وحیدرضا نعیمی: مقدمات برگزاری یک گردهمایی بین‌المللی برای ترویج احترام نسبت به تنوع فرهنگی و دینی در هفته جاری در جریان است.

به گزارش آی‌پی‌اس نیوز، قرار است صدها چهره برجسته در عرصه‌های سیاست، دین و رسانه در نشست مجمع ائتلاف تمدن که روز سه‌شنبه در مادرید پایتخت اسپانیا آغاز به کار می‌کند، حضور به هم رسانند.

مقامات سازمان ملل که این گردهمایی دو روزه به ابتکار آنها برگزار می‌شود، هدف این رخداد را بررسی راه‌های مقابله با نیروهایی اعلام کردند که باعث افراط‌گرایی و قطبی‌شدن جوامع می‌شود.

این ائتلاف در سال 2005 به ابتکار اسپانیا و ترکیه تشکیل شد که نمایندگان تاریخی جهان اسلام و غرب مسیحی به شمار می‌روند.

در نشست مادرید راه‌های تقویت مشارکت‌های بین‌المللی، طرح‌های ارتقای آگاهی رسانه‌ها، نقش رهبران دینی در امنیت مشترک و رهیافت‌های جوانان به گفت‌وگوهای بین‌فرهنگی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

شامیل ادریس، جانشین مدیر این ائتلاف گفت: نیاز زیادی به آموزش و ارتقای آگاهی رسانه‌ها وجود دارد، زیرا تنش‌های دینی در بسیاری موارد ناشی از گزارش‌های غیرمسئولانه در رسانه‌هاست.

ادریس، انتشار کارتون‌های پیامبر اسلام در دانمارک، سخنان پاپ درباره اسلام و گزارش درباره دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری ایران درباره اسرائیل را نمونه‌ای از این قبیل گزارش‌ها دانست.

مقامات سازمان ملل یادآوری کردند: می‌کوشند شرکت‌های هالیوودی را در طرح‌های خود برای انتشار پیام صلح دینی و هماهنگی فرهنگی مشارکت دهند. این ائتلاف در یکی از گزارش‌های خود در سال 2006 این گونه نتیجه‌گیری کرد؛ فاصله فزاینده بین غرب مسیحی و جوامع مسلمان، دینی یا فرهنگی نیست، بلکه ماهیت سیاسی دارد.

گزارش دیگر این ائتلاف در سال 2005 حاکی از آن بود که مداخلات نظامی در کشورهایی مانند عراق و افغانستان و نیز عدم پیشرفت در حل و فصل مناقشه اعراب-اسرائیل باعث گسترش فاصله بین جوامع مسلمان و غربی شده است.

این مجمع در حال حاضر نماینده 75 کشور عضو سازمان ملل و سازمان بین‌المللی است که معتقد هستند غلبه بر مخاصمات‌ فرهنگی برای حفظ صلح و امنیت بین‌المللی ضروری است.

اردوغان نخست‌وزیر ترکیه در زمان تأسیس مجمع با رد اندیشه ستیز تمدن‌ها گفت: گسترش نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها و نیز ترس و بدگمانی شدید باعث کینه، غرض‌ورزی و نارواداری در سراسر جهان خواهد شد.

زاپاترو، همتای اسپانیایی اردوغان نیز در آن زمان خواستار یافتن زمینه مشترک برای تفاهم دوجانبه شد.

این دو نخست‌وزیر به همراه بان کی-مون دبیرکل سازمان ملل در افتتاحیه مجمع در روز سه‌شنبه شرکت خواهند بود.

کد خبر 41432

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز