همشهری آنلاین: رییس کل دادگستری استان تهران از صدور رای پرونده اسفندیار رحیم مشایی ۶.۵ سال حبس، و جوانفکر ۴ سال حبس خبر داد و گفت: رای صادره درباره مشایی غیر قطعی و قابل تجدیدنظرخواهی است. وی گفت پرونده اتهام جاسوسی مشائی مفتوح است.

غلامحسین اسماعیلی

رییس کل دادگستری استان تهران از صدور رای پرونده اسفندیار رحیم مشایی 6.5 سال حبس، و جوانفكر 4 سال حبس، خبر داد و گفت که رای صادره درباره مشایی غیر قطعی و قابل تجدیدنظرخواهی است. وي گفت پرونده اتهام جاسوسي مشائي مفتوح است.

به گزارش ایسنا، غلامحسین اسماعیلی در نشست خبری امروز، چهارشنبه21 شهريور، در این باره اظهار کرد: با توجه به برگزاری جلسات رسیدگی به اتهامات آقای اسفندیار رحیم مشایی و آقای علی اکبر جوانفکر رای شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی تهران در مورد اتهامات نامبردگان صادر شده که خلاصه نتیجه دادنامه صادره را جهت اطلاع مردم عزیز اعلام می‌کنم.

وی به ذکر چهار نکته در رابطه با این پرونده پرداخت و گفت: اول اینکه رای صادره غیرقطعی است و این رای در مورد آقای اسفندیار رحیم مشایی قابل تجدیدنظر در محاکم تجدیدنظر استان و در مورد آقای جوانفکر به جهت غیابی بودن قابل واخواهی در همان شعبه دادگاه خواهد بود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: نکته دوم اینکه با توجه به فضاسازی رسانه‌ای که آن زمان با برگزاری جلسات دادگاه در برخی از شبکه‌های اجتماعی انجام شده بود دادستان محترم کل کشور در اجرای تبصره دو ماده ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری انتشار جریان دادرسی و همچنین بیان مشخصات اصحاب دعوا را ضروری دانستند و به موجب قانون از ریاست محترم قوه قضاییه استیذان کردند و معظم له با انتشار جریان دادرسی و بیان مشخصات اصحاب پرونده موافقت کردند و لذا با توجه به انجام فرآیند قانونی برای بیان اسم و مشخصات اصحاب پرونده قانونا مجاز هستیم.

رئیس کل دادگستری استان تهران گفت: نکته سوم اینکه رای صادره صرفا در محدوده کیفرخواستی است که از ناحیه دادسرای عمومی و انقلاب تهران صادر شده است. لازم به ذکر است که آقای اسفندیار رحیم مشایی و برخی از افراد دیگری که در جریان دادرسی و همچنین در دادنامه از آنها نام برده شده بخشی از پرونده در مورد ادامه رسیدگی به اتهامات غیر مطروحه در کیفرخواست در دادسرای عمومی و انقلاب تهران مفتوح است که بایستی توسط دادسرا نسبت به آن اتهامات رسیدگی و اظهار نظر شود.

وی خاطرنشان کرد: از آنجایی که اتهامات آقای اسفندیار رحیم مشایی سه فقره اتهامی بود در اجرای ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی دادگاه الزاما می‌بایست در مورد هر یک از عناوین اتهامی حداکثر مجازات قانونی را مورد حکم قرار می‌داد. بدیهی است که با توجه به تعدد اتهامات و آرای صادره، مجازات اشد در صورت تایید از ناحیه دادگاه تجدید نظر استان قابلیت اجرا را خواهد داشت.

وی در خصوص علی اکبر جوانفکر متهم دیگر این پرونده گفت: وی در این پرونده فقط یک عنوان اتهامی داشته بنابراین دادگاه در مقام صدور حکم، حداکثر مجازات قانونی را مورد حکم قرار نداده و میزان مجازات ایشان کمتر مورد لحاظ قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان تهران بیان کرد: در سه فقره عنوان اتهامی رحیم‌مشایی در اتهام اول دایر بر اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی مطابق ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به ۵ سال حبس و در همین عنوان جوانفکر به ۴سال حبس محکوم شدند.

وی ادامه داد: رحیم مشایی در رابطه با تبلیغ علیه نظام به استناد ماده ۵۰۰ قانون مجازات اسلامی به تحمل یک سال حبس و به اتهام توهین به مقامات قضایی به سبب انجام وظیفه به ۶ ماه حبس محکوم شد و دو تن از مقامات قضایی از وی شکایت کرده‌اند.

وی جمع حکم مشایی را ۶ سال و ۶ ماه عنوان کرد و گفت: چنانچه این رای مورد تایید دادگاه تجدیدنظر قرار بگیرد، به موجب اجرای قانون اشد مجازات و صرفا ۵ سال آن اجرا خواهد شد.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اتهام جاسوسی رحیم مشایی نیز گفت: پرونده در خصوص اتهامات دیگر وی و دیگر متهمان در دادسرا مفتوح است و بعد از فرایند رسیدگی نتیجه آن اعلام می‌شود.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: حکم امروز ابلاغ شده است و اسفندیار رحیم مشایی برای درخواست تجدیدنظر ۲۰ روز و علی اکبر جوانفکر برای واخواهی ۲۰ روز مهلت دارند.

اسماعیلی در پایان تصریح کرد: اسفندیار رحیم مشایی در اتهام اخیر ۲ شاکی خصوصی داشته است.

کد خبر 416278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha