همشهری آنلاین: تامین منابع آب شیرین پایدار به یک معضل در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شده است تا جایی که بر اساس آخرین مطالعات، کمبود آب آشامیدنی نیمی از مردم جهان را تهدید می‌کند.

5p

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی یورونیوز روز یکشنبه گزارش داد، افزایش جمعیت و صنعتی شدن جهان و همچنین تغییرات اقلیمی که گرم شدن کره زمین را در سال‌های گذشته به همراه داشته است، موجب گسترش بحران آب در سراسر جهان شده است.

در سال‌های گذشته این موضوع موجب شده است تا خشکسالی و طوفان در نقاط مختلف جهان گسترش یابد.

بر اساس آخرین مطالعات موسسه منابع جهانی، حدود ۳۷ کشور با کمبود شدیدی از منابع آب مواجه هستند. بیشتر این کشورها در منطقه خاورمیانه، اقیانوسیه، شمال آفریقا، آسیای جنوب شرقی و آسیای میانه واقع شده اند که بیش از نیمی از جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند.

در مطالعات این موسسه نسبت مصرف آب به ذخایر موجود در سطح کشورها از قبیل رودخانه‌ها، نهرها و سفره‌های کم عمق آب زیرزمینی که برای استفاده خانگی، کشاورزی و صنعتی است، به دقت بررسی شده است.

با وجود این کمبودها، دانشمندان راهکارهایی چون شیرین کردن آب‌های شور مانند آب دریاها و اقیانوس‌ها و همینطور استفاده از آب خاکستری می‌تواند به کاهش این بحران کمک کند.

آب خاکستری به آب قابل بازیافت از فاضلاب‌ خانه‌ها یا ساختمان‌های اداری اطلاق می‌شود که در برگیرنده جریان‌های خروجی به‌ جز آب سرویس‌های بهداشتی است.

این آب که در اثر فعالیت‌های روزمره همچون شستشو می‌تواند مجددا بازیافت شود و مورد استفاده قرار گیرد.

بسیاری از کارشناسان و سازمان‌های بین‌المللی در سال‌های گذشته درباره افزایش بحران آب در سطح جهانی هشدار داده و آن را برای ادامه حیات بشر بسیار خطرناک توصیف کرده‌اند.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که اگر دولت‌ها برای رفع این معضل جهانی اقدامی انجام ندهند و برای حفظ منابع آبی موجود تلاشی نکنند، جهان در دهه‌های آینده با بزرگ‌ترین بحران خود رو به رو خواهد شد تا جایی که برخی از آنها پیش‌بینی کرده‌اند جنگ جهانی آینده بر سر منابع آبی جهان خواهد بود.

کد خبر 423078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha