همشهری آنلاین: قائم مقام وزیرامور خارجه جمهوری اسلامی ایران،گسترش مناسبات و همکاری‌ها با کشورهای منطقه آمریکای لاتین را از اولویت‌های سیاست خارجی دولت عنوان کرد

ایرنا به‌نقل از اداره کل اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه گزارش داد:علیرضا شیخ عطار در ادامه سفرش به منطقه آمریکای مرکزی، در دیدار دو روزه از مکزیک در یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور خبرنگاران تعدادی از روزنامه‌های مهم مکزیک و خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس،"افه"اسپانیا، خبرگزاری رسمی مکزیک (نوتیمکس) و خبرگزاری مراکش، به سوالات مختلف خبرنگاران ازجمله درخصوص روابط ایران با کشورهای آمریکای لاتین، پاسخ داد.

شیخ عطار گفت: در گذشته به دلایلی همچون دوری مسافت، منطقه آمریکای لاتین جایگاه اولویت داری درسیاست خارجی ایران نداشت، ولی با روی کار آمدن دولت نهم در حال حاضر منطقه آمریکای لاتین از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

وی یکی از اهداف سفر خود به مکزیک را مذاکره با مقام‌های این کشور برای گسترش روابط فی‌مابین اعلام کرد و داشتن فرهنگ و تمدن کهن، مذهبی و خونگرم بودن مردم‌ مکزیک و افتخار به تاریخ گذشته خود را به عنوان شباهت‌های فرهنگی دو ملت ایران و مکزیک دانست.

شیخ عطار همچنین به مشترکات اقتصادی دو کشور مانند موقعیت جغرافیایی و ورود به مرحله تولید علم و فناوری، تلاش برای ادامه پیشرفت و توسعه، حفظ استقلال و این‌که هر دو کشور تولیدکننده نفت هستند، اشاره کرد و با توجه به تجربیات مثبت سرمایه‌گذاری ایران در تولید تراکتور،خودرو، سیمان و انرژی در بخش‌هایی از آمریکای لاتین، آینده روشنی را برای همکارهای ایران و مکزیک پیش بینی کرد.

قائم مقام وزیر خارجه در بخش دیگری از سخنانش در جمع نمایندگان رسانه‌های گروهی مکزیک، به پیشرفت‌های ایران دربخش‌های مختلف سیاسی و اقتصادی، طی ‪ ۲۸‬سال پس از انقلاب اسلامی برغم تحریم‌های آمریکا، اشاره کرد.

آمریکا همواره ایران را تهدید کرده است

شیخ عطار در بخشی از این مصاحبه مطبوعاتی در پاسخ به سوالی در مورد تهدیدات بوش علیه ایران در سفر اخیرش به‌منطقه خاورمیانه و تلاش ایران برای مقابله با سیاست‌های آمریکااز جمله سیاست تشکیل جبهه واحد کشورهای عربی در برابر ایران،اظهار داشت: دولت بوش همواره طی ‪ ۷‬سال گذشته ایران را به ادامه تحریم‌ها تهدید کرده است.

وی بابیان اینکه دولت‌های قبل از بوش نیز همین سیاست تهدید را دنبال می‌کردند، افزود: ایران در سال‌های پس‌از انقلاب اسلامی با وجود انواع تحریم‌ها به سازندگی کشور و توسعه مناسبات بادنیا ادامه داده‌است و در این زمینه به دستاوردهای خوبی نیز دست یافته است.

این مقام وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه بوش با عجله می‌خواهد در سال آخر حکومت خود اشتباهات متعدد گذشته را جبران کند امابطور قطع نخواهد توانست، تصریح کرد: ایران با کشورهای عربی روابط سیاسی، اقتصادی وامنیتی گسترده‌ای دارد.

شیخ عطار حضور رییس جمهور اسلامی ایران در نشست اخیر سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در دوحه را نیز نمادی از این روابط خوب خواند.

این مقام وزارت امور خارجه با انتقاد از سیاست‌های نا موفق آمریکا در خاورمیانه ‌از جمله در زمینه‌ مبارزه با تروریسم و ادامه ‌اشغال عراق‌و افغانستان، ایران را بزرگترین قربانی تروریسم خواند.

شیخ عطار در ادامه در پاسخ به سوالی درمورد نتایج مذاکراتش با قائم مقام وزارت امور خارجه و رییس مجلس مکزیک گفت: مذاکرات خوبی بامقام‌های مکزیکی داشتیم.

وی افزود: قرارشد کمیسیون مشترک اقتصادی به ریاست قایم مقام‌های وزرای خارجه دو کشور در طول سال ‪ ۲۰۰۸‬میلادی در تهران برگزار شود.

قائم‌مقام وزارت امورخارجه افزود: هیات‌های مقدماتی سیاسی و اقتصادی نیز قبل از آن بین دو کشور مبادله خواهد شد. در مورد همکاری‌های نفتی و همچنین تبادل هیات‌های پارلمانی و تشکیل گروه دوستی پارلمانی با رییس مجلس مکزیک مذاکره داشتیم.

شیخ عطار در ادامه این مصاحبه به مذاکرات خود با مقام‌های محلی درخصوص تبادل دانشجو و برگزاری نمایشگاه فرهنگی مکزیک در تهران اشاره کرد.

وی همچنین درپاسخ به‌سوال خبرنگار خبرگزاری "افه " اسپانیا درمورد مناسبات ایران با ونزوئلا، نیکاراگوئه، آخرین روند همکاری‌های مختلف ایران بااین دو کشور را تشریح کرد .

این مقام ایرانی سپس روند مثبت همکاری‌ها بین ایران با ونزوئلا در اوپک و چگونگی تلاش مشترک ایران و ونزوئلا برای کاهش فشارهای ناشی‌از افزایش قیمت نفت و جایگزین کردن دلار با ارزهای دیگر را برای شرکت‌کنندگان در مصاحبه تشریح کرد.

تاکید بر همکاری‌های ایران با آژانس

شیخ‌عطار در ادامه اظهاراتش همچنین به همکاری‌های خوب ایران باآژانس در بحث هسته‌ای، تاکید آژانس بر صلح آمیز بودن فعالیت‌های ایران در این زمینه، پایبندی ایران به معاهده "ان.پی.تی" وآمادگی جمهوری اسلامی‌برای جلب مشارکت کشورها برای سرمایه‌گذاری در برنامه‌های هسته‌ای جهت ادامه اعتماد سازی، اشاره کرد.

این مقام‌ایرانی همچنین به‌سوال خبرگزاری "نوتیمکس" مکزیک درمورد ضرورت انجام اصلاحات در بخش انرژی این کشور و آمادگی ایران برای رایزنی با مکزیک در این خصوص، گفت: نمی‌توانم در مورد ضرورت انجام اصلاحات دربخش انرژی مکزیک اظهار نظر کنم.اما ایران آمادگی‌دارد تجارب خود را درمورد خصوصی‌سازی صنعت نفت در اختیار مقام‌های مکزیکی قرار دهد.

شیخ عطار همچنین ضمن‌اشاره به دستاوردهای مثبت ایران دربخش خصوصی‌سازی صنعت نفت و پیچیده خواندن قراردادهای نفتی، آمادگی ایران را برای سرمایه گذاری مشترک با مکزیک در بخش انرژی اعلام کرد.

وی تلاش‌های ایران را برای ارتقای همکاری‌ها از طریق دسترسی به توافق های خوب نفتی با سایر کشورها را موفق دانست.

ایران به استقلال کشورها در تصمیم‌گیری احترام می‌گذارد

شیخ عطار درپاسخ به تاثیرات احتمالی مناسبات مثبت بین‌مکزیک و آمریکا بر روی روابط دو جانبه ایران و مکزیک اظهار داشت: همواره ایران به استقلال کشورها در تصمیم‌گیری درمورد روابط خارجی احترام می‌گذارد.لذا تصور نمی‌کنم روابط مکزیک وآمریکا محدودیتی برسر راه توسعه مناسبات‌ایران و مکزیک ایجاد کند.

کد خبر 42164

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز