چهارشنبه ۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

«گیلیک» یا «ویلیک» نام یک درخت وحشی و بومی لواسانات است. نام این درخت در مناطق مختلف ایران فرق دارد و از آن با ویلیک، کمار، کجیل و... نام می‌برند.

«حسین فتاحی» از اهالی لواسان درباره درخت می‌گوید: «لواسانی‌ها سال‌ها پیش این گیاه بومی و مقاوم و سازگار با این اقلیم را لب پرچین‌ها، کنار مرزهای روستایی و کنار نهرهای زراعی می‌کاشتند و از آن به جای سنگ مرز استفاده می‌کردند. از آنجایی که چوب این درخت محکم است از آن به‌عنوان دسته بیل و کلنگ نیز استفاده می‌شد.

از پاجوش‌های این درخت نیز به‌عنوان پایه پیوند برای زالزالک پیوندی استفاده می‌کردند. میوه‌ریز این درخت پس از رسیدن خوراکی است و کاربرد دارویی دارد. میوه درخت ابتدا سبز‌رنگ و سپس قرمز و پس از رسیدن سیاه رنگ می‌شود. سال‌های خیلی دور در لواسان از میوه این درخت مربا و رب نیز درست می‌کردند.»

این درخت نسبتاً کوتاه قد است و برگ‌های‌ریز پنجه‌ای شکل با گل‌های سفید دارد. میوه‌های این درخت‌ریز با دم بلند در رنگ‌های زرد، قرمز و سیاه است. این روزها که پای ماشین‌آلات ساختمان‌سازی به لواسان باز شده، کم‌کم این درخت و بسیاری از انواع گیاهان دیگر درحال انقراض است. فتاحی اضافه می‌کند: «در منطقه چناربن و تپه سرک، این درختان بومی و سازگار با محیط را به تعداد زیادی از ریشه درآوردند و به جای آن کاج نوئل غیرسازگار با خاک لواسان کاشته‌اند.»

کد خبر 420671

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha