همشهری آنلاین: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران میهمان تحریریه همشهری‌آنلاین بود. وی در این نشست به تشریح موقعیت دو نهاد تحت مدیریت خود پرداخت

علی اکبراشعری با اشاره به این نکته که  هیچگاه نخواسته از کار فرهنگی فاصله بگیرد گفت: از خدا می‌خواستم که به من کمک کند که از حوزه فرهنگ فاصله نگیرم چرا که معتقدم اگر بسترهای فرهنگی هر کاری شکل بگیرد و نهادینه شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. [علاقه به کتابخوانی از دوران ابتدایی]

وی گفت که به تعطیلی و مرخصی اعتقادی ندارد و افزود که برای پیشرفت کشوری با این پیشینه تمدنی باید کار مفیدو رو به جلو انجام داد.

وی گفت: روزی که به کتابخانه ملی رفتم در نخستین جلسه با خبرنگاران گفتم که هر دو هقته یک خبر نو به شما می‌دهم.

استاد اشعری مهمترین ویژگی کاری‌اش را اعتقاد به کار شورایی و مشورت گرفتن از عقول دیگران دانست و سپس درباره هیئت امنای سازمان اسناد وکتابخانه ملی گفت: این سازمان هیئت امنایی دارد که زیر نظر رئیس جمهور فعالیت می‌کند. درا ین هئیت امناء وزرای علوم، تحقیقات و فن آوری، فرهنگ وارشاد اسلامی، آموزش و پرورش و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به عنوان اشخاص حقوقی و  و دو نفر از صاحب نظران امر کتابداری و اطلاع رسانی عضو هستند که در حال حاضر مهندس میرحسین موسوی و دکتر مصطفی محقق داماد این وظیفه را بر عهده دارند.

اشعری گفت که این نهاد به لحاظ جایگاه سازمانی همطراز معاونت ریئس جمهور تعریف شده و  سازمانی دانشگاهی است؛ هیئت علمی دارد و شبیه دانشگاه‌ها اداره می‌شود.
وی سه وظیقه عمده آموزش، پژوهش و خدمات رسانی به مردم  و دستگاهها را از جمله وظایف کتابخانه ملی  بر شمرد و درباره وظایف و فعالیت های بخش اول گفت: در بخش آموزش چند کار انجام داده‌ایم که آموزش  دوره‌های کوتاه مدت کارگاهی در زمینه‌های مختلف مرتبط با وظایف سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای  داخل و نیز برای ایرانیان خارج از ایران و همچنین  برای خارجیان از جمله آنها بود که آخرین دوره  آن به آموزش، نگهداری و مرمت نسخه خطی اختصاص داشت که اخیرا گروهی از کتابخانه ملی کشور قزاقستان از این آموزش کارگاهی بهره‌مند شدند. [گسترش همکاری کتابخانه‌های‌ ملی‌ ایران‌ و ارمنستان‌ ]

اشعری همچنین از شروع به کار دوره‌های درازمدت آموزشی خبر داد و گفت: از سال 85 دوره‌های دراز مدت آموزشی را درچند مقطع شروع کردیم که اکنون قصد داریم دوره‌های   کارشناسی ارشد اسناد و نیز دکتری مدیریت و مراکز اطلاع رسانی را  برگزار کنیم که در این مسیر دانشگاه های مختلفی چون پیام نور و دانشگاه تهران برای همکاری اعلام آمادگی کردند.

دانش کتابداری 

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در ادامه نقطه نظرات خود درباره بخش آموزش این نهاد از دانش ناکافی 70 درصد کتابداران کتابخانه‌های عمومی سراسرکشور خبر داد و گفت: قصد داریم دوره آموزش مجازی کتابداران  کشور را برگزار کنیم که در این مسیر  دانشگاه پیام نور  اعلام آمادگی کرده است.

به گفته وی فلسفه وجودی بخش آموزش در سازمان اسناد و کتابخانه ملی این است که هیچ کس در هیچ رده و گروه مدیریتی از آموزش بی نیاز نیست. از من مدیر اول این مجموعه که باید دانش خودم را در این زمینه بروز کنم تا حتی واحدهای آموزشی که باید با رصد تازه‌ترین تکنیک‌ها و اطلاعات مربوط به حوزه کاری خود مدام بروز باشند. پس نیاز به آموزش مستمر در تمامی بخش‌ها از جمله شعار‌های محوری ما است.

وی شکل دهی به شورای آموزش برای تدوین سرفصل رشته‌های مرتبط با کتابداری و نگهداری اسناد را از دیگر فعالیت‌های سازمان زیر نظر خود برشمرد.

از جمله بخش‌های دیگری که اشعری از آن سخن گفت بخش پژوهش سازمان اسناد و کتابخانه ملی بود.

به گفته وی سازمان یاد شده، یک پژوهشکده و مرکز ایرانشناسی را در مجموعه خود جای داده است که بخش پژوهشکده از جمله فعالیت‌های اخیری که صورت داده  و می‌دهد، ‌تدوین استانداردهای ایمن‌سازی کتابخانه ها در برابر رخدادهای غیر مترقبه است.

بودجه برای استاندارد سازی ایمنی کتابخانه‌های عمومی

اشعری چنین کاری را ضروری دانست و گفت آتش سوزی کتابخانه دانشکده حقوق ما را مصمم کرد سریعتر چنین کاری را صورت دهیم، چرا که در بسیاری از کتابخانه‌ها نسخه‌هایی وجود دارد که منحصر به فردند و باید در حفظ آن بکوشیم و این استانداردسازی ایمنی کتابخانه‌ها به دست اندرکاران کتا بخانه‌ها مدد می‌رساند که قدر این نسخه‌ها را بدانند.

به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در بودجه سال 87 پیش‌بینی شده است که بخشی از بودجه‌های کتابخانه‌های عمومی به این مسئله، یعنی ایمن سازی دربرابر حوادثی چون آتش سوزی، اختصاص یابد.

کتابخانه مجلس خبرگان رهبری

استفاده از تیم‌های مشورتی از جمله نکاتی بود که رئیس کتابخانه ملی در جا به جای سخنانش به آن اشاره می‌کرد. از جمله وقتی که به بخش ساخت و ساز کتابخانه ملی رسید گفت: ما متوجه شدیم تیمی که معماری و فضای داخلی و خارجی کتابخانه ملی را ساختند،‌ از تجربه و دانشی مناسب بهره دارند، ‌لذا آنها را به عنوان مشاوران خود در این بخش برگزیدیم و با وزیر کشور هم مکاتبه کردیم که با شهرداری‌ها و هیات امنای کتابخانه‌های عمومی صحبت کنند تا برای ساخت و ساز و چینش کتابخانه‌ها از این تیم و مشورت‌های آنها استقاده کنیم.

اما نکته جالب سخنان اشعری در بهره گیری از این تیم در دادن خبر سازماندهی به کتابخانه مجلس خبرگان رهبری نهفته بود. آیت الله هاشمی رفسنجانی که طراحی ساخت کتابخانه ملی و تصویب بودجه برای ساخت آن  در زمان ریاست جمهوری وی صورت گرفته بود دفتر خود را مامور کرده است تا کتابخانه مجلس خبرگان رهبری را با کمک کارشناسانی که در ساخت کتابخانه ملی دخیل بوده‌اند، ‌ساماندهی کنند و به گفته اشعری، کتابخانه ملی هم قول هر گونه همکاری در این کار را داده است.

گفت و گو با هزار نفر از نخبگان در طرح تدوین تاریخ شفاهی

تدوین تاریخ شفاهی از جمله نکاتی بود که رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آن اشاره کرد.
وی گفت که تا کنون با هزار تن از نخبگان کشور در زمینه های مختلف گفت و گو شده است و نحوه این گفت و گو به گونه‌ای است که هم در زمینه تاریخ علمی که آن فرد نخبه در آن زمینه تخصص دارد و تحولات آن گفت وگو می‌شود وهم این که در زمینه تاریخ معاصر و نگاه بیرونی این شخص به رخدادهای پیرامونی‌اش سخن می‌رود.[مصاحبه‌ با 420 شخصیت سیاسی و فرهنگی]

گردآوری اطلاعات کتابشناختی دنیا از دیگر فعالیت‌های کتابخانه ملی است که وی به ان اشاره کرد.

استاد اشعری گفت که برای  این کار به ایجاد ارتباطات دوسویه با کتابخانه‌های مختلف و معروف دنیا دست یازیده‌ایم و سعی کرده‌ایم با آنها به نوعی تبادل اخبار و اطلاعات و کتاب داشته باشیم.

رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی از بخش اسناد این نهاد خبر داد و گفت: بخش معاونت اسناد ایستگاه نهایی قطاری است که هر دستگاه حکومتی موظف است اطلاعات خود را به آن انتقال دهد.

به گفته اشعری هر کاغذی که نوشته و شماره می‌شود در واقع یک برگ سند و جزو اموال عمومی است و کسی اجازه امحای آن را ندارد و مرتکب چنین کاری در صورتی که با شکایت شاکی خصوصی روبرو شود تا دوماه زندان دارد.

اشعری گفت که تنها نهادی که صلاحیت دارد دستور امحای اسناد را صادر کند، شورای امحای اسناد است که می تواند بگوید کدام یک از اسناد قابل امحا است و کدام یک باید باقی بماند.

نکات تاریخی درباره مدرس

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی سپس به یکی از درخشانترین کارهای دوره‌اش در زمینه نجات بخشی از اسناد قوه قضاییه اشاره کرد و گفت: دکتر جمشیدی، سخنگوی قوه قضاییه، در مصاحبه‌ای با مطبوعات عنوان کرد که دو میلیون سند قوه قضاییه در معرض نابودی است. این خبر سبب شد تا تیم بخش اسناد ما به کار بیفتد و به قوه قضاییه برود.

آنجا ما بررسی کردیم و متوجه شدیم که اسناد و مدارک مربوط به کل دادگاه مرحوم مدرس، دادگاه تیمور بختیار و کل دادگاه‌هایی که از ابتدای شکل گیری دادگاه‌ها به شکل امروزی‌اش، اشخاص در انجا پرونده داشتند، در قوه قضاییه وجود دارد که خوشبختانه با همکاری قوه قضاییه دستگاه‌هایی خریدیم و همچنان در حال تفکیک اسناد مفید از اسناد غیر مفید هستیم.

اشعری با اشاره به این که طبق قانون هیچ دستگاهی نمی‌تواند بیش از 40 سال یک سند را نگه دارد گفت: حجم وسیعی از اطلاعات کشور در همین اسناد موجود است و مهمترین چیزی که کمک می‌کند سند است.

وی درباره کمک خواستن از مردم و کسانی که علاقه‌مندند اسناد خودشان را به سازمان اسناد اهداء ‌کنند به پیشینه این کار اشاره کرد و گفت: یکی از دلایلی که ما از مردم خواسته‌ایم که اسناد به جا مانده در منازلشان را به سازمان اسناد اهداء کنند این بود که  در دوره قاجار دبیرخانه بسیاری از این شخصیت‌ها در منزلشان بود و ‌آنها اسناد و فرمان‌های دولتی را به منازلشان می‌بردند و اصولا کارها هم در همانجا انجام می‌شد. این مسئله سبب شد که ما  تبلیغ کردیم که این اسناد به گنجینه اسناد بیاید که استقبال خیلی خوب بود و  البته برخی از اسناد ارزشمند را قیمت‌گذاری کرده و خریدیم و خرید هم زیاد داشتیم، همچنان که اهدای سند هم زیاد بود، چنانکه در سال گذشته یکی از افراد که این موضوع را فهیمد، میزان بسیار زیادی سند آورد که در آن‌ها 120 هزاز فرمان دوره صفویه و قاجار بود که در نوع خود بسیار ارزشمند است.

وی همچنین گفت که چندی قبل یکی از افراد خیر دو دوره روزنامه انقلاب اسلامی و بامداد  را به صورت کامل باکل اعلامیه‌ها و نشریات یک گروهک سیاسی را به اهمراه اعلامیه‌های سیاسی گروه‌های سیاسی ابتدای انقلاب به سازمان ما اهداء‌ کرد.
یا چندی پیش سفری به پاریس داشتیم که اخیرا  یکی از افرادی که از وی به عنوان پدرعلم هواشناسی ایران یاد می‌شود؛50 کارتن کتابخانه شخصی را به ما اهداء‌کرد.

وی همچنین گفت که برای گردآوری اعلامیه‌ها و اسناد گروه‌ها واحزاب سیاسی در این دوره هم برنامه‌ریزی کرده‌ایم، برای نمونه برای انتخابات خبرگان و شورای شهر سال قبل این کار صورت گرفت و  برای گردآوری انتخابات مجلس آینده هم به آقای افشار نامه نوشتیم که هر پوستری که چاپ می‌شود باید دو نسخه هم برای ما بفرستند که ایشان هم گفتند کمال همکاری در این زمینه صورت بگیرد.

اشعری با اشاره به این که اخیرا کاری سمبولیک در حیطه اهدای کتاب و اسناد صورت گرفته است گفت: ما کتابخانه یا اسناد به جا مانده در منازل برخی از بزرگان را که به ما اهداء‌ می‌شود در مکان‌هایی خاص و به نام خودشان نگهداری می‌کنیم که کتابخانه و اسنادی که در منزل آقای دکتر کمال خرازی بود و ایشان به کتابخانه اهداء‌کردند از جمله آنها به شمار می‌رود.

 رئیس سازمان اسناد و کتاب خانه ملی درباره فلسفه وجودی گرد آوری اسناد و مدارک گفت: اصولا هرچیزی که محتوای علمی و فرهنگی دارد بایدگردآوری شود؛ از مجمسه تا سی دی و گرامافون و تمبر و .. که ماتمامی این موارد را دستور دادیم که رعایت کنندو نسبت به گردآوری آن اقدام نمایند.

کتابخانه ایران و اسلام

پس از این سخنان اشعری به گرد آوری آثار در کتابخانه پرداخت و گفت: در بخش کتابخانه چند وظیفه قانونی داریم که از جمله آنها گردآوری همه آثاری است که به هر زبانی درباره ایران واسلام در هر جای دنیا نوشته می‌شود. دراین بخش ماهیچ مرز سیاسی و ایدئولوژیک نداریم و البته در زمینه اسلام بیشتر روی گردآوری ادبیات شیعه تاکید شده است.

پیش از این چه در گردآوری و انتخاب خرید کتاب برای کتابخانه از دیگر نقاط جهان و چه برای بخش کتابخانه ایران و اسلام به افراد متکی بودیم، به این معنا که یک استاد دانشگاه یا متخصص در این زمینه موظف بود که با رصد کردن کتاب‌های منتشره دراین حوزه فهرستی را به کتابخانه ملی برای خرید بدهد. اکنون اما این وظیفه را به یک شورا وانهادیم و در انتخاب این افراد برای شورا هم علاوه بر تاکید بر عالم بودنشان، بر بروز بودن و کتاب باز بودنشان هم تاکید داشته‌ایم.

آرشیو نشریات کشور

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با اشاره به این که بخش نشریات کشور از غنا و اعتبار خوبی برخوردار است گفت: الان غنی‌ترین آرشیو نشریات کشور را داریم که با مدیریت آقای سید فرید قاسمی مورخ و محقق نامدار تاریخ مطبوعات ایران، اداره می‌شود. وی گفت: کاری که آقای قاسمی انجام دادند این بود که نخستین گردهمایی ساماندهی و اطلاع رسانی میراث مطبوعات ایران را با حضور مسئولان و کارشناسان بخش‌های نشریات کتابخانه‌ها و مراکز اسنادی کشور را برگزار کرد و تمامی کتابخانه‌های معروف ایران، همانند آستان قدس‌، مجلس، آیت‌الله مرعشی نجفی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران و دانشگاه تهران و سایر کتابخانه‌های معتبر کشور را در بخش نشریات در یک شورایی به نام شورای ساماندهی و اطلاع رسانی میراث مطبوعات ایران گرد آوردند و ابتدا به احصای فهرست این کتابخانه‌ها مبادرت کردند و سپس در مرحله اول برای برخی از نشریاتی که کمتر در دسترس بود، دستور کاری نوشته شد تا از هر کدام 100 نسخه چاپ و در کتابخانه‌های عمومی معتبر کشور توزیع و نگهداری شود، تا کنون تمام شماره‌های بیش از صد عنوان روزنامه منحصر به فرد و نادر دوران قاجار و به ویژه دوره مشروطه را به این طریق چاپ و در میان کتابخانه‌های کشور توزیع شد. [گردآوری شماره نخست 300 عنوان از نشریات دوره قاجار]

45 هزار عضو در کتابخانه ملی

پس از این سخنان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به چگونگی عضوگیری در کتابخانه ملی پرداخت و گفت: همه افراد می‌توانند از کتابخانه استفاده کنند، اما کتابخانه همه را عضو نمی‌کند و فعلا تنها افرادی عضو می‌شوند که به نوعی کار تحقیقی انجام می‌دهند و ملاک ما برای این کار این است که فرد حد اقل دانشجوی ترم 7 به بالا باشد.

اشعری به اشاره به اینکه باید کاری صورت بگیرد که کتابخانه‌های مدارس، عمومی و دانشگاهی شکل بگیرند و سرویس‌های متعدد بدهند تا این باری که روی دوش کتابخانه ملی است، به نوعی بین کتابخانه‌های دیگر تقسیم شود افزود: حدود 45 هزار نفر عضو کتابخانه ملی هستند و  روزانه 1500نفر مراجعه  کننده داریم که این تعداد 10 برابر تعدادی است که  قبل از امدن ما به این کتابخانه مراجعه می‌کردند.

وی سپس به ظرفیت 1500 نفری روزانه این کتابخانه اشاره کرد و گفت که ما در حال طراحی ایده‌ای هستیم که افراد از طریق اینترنت بتواند جا رزور کنند تا وقتی به کتابخانه می‌آیندمطمئن باشندکه فضایی برای نشستن دارند.

اشعری درباره نوع و حجم خدمت دهی کتابخانه ملی گفت: حجم خدمات رسانی را بالا بردیم به نحوی که  در نیمه اول سال 8 صبح تا 2 شب کتابخانه باز است و البته به جز اول فروردین و عاشورا ما تعیطلی نداریم و کارمندی را هم اضافه نکردیم.

اشعری به رابطه خوب خود با مردم اشاره کرد و گفت روزهای اول که به کتابخانه ملی آمده بودم،  شکوه ساختمان مرا تحت تاثیر قرار داده بود، اما الان نشاط مردم مرا تحت تاثیر قرار داده است و روزی نیست که یک دور در تالار نزنم و مردم را نبینم.

وی به یکی از ماجراهای جالب اشاره کرد و گفت: از جمله نکاتی که سبب شد تا این رابطه بیشتر تقویت شود، ماجرای ماه رمضان امسال بود. می‌دانید که دولت اعلام کرده بود که درماه رمضان کارکنان دولت ساعت های محدودی (9 صبح تا 2 بعد از ظهر) کار کنند و به همین دلیل ما هم اعلام کردیم که کتابخانه ملی در این ایام سرویس محدودی می‌دهد. یادم نمی‌رود، روزی که این مسئله را اعلام کردیم من در بیرون از کتابخانه ملی بودم که دوستان تماس گرفتند که چه نشسته‌ای که اینجا اعتصاب شده است. سریع خودم را به کتابخانه رساندم و دیدم که بله، اعضای کتابخانه متحصن شده‌اند که باید ساعت کتابخانه را به وضعیت سابقه برگردانید. من رفتم میان آنها و گفتم که این اولین بار است که در جایی برای علم و دانش اعتصاب می‌شود و ادامه دادم که من رئیس این کتابخانه‌ام و وظیفه دارم که بودجه این کار را از هر جایی که ممکن است تهیه کنم و در نهایت کاری کنم که شماها بتوانید از امکانات این مجموعه بهتر و بیشتر استفاده کنید.

اشعری در ادامه گفت: نقطه ضعف عمده ما این است که 800 هزار جلد کتاب داریم که هنوز آماده ارائه به متقاضیان نیست. البته از این تعداد کتاب تا کنون 500 هزار تای آن به قفسه رفته است و بقیه هم برنامه ریزی شده است که آماده سازی شود.

وی کمبود بودجه را از جمله معضلات کتابخانه ملی عنوان کرد و گفت با توجه به این که ما هم مشمول ماده 49 شده‌ایم بنا داریم از این پس اعلام کنیم که از محل موقوقات یا کمک‌هایی که مردم خیر ارائه می‌کنند بتوانیم به بودجه کتابخانه تزریق کنیم.

آی تی و اطلاعات الکترونیک

پس از این سخنان اشعری به وضعیت بخش آی تی و اطلاعات الکترونیک سازمان اسناد و کتابخانه ملی پرداخت و گفت: ما برخی اطلاعات دایره‌المعارف‌ کتابداری و اطلاع رسانی را روی سایت گذاشته‌ایم و افراد هم به صورت آنلاین می‌توانند اگر اطلاعات اضافه‌ای در این زمینه دارند آن را به این مدخل‌ها اضافه کنند، این اطلاعات در شورایی بررسی می‌شود و در صورت درستی به آن مدخل  با ذکر نام فرد اضافه خواهد شد.

انتشار بولتن داخلی اینترنتی از دیگر نکاتی بود که رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به آن اشاره کرد و گفت در این بولتن علاوه بر اخبار داخلی از خاطرات همکاران هم استفاده می‌کنیم. همچنانکه ما سایتی راه اندازی کرده‌ایم تا برای تماس با همکاران اداری نیازی به تماس تلفنی نباشد.

اشعری گفت: کار جدید ما راه اندازی دیتا سنتر است و میزبانی سایت خودمان را هم آوردیم داخل کتابخانه و  برای برخی از سازمان‌های دیگر هم این کار را کردیم.

وی از شکل دهی بخشی به نام حافظه ملی در این کتابخانه یاد کرد و گفت: با مشورتی که با کشورهای عضو اکو انجام داده‌ایم در صددیم تا حافظه منطقه‌ای را هم راه اندازی کنیم.[ایران، رئیس اتحادیه کتابخانه‌های ملی اکو شد]

اشعری از انتشار گزارش عملکرد سالانه کتابخانه ملی خبر داد و گفت گزارش عملکرد سال 85 کتاب خانه ملی منتشر شده است و برای سالهای بعد هم چنین کاری را انجام می‌دهیم تا دست مدیرانی که بعد از ما می‌آیند خالی نباشد.

وی درباره استفاده از ربات برای کتابخانه ملی گفت: ما در صدد طراحی و استفاده از این امکان هستیم و همچنین از استفاده از سامانه OCR پارسی (تبدیل اسکن به تکس و استفاده کردن از آن در وضعیتی که متن قابل جست و جو باشد) که منتظریم نتیجه تلاش‌ها را ببینیم تا در صورت موفق بودن پیاده کنیم. اشعری درصد خطای این دستگاه را سه درصد عنوان کرد که درصدی پذیرفتنی است.

و در پایان؛ نوبت به پرسش و پاسخ رسید ، نخستین پرسش درباره ملاک ارزشمند بودن یک سند بود و این که چگونه می توانیم دریابیم یک سند ارزش دارد و باید بماند و یک سند دیگر بی‌ارزش است و باید امحاء ‌و نابود شود.

اشعری در پاسخ به این پرسش گفت: ملاک ارزشمند بودن را شوراهای علمی تعیین می‌کنند؛ آنها هستند که با توجه به معیارهای علمی که برای یک سند تعریف می‌کنند و اینکه این سند چه میزان ارزش تحقیقی دارد آن را رده بندی می‌کنند و یا اینکه از رده آن را خارج می‌کنند.

پرسش بعدی درباره نگهداری این اسناد و فضایی بود که به آنها اختصاص می‌یابد که وی در پاسخ گفت : نگهداری اصل یک سند فضای فراوانی می‌گیرد اما ما در صددیم که از رئیس جمهور اجازه بگیریم که یکی از پادگان‌های تهران را بعد از خالی شدن به عنوان مخزن اسناد مورد استفاده قرار بدهیم. ضمن آنکه معتقدیم با ورود و اجرایی شدن دولت الکترونیک از حجم کاغذها و اسناد کشور کم خواهد شد.

یکی دیگر از همکاران همشهری آنلاین درباره نحوه حفاظت از اطلاعات موجود در بخش‌های دیجیتالی پرسید که اشعری در پاسخ گفت: علاوه بر آنچه که در تهران داریم فایل مشابهی(بک آپ) از تمامی اطلاعات موجود را در مخزن یکی از شهرستان‌ها قرار داده و مدام بروزش می‌کنیم  و قصد داریم که این مخزن‌های مشابه را به چندعدد در چند شهرستان برسانیم تا در صورت از بین رفتن یکی از این مخازن، مشابه آن را در دسترس داشته باشیم.
اشعری همچنین گفت که هر سند به چند شیوه مستندسازی می‌شود، هم به صورت میکروفیلم، هم به صورت نگهداری در هارد و هم در قالب بک آپ از کل مطالب.
 
پرسش دیگر این بودکه نحوه کاربرد این اسناد چگونه است که رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: بستگی به نوع مراجعه دارد، برای نمونه چندی قبل دولت اعلام کردکه بازنشستگان یک نهاد از برخی مزایا می‌توانند استفاده کنند که بخش اداری آن نهاد به دلیل نداشتن اطلاعات از بازنشستگان به ما مراجعه کرد و ما اطلاعات این بخش را در اختیار آنها قرار دادیم.

بخش دیگری از پرسش به میزان هزینه‌های مرمت نسخه‌های خطی مربوط بود که علی اکبر اشعری از قیمت بالای مرمت برای هر صفحه خبر داد و گفت که گاه برای مرمت  یک صفحه تا حد 10 هزار تومان هم هزینه می‌شود.[اشعری خواستار افزایش اعتبارات گردآوری نسخ خطی شد] به همین دلیل یکی از وظایف کتابخانه ملی را این قرار دادیم که هر ساله 1000 کتاب نسخه خطی در هر نقطه جهان که با مسائل ایران یا اسلام ارتباط داشته باشد را مرمت و باز سازی کرده و تحویل همان کتابخانه برای استفاده بدهیم.

کد خبر 40978

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز