‌المللی یا فضاپیماها یافت شود.

با وجود این شرایط زیستی در فضا به طور کلی با زمین تفاوت دارد. میکروگرانش، تشعشعات کیهانی، سطح بالای دی اکسید کربن و حضور مستمر انسان‌ها در محیط ایستگاه فضایی ممکن است نحوه زیست و تکثیر میکروب‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

محققان با مقایسه مقاومت این باکتری‌ها با سه نوع از باکتری‌های گونه انتروباکتر که در بیمارستان‌ها یافت شده و عامل بیماری‌زای انسان محسوب می‌شوند، دریافتند باکتری‌های فضایی در مقابل سفازولین، سفوسکسیتین، اکساسیلین، پنی سیلین و ریفامپین کاملا مقاوم بوده و در مقابل سایر انواع آنتی‌بیوتیک‌ها نیز دارای سطوحی از مقاومت هستند.

همچنین محققان دریافتند با وجود این که باکتری‌های فضایی فعلا عامل بیماری زایی برای انسان محسوب نمی‌شوند، دارای ۱۱۲ ژن مشترک با انواع عامل بیماری‌های واگیردار هستند. بر اساس مدل‌سازی‌های کامپیوتری احتمال تبدیل شدن این باکتری‌های فضایی به عامل بیماری زا به ۷۹ درصد می‌رسد. با وجود این اطمینان از صحت این مدل سازی و تعیین میزان خطرات احتمالی ناشی از این باکتری‌ها مستلزم انجام آزمایشات و تحقیقات بیشتر است.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه BMC Microbiology منتشر شده است.

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی