چهارشنبه ۲۶ دی ۱۳۸۶ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیران امور خارجه گروه موسوم به 1+5 شامل پنج عضو دایم شورای امنیت به همراه آلمان قرار است سه‌شنبه هفته آینده در برلین با یکدیگر ملاقات کنند.

روزنامه فایننشیال تایمز آلمان گزارش داد، آنها قصد دارند درباره برنامه هسته‌ای ایران و موضعی که در خصوص آن اتخاذ خواهند کرد، رایزنی‌هایی داشته باشند.

این روزنامه نوشت این خبر را از محافل دیپلماتیک گرفته است. با این حال وزارت امور خارجه برلین سه‌شنبه را تاریخ قطعی برگزاری این نشست ندانسته است.

دیپلمات‌های بلندپایه این شش کشور ظرف هفته‌های گذشته تلاش‌های ناموفقی را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران داشته‌اند. روسیه و چین با تشدید تحریم‌ها مخالفت می‌کنند. اکنون وزیران امور خارجه باید به یک مصالحه دست یابند.

کشورهای غربی معتقدند باید از طریق وضع تحریم، تهران را به تن دادن به درخواست شورای امنیت برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم وادار کرد. این در حالی است که ایران تاکنون دو قطعنامه تحریمی شورای امنیت را نادیده گرفته است.

به گفته دیپلمات‌ها حتی اگر قرار باشد تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شود، به دلیل مقاومت‌ها مسکو و پکن مجازات‌ها به شدت ملایم خواهند بود.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان روز گذشته (سه‌شنبه 25 دی) گفت تازه‌ترین گزارش اطلاعاتی آمریکا درباره ایران جلو تلاش‌ها برای صدور قطعنامه تحریمی جدید را گرفت.

این گزارش گرچه به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران اعتراف می‌کند، اما مدعی است که پیش از سال 2003 این برنامه سمت و سویی غیرصلح‌آمیز داشته است.

این همان ادعایی است که واشنگتن تلاش می‌کند با توسل به آن ضرورت تشدید تحریم علیه ایران را تبلیغ کند.

کد خبر 41898

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز