شهره کیانوش راد-خبرنگار: تشکیل جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی در فرمانداری شمیرانات با حضور استاندار تهران، فرماندار شمیرانات و جمعی از مسئولان اداره‌های دولتی و مؤسسه‌های فرهنگی فعال در شمیرانات با هدف شناسایی و رفع کمبودهای مراکز فرهنگی و اجتماعی در هفته آخر مهر، بیانگر این نکته بود که منطقه شمال شهر از داشتن بسیاری امکانات فرهنگی، هنری و ورزشی محروم است.

راه‌اندازی سینما، مدرسه، کتابخانه، سالن‌های ورزشی، سالن نمایش و... درخواست مسئولان فرهنگی شمیرانات در نشست با مسئولان این کارگروه بود. با «نعمت‌الله‌ترکی» رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان تهران درباره برنامه‌های افزایش سرانه‌های فرهنگی در شمیرانات تا پایان برنامه ششم توسعه گفت‌وگو کردیم.

  • طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان، منطقه یک جزء مناطقی است که بیشترین آمار افراد تحصیلکرده را دارد و جمعیت بی‌سواد ساکن در شمیرانات حدود 6‌درصد است، ولی تعداد اندک مراکز فرهنگی و هنری شمال شهر پاسخگوی نیاز اهالی منطقه نیست. با توجه به اینکه ساخت این مراکز زمانبر است، برای ارتقای سرانه فرهنگی در شمال شهرچه برنامه‌ای برای کوتاه‌مدت دارید؟

برنامه‌ای را برای توسعه استان تهران در مدت 5 سال در نظر گرفته‌ایم. آمار و ارقامی که همکاران در جلسه کارگروه فرهنگی و اجتماعی بیان کردند بر مبنای شاخص‌هایی است که فقط در بخش دولتی دیده‌اند. ما در حوزه خدمت‌رسانی باید بخش خصوصی، نهادها و مؤسسات فعال را به این بخش اضافه کنیم.

برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان مدت تنظیم کرده‌ایم و بر اساس شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و حتی علمی و آموزشی باید با مؤسسات غیر‌دولتی ارتباط برقرار کنیم. قصدمان این است که در پایان برنامه ششم سرانه بخش فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و آموزشی شهرستان شمیرانات را به میانگین کشوری و استاندارد برسانیم.

  • چه مشکلاتی برای راه‌اندازی مراکز فرهنگی و هنری در شمال شهر وجود دارد؟

2 عامل در کمبود این مراکز نقش دارد. نخستین عامل نداشتن برنامه‌های توسعه‌ای است که تا الان مغفول مانده و عامل دیگر این بوده که برنامه‌های اعلام شده، برنامه جامع بوده و برای شهرستان جنبه اجرایی نداشته است. این ایراداتی بوده که برطرف شده و الان به‌صورت اجرایی، شهرستان‌ها را هم در نظر گرفته‌ایم. الان می‌دانیم که وضع شهرستان شمیرانات چگونه است و چه کمبودهایی در بخش‌های مختلف فرهنگی اجتماعی دارند.

  • خیّران بسیاری در شمیران ساکن هستند، ولی به دلیل اینکه از کمبودهای شمال شهر مطلع نیستند عمده فعالیت ‌شان در مناطق دیگر است.چه برنامه‌ای برای افزایش همکاری با نهادهای فرهنگی و خیّران در بخش خصوصی دارید؟

ما در سند توسعه سهم هریک از این مراکز را مشخص کرده‌ایم. یعنی مشخص شده که دولت، سمن‌ها، خیّران و بخش خصوصی چقدر در افزایش سرانه‌های فرهنگی و اجتماعی سهم دارند. کمبودها و نیاز‌ها در حوزه‌های مختلف به‌طور رسمی به بخش خصوصی و خیّران ابلاغ می‌شود که اگر قرار است فعالیتی در شمیرانات داشته باشند در چه بخش‌هایی و در چه محله‌هایی نیاز به همکاری و کمک است. یکی از مشکلات در حوزه آموزش و پرورش شمیرانات، کمبود کلاس‌های درس به‌ویژه در بخش روستایی است. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

نیمه دوم امسال اتفاقات خوبی در حوزه آموزش و پرورش شمیرانات را شاهد خواهیم بود. مدارسی ساخته شده که تا دهه‌فجر افتتاح می‌شود. این قول را می‌دهم که تا پایان برنامه ششم یعنی تا سال 1399 ما در بخش آموزش و پرورش کمبود کلاس نداشته باشیم.

کد خبر 420562

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha