همشهری آنلاین: منتقد و مدرس نام‌آشنای آمریکایی در دیدار با مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: دانشجویان ایرانی در دوره‌های آموزشی مرا به وجد آوردند و توقع چنین استقبالی نداشتم.

جاناتان رزنبام

به گزارش روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، جاناتان رزنبام با حضور در بنياد سينمايي فارابي با علیرضا تابش، مدیر عامل بنیاد دیدار و گفت‌وگو کرد. در این جلسه که با حضور رائد فریدزاده، معاون و کامیار محسنین، کارشناس امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد، رزنبام در پاسخ به پرسش تابش درباره سينماي دنیا و نقش بنیادها و موسسه‌هاي سینمایی همچون فارابی اظهار کرد: آغاز آشنایي‌ام با سینمای ایران همراه با نام بنیاد سینمایی فارابی بوده است.

وی با بیان خاطره‌ای از دوران تحصیل خود، به اولین تجربه تماشایی نخستین فیلم ایرانی اشاره کرد و افزود: نخستین فیلم ایرانی که در سینما دیدم «مغول‌ها» ساخته پرویز کیمیاوی بود که به عنوان یک فیلم «پسا-گداری» به شدت مرا تحت تاثیر قرار داد. این اثر را در یک رویداد فرهنگی در لندن دیدم و با هم‌اتاقی خودم که ایرانی بود درباره آن حرف زديم. در واقع در نیویورک بود که به واسطه مهرناز سعیدوفا با سینمای ایران به ویژه با عباس کیارستمی آشنا شدم که به کتابی مشترک بین من و سعیدوفا درباره سینمای کیارستمی انجامید.

رزنبام عنوان کرد: چند سال بعد در بزرگداشت کیارستمی در لوکارنو فیلم «این خانه سیاه است» فروغ فرخزاد را دیدم. مابقی فیلم‌های کیارستمی را هم توانستم در لوکارنو مشاهده کنم. وی با اشاره به آشنایی با بنیاد سینمایی فارابی تاکید کرد: نام فارابی را پیش از این در تورنتو و چند رویداد فرهنگی دیگر شنیده بودم و نقش فارابی در شناساندن سینمای ایران به جهان بسیار مهم بوده و هست.

فریدزاده، معاون بین‌الملل فارابی و دبیر شورای عالی بین‌الملل سینمای ایران در ادامه با اشاره به بحث تغییر ماهیت دیدن فیلم به مثابه یک امر اجتماعی و این که نظر و ابراز عقاید بدون تامل و درنگ در فضای مجازی رخ می‌دهد، نظر رزنبام را در مورد این تغییر جویا شد.

این منتقد صاحب‌سبک سینمای آمریکا با اشاره به اندیشه‌های خود در باب جهان جدید و سینما تصریح کرد: وجه اجتماعی سینما تغییر کرده است. در گذشته افراد به صورت گروهی به سالن سینما می‌رفتند و فيلم دیدن به مثابه یک امر اجتماعی در یک مکان مشخص محقق می‌شد ولی اکنون با توجه به پیشرفت فناوري فیلم‌ها به صورت انفرادی دیده می‌شوند و سپس نظرها، انتقادها و تشویق‌هاي گسترده در فضای مجازی بین تعداد زیادی انسان با فرهنگ‌ها و موقعیت‌های جغرافیایی مختلف دست به دست می‌شود.

رزنبام ادامه داد: در این شکل و شیوه، تبادل و تعامل با مخاطب بسیار سریع‌تر شده است. روی سایت شخصی من روزانه هزار بازدید ثبت می‌شود که بيشتر خارج از آمریکا هستند. من در شیکاگو زندگی می‌کنم و یک آمریکایی هستم ولی در واقع در اینترنت زندگی می‌کنم و به این دلیل یک شهروند جهانی به شمار می‌آیم. این که فیلم اصغر فرهادی اسکار می‌گیرد، نشان‌دهنده دیده شدن فیلم در آمریکاست و تاکید مردم آمریکا بر اين نكته كه با مردم ایران سر جنگ ندارند.

در ادامه فریدزاده نظر رزنبام را در رابطه با نسل جوان دانشجویان سینمای ایران جویا شد كه وي گفت: نسل جوان دنیا به دلیل وجود فضای مجازی بسیار باهوش و کنجکاو عمل می‌کند. در همین سفر من از دانشجویان ایرانی نکات بسیاری فراگرفتم. در نمایی معروف از یکی از فیلم‌های بلا تار مجسمه‌ای هست و من با اینکه بارها فیلم را دیده بودم، نمی‌دانستم چیست. یکی از هنرجویان ایرانی تاریخچه این مجسمه مجاری را برای من تعریف کرد و از این جهت به وجد آمدم. دانشجویان ايراني خیلی باهوش و کارآمدند. برای من تجربه خوبی بود و هیچ‌جای دنیا با چنین استقبالی مواجه نشده بودم.

در ابتدای این دیدار، علیرضا تابش برای آشنایی بیشتر این منتقد کهنه‌کار با بنیاد سینمایی فارابی به تشریح تاریخچه و فعالیت‌های اخیر بنیاد پرداخت و گفت: بنیاد سینمایی فارابی سال ۱۳۶۲ تاسیس شد و هدف آن تولید فیلم سینمایی و معرفی سینمای ایران در سطح بین‌المللی بود. در ۳۵ سال گذشته فیلمسازان صاحبنام در بنیاد فیلم ساخته و به مجامع بین‌المللی راه یافته‌اند. فارابی در بخش پژوهشی یک فصلنامه سینمايي و ماهنامه فیلم‌نگار را با موضوع فیلمنامه‌نویسی منتشر می‌کند که مورد توجه علاقه‌مندان این رشته قرار گرفته است.

در ادامه، مدیر عامل بنیاد درباره نقش مهم فارابی در گذار از فیلمسازی آنالوگ به دیجیتال توضیح داد و گفت: بسیاری از کارگردانان ایرانی همچنان با تفکر آنالوگ فیلم می‌سازند. از آخرین فیلم‌هایی که به این شیوه تولید شد می‌توان به فیلم «جدایی نادر از سیمین» اشاره کرد. مدیریت این انتقال با سالی بیش از ۱۰۰ فیلم کاري بسیار دشوار بود ولی ما توانستیم ابتدا تولید و سپس پخش در سینماها را به سمت دیجیتالی شدن هدایت کنیم.

تابش با ارائه خلاصه رویکرد جدید بنیاد سینمایی فارابی افزود: دوره مدیریت من دوره گذار است. ما معاونت تجهیزات را منحل و به جای آن روی تامین مالی برای تولید فیلم سینمایی بیشتر تمرکز کردیم. در این دوره تلاش کردیم بیشتر به مباحث ساختاری، محتوایی و تجاری- اقتصادی فیلم بپردازیم.

کامیار محسنین، کارشناس امور بین‌الملل بنیاد هم ضمن برشمردن نکاتی از نوشته‌ها و یادداشت‌های این منتقد، درباره سیر تطور و تغییر نگاه در آثار رزنبام، با وی به بحث و گفت‌وگو پرداخت.

در پایان مدیرعامل فارابی ضمن قدردانی مجدد از حضور جاناتان رزنبام در بنیاد سینمایی فارابی هدایایی را به رسم یادبود از طرف بنیاد به این منتقد سرشناس تقدیم کرد.

کد خبر 411744

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha