مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی از اهلی‌سازی گیاه «خشخاش ایرانی» جهت استحصال ماده «تبائین» با خاصیت ضد درد خبر داد.

خشخاش ایرانی

به گزارش ايسنا، دکتر شمسعلی رضازاده درباره اهلی‌سازی گیاه خشخاش ایرانی گفت: تعداد زیادی از داروهای ضد درد از ماده‌ای به اسم «تبائین» سنتز می‌شود که این ماده فقط در گیاه خشخاش و به صورت طبیعی سنتز می‌شود.

وی با بیان این که استفاده از داروهای ضد درد، یکی از شاخص‌های درمانی کشورها است، گفت: در دنیا برای مصرف داروهای ضد درد استانداردی وجود دارد و طبق آن باید حداقلی از این داروها مصرف شود و اگر در کشوری این میزان داروی ضد درد استفاده نشود به معنای آن است که استانداردهای درمانی درد در آنجا پایین است.

رئیس پژوهشکده‌ گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی درباره‌ گیاه خشخاش، توضیح داد: در دنیا دو نوع خشخاش وجود دارد، یکی خشخاشی که از آن تریاک و مواد مخدر استحصال می‌شود که مقدار تبائین آن حدود یک دهم درصد است و نوع دیگری از خشخاش نیز به صورت انحصاری و بومی در ایران وجود دارد که فقط به صورت طبیعی رویش می‌کند.

رضازاده با بیان این که در گذشته اسرائیلی‌ها و ژاپنی‌ها این گیاه بومی ایران را برای کشت از ایران به سرقت بردند اما در کشت آن ناموفق بودند، یادآور شد: از سال ۸۶ روی این موضوع کار می‌کنیم و از دو سال پیش این تلاش به نتیجه رسید و اهلی‌سازی آن را انجام دادیم و امسال این گیاه را در یک مزرعه حدود چهار هزار متری کشت کردیم.

وی با بیان اینکه این گیاه قابل سوء استفاده نیست و مجوز استخراج تبائین از این گیاه در سال ۸۶ از سازمان غذا و دارو دریافت شده است، درباره‌ مقدار ماده موثره این گیاه گفت: این نوع خشخاش بین ۲.۵ تا ۳.۲ درصد ماده موثره تبائین دارد یعنی چیزی بین ۲۵ تا ۳۲ برابر نوع دیگر خشخاش.

رضازاده برای تجاری‌سازی این محصول در آینده نزدیک ابراز امیدواری کرد و افزود: ‌بازار مصرف این محصول در دنیا حدود ۳۰۰ تن در سال با قیمت پایه هر کیلو ۸۰۰ دلار است که قیمت آن نیز روز به روز به خاطر محدودیت منابع تامین افزایش پيدا مي‌كند.

وی یادآور شد: ما امیدواریم که این محصول به عنوان یک سرمایه ملی وارد بازار شود و ارزش افزوده بسیار گران قیمتی برای کشور داشته باشد و ما بتوانیم مزارع انبوه برای تولید این محصول ایجاد کنیم و حدود ۴۰ الی ۵۰ میلیون دلار از محل این فراورده برای کشور درآمد ایجاد کنیم.

رضازاده در خصوص شرایط کشت این گیاه یادآور شد: این گیاه سالانه به حداقل دو بار آبیاری احتیاج دارد و در ارتفاع حدود هزار و ۶۰۰ تا ۷۰۰ متری قابل تکثیر است و یک بار که بذر آن کاشته شود پس از یک سال چهار الی پنج سال متوالی محصول می‌دهد.

کد خبر 411666

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha