چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ترکیه با پیگرد قرار دادن ولیعهد عربستان سعودی به جهت قتل جمال خاشقجی گرفتن ابتکار عمل در خاورمیانه را مدنظر دارد.

عربستان

گزارش سازمان سیا پیرامون قتل جمال خاشقجی مبنی بر اینکه ولیعهد عربستان سعودی دستور قتل را صادر کرده است، با رویکرد ترکیه که ولیعهد عربستان سعودی را به عنوان « عامل اصلی جنایت » معرفی می کند ، همسو است. ترکیه که همچنان سفت و سخت پرونده قتل جمال خاشقجی را دنبال می کند ، به نظر می رسد گرفتن ابتکار عمل در خاورمیانه را مدنظر دارد.

مراسم خاکسپاری خاشقجی در حالی که جسد وی هنوز پیدا نشده است ، روز شانزدهم ماه جاری در استانبول ترکیه برگزار شد. مشاور رییس جمهور ترکیه با حضور در این مراسم اظهار داشت: «ما همچنان خواهیم پرسید که قاتل واقعی چه کسی است.»‌ اردوغان ، رییس جمهور ترکیه ، با اشاره به اینکه:‌ «دستور قتل از بالاترین سطح در دولت عربستان سعودی صادر شد» به مشارکت ولیعهد عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی اشاره کرده است. همچنین رییس جمهور ترکیه در مذاکره تلفنی با رییس جمهور آمریکا با دیدگاهی مبنی اینکه:« لازم است همه جوانب قتل روشن شود و از پنهان کاری جلوگیری گردد » موافقت کرده است.

تنش میان عربستان سعودی و ترکیه سال ٢٠١٣ میلادی با واکنش های متقابل دو کشور پیرامون مرسی ، رییس جمهور سابق مصر که با مداخله نظامی از مقام رییس جمهوری عزل شد ، بر ملاء شده است. دو کشور عربستان سعودی و ترکیه حتی در خصوص انزاوی ایران که دولت ترامپ سعی در ایجاد آن دارد ، با یکدیگر اختلاف دارند. عربستان سعودی که ایران را به عنوان دشمن تلقی می کند ، با ایران در لبنان ، جنگ داخلی یمن و سوریه اختلاف دارد و با آمریکا در انزوای ایران هماهنگ است. اما ترکیه تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران را به جهت اینکه: «تعادل جهانی را از بین می برد» (‌ اردوغان ) رد کرده است. 

محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان سعودی ، ماه مارس سال جاری در مصاحبه با رسانه های مصر ایران ، ترکیه و سازمان افراطی بنیاد گرای اسلامی را «مثلث شرور عصر حاضر» خوانده و از آنها انتقاد کرده است. بنابراین ، قتل جمال خاشقجی فرصت مناسبی را برای ترکیه مهیا کرد که از ولیعهد عربستان سعودی انتقام بگیرد. احمد خان ، استاد دانشگاه روابط بین الملل استانبول ، در همین راستا خاطرنشان کرد:« هدف ترکیه عزل ولیعهد عربستان سعودی از قدرت است.»

فومیاکی سونایاما، آساهی (ژاپن)، ١٨ نوامبر ٢٠١٨

مترجم: کیومرث واحدی

کد خبر 423320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha