مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۶ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان کشور موفق شدند آجر "سبزی" بسازند که نه تنها نیاز به پخت در دمای بالا ندارد بلکه محیط زیست را نیز آلوده نمی‌کند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه امیرکبیر، "سهراب مشهدی زاده" یکی از اعضای این گروه تحقیقاتی دانشکده مهندسی معدن و متالورژی دانشگاه امیرکبیر گفت: این آجر از بالاترین استانداردهای روز در ساخت آجر برخوردار است و می‌تواند جایگزین خشت‌زنی سنتی در مناطق محروم شود.

به گفته وی، مقاومت فشاری بالا، مقاومت در مقابل یخ‌زدگی، درصد جذب آب پایین، نبود تحدب و تعقر در سطوح خارجی، پایین بودن درصد مواد محلول، استاندارد بودن، عدم نیاز به دمای زیاد برای پخت از ویژگی‌های این نوع آجر سبز است.

"علیرضا سمیعی زفرقندی" یکی دیگر از اعضای این گروه گفت: "طرح ثبت بین‌المللی این آجر جدید را که با استفاده از سرباره ذوب آهن و خاک رس ساخته شده است، به مجامع بین‌المللی ارسال کرده‌ایم."

وی از دیگر ویژگی‌های مثبت این آجر به کاهش مصرف سوخت و انرژی، کاهش خطرات ناشی از زلزله، چند منظوره بودن و استفاده از پسماندهای صنعتی به یک محصول صنعتی پرمصرف، اشاره کرد.

"نیما رفعتی" دیگر دانشجوی کارشناسی این گروه نیز گفت: در حالی که آجرهای معمولی به دمای پخت ‪ ۹۰۰‬تا هزار درجه سانتی‌گراد به مدت ‪ ۱۰‬ساعت نیاز دارند اما آجر سرباره پس از ‪ ۱۲‬ساعت مرحله خشک کردن در دمای ‪۸۵‬ درجه سانتی گراد آماده استفاده است.

کد خبر 41710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز