وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: اظهارات بوش در یکی از کشورهای عربی در سفر اخیرش به منطقه با هیچ منطقی انطباق نداشت.

به گزارش واحد مرکزی خبر، منوچهر متکی در نشست خبری مشترک با همتای کویتی خود در تهران افزود: بوش باید در سفر خود به منطقه ، سیاست‌های غلطش را در قبال عراق ، افغانستان و موضوع هسته‌ای ایران تصحیح و از ملت ایران به خاطر دروغ ها و اتهامات بی‌پایه و اساسش در زمان ریاست جمهوری امریکا عذرخواهی می‌کرد.

وی با اشاره به روند رو به بهبود اوضاع عراق با اعمال مدیریت دولت این کشور گفت: وزیر امور خارجه عراق چند روز پیش در سفر به کویت، از جمهوری اسلامی ایران به خاطر پیشنهادهای سازنده و توصیه هایش برای مباحث امنیتی عراق در سه دور مذاکره با آمریکا قدردانی کرد و ژنرال های آمریکایی نیز به سبک خودشان از ایران تشکر کردند.

وزیر امور خارجه ایران به دو مقوله مهم در مبحث هسته‌ای کشور اشاره کرد و گفت: گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی و محمد البرادعی درباره انحراف نداشتن برنامه هسته‌ای ایران و همچنین گزارش منابع اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که در سایه چنین تحولاتی، بهترین کار بوش این بود که به سیاست‌های اشتباه آمریکا در گذشته به طور صریح اعتراف، و مهم تر از آن، با شجاعت به ملت آمریکا اعلام می کرد که در قبال ایران اشتباه کرده است.

متکی اضافه کرد: متاسفانه بوش در زمان زمامداری خود، تصویر بسیار نادرستی از ایران به جهان و منطقه القا کرده و بیاناتش قابل تعقیب است.

وزیر امور خارجه گفت: حزب بوش در بازگشت به واشنگتن ، او را استیضاح خواهد کرد.

وزیر امور خارجه ایران ارمغان سفر بوش رئیس جمهور آمریکا به منطقه را برای فلسطینیان، چراغ سبز او برای جنایت ‌های جدید رژیم صهیونیستی و بمباران‌‌های گسترده مردم فلسطین دانست.

منوچهر متکی افزود: بوش باید به ‌ملت بزرگ فلسطین پاسخ ‌دهد که در سرزمین‌‌های اشغالی با مسئولان رژیم صهیونیستی چه توافقی انجام داده است که آنها جنایات خود را تشدید کرده‌اند.

وی با اشاره به مذاکرات خود با همتای کویتی‌‌اش درباره جنایت دیروز رژیم صهیونیستی در غزه گفت: دو کشور تاثر عمیق خود را از ادامه جنایت‌‌ها و کشتار ملت مظلوم فلسطین در سرزمین‌های اشغالی اعلام و این جنایت را محکوم کردند.

متکی افزود: در تماس تلفنی با محمود الزهار وزیر خارجه پیشین دولت حماس نیز مراتب تسلیت و همدردی خود را اعلام کردیم.

وی اضافه کرد: کسانی که این ظلم را در حق ملت فلسطین روا می‌دارند به سزای اعمال خود خواهند رسید.

در جنایات اخیر رژیم صهیونیستی، فرزند الزهار به همراه شمار دیگری از فلسطینیان به شهادت رسید.

وزیر امور خارجه همچنین با اشاره به گفتگوهایش با وزیر امور خارجه کویت درباره مسائل لبنان گفت: دو طرف بر حل و فصل مسائل و مشکلات لبنان بر اساس نظرهای توافقی و اجماعی گروه‌های لبنانی تاکید کردیم.

متکی با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از توفق عمرو موسی دبیر کل اتحادیه عرب با طرف های مختلف لبنانی گفت: معتقدیم ناامنی در لبنان باعث ناامنی در منطقه و منتفع شدن کسانی خارج از آن می‌شود و بر این اساس باید مشکلات این کشور با خواست ملت لبنان حل شود.

کد خبر 41918

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز