مهدی صارمی‌فر: دیروز خبری از سوی وزارت کشور منتشر شد که تعجب برانگیز بود.

درحالی که تنها چند ماه تا آغاز هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی باقی مانده، وزارت کشور از همه برنامه‌نویسان کامپیوتری خواسته که برای حل مشکلات احتمالی انتخابات کامپیوتری در روز انتخابات، به آنها کمک کنند.

در سایت انتخابات کامپیوتری مجلس هشتم که آدرسش www.majles8.ir است، همان سایتی که چند هفته قبل، از کاربران اینترنتی کشور خواسته‌بود که به سراغ آن بروند تا توان تحمل ترافیک و بار روی سرور را بسنجند، همان سایتی که چند روز بعد، یک هکر با ذوق آن را به هوا فرستاد تا نشان دهد که با این وضع امنیت شبکه، نمی‌توان انتخابات الکترونیک برگزار کرد، یک فراخوان درج شده و از همه برنامه‌نویسان کامپیوتری خواسته است تا در موضوعات مختلف انتخابات کامپیوتری به آنها کمک کنند.

متن درج شده، این است: «درخواست یاری از همه برنامه نویسان؛ ما برای هر مشکل در روز انتخابات باید راه‌حل‌هایی بیندیشیم.

یکی از این مشکلات، آن است که  اگر در  روز انتخابات،  اتصال شبکه یک شهر یا یک منطقه یا یک شعبه با سایت اصلی قطع شود؛ در این صورت، افرادی که از صبح مراجعه کرده‌اند کیستند؟

مردمی که مراجعه می‌کنند را چگونه ثبت کنیم؟

برای چنین قطع ارتباطی چه کارهایی باید صورت گیرد؟

ما در نرم‌افزار وب بیس خود چه تمهیداتی را به کار بریم تا در لحظه قطع ارتباط، اطلاعات کدها در دسترس مسئولین آن شعبه باشد و بتوانند به صورت offline کار را ادامه دهند؟

آیا نوشتن یک نرم‌افزار ویندوز اپلیکیشن در کنار این نرم افزار، کار ساز است؟

اطلاعات را در چه نوع فایلی ذخیره کنیم؟

ما خود برخی راه‌ها را پیش‌بینی کرده‌ایم؛ اما اطمینان داریم که عقل و خرد بسیاری از دوستان‌مان راه‌حل بهتری را برای ما خواهد داشت.

خواهشمندیم بهترین راه حلی که به‌نظر شما می‌رسد، را برای ما ارسال فرمایید.»

چنین فراخوانی، چند سؤال را در ذهن ایجاد می‌کند.

اول این که اگر واقعا مشکل عظیمی (مثل این‌که اگر ارتباط قطع شود چه اتفاقی می‌افتد؛

چون در حالت offline می‌شود یک نفر در چند شعبه رأی دهد) وجود دارد، چه لزومی دارد تا زمان برطرف‌نشدن آن مشکلات انتخابات الکترونیک برگزار شود؟ اگر واقعا راه‌حل اساسی برای رفع این مشکل اندیشیده‌شده‌بود نیازی به این فراخوان بود؟

مگر شورای نگهبان اعلام نکرده‌بود که زیرساخت‌های لازم برای برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور وجود ندارد، چرا وزارت کشور می‌خواهد به‌هر قیمتی که شده، انتخابات پیش‌رو به صورت الکترونیک برگزار شود؟

گفته‌شده که از امکانات شبکه بانکی کشور، در برگزاری انتخابات استفاده می‌شود. این هم سؤال برانگیز است.

شبکه بانکی را که همه ما با آن برخورد داشته‌ایم، آیا قابل اطمینان است؟ ATMها که کلا 50درصد زمان کار می‌کنند.

شبکه هم که یک بار وصل است، یک بار قطع است. در ماه گذشته 4بار به بانکی که شعارش «بانک فردا» است، مراجعه کردم و علت اصلی این شعار را فهمیدم؛ می‌گفتند «شبکه قطع است، فردا بیایید!» آیا می‌خواهیم با این شبکه انتخابات برگزار کنیم؟

بیشترین پهنای باند را در کشور صداوسیما در اختیار دارد. آیا از این پهنای باند که مطمئن‌تر هم هست استفاده می‌شود؟

ببخشید، ولی آدم گاهی می‌تواند احساساتی شود و فریاد بکشد:‌ای برنامه‌ریز، ‌ای وزارت کشور، ‌ای پامادور، به‌خدا بقیه دنیا هم این تجربه‌ها را دارند.

در اروپا هر چندماه یک‌بار انتخابات برگزار می‌شود، الکترونیک هم هست. اگر می‌خواهیم از یک روش غربی با یک فناوری غربی استفاده کنیم، بد نیست که برای بار اول (که این‌قدر هم برای ما مهم است) از چندتا از همین کارشناسان غربی هم استفاده کنیم.

به کسی برنمی‌خورد. وقتی ملت آن‌طرف کره زمین انتخابات را با آی‌پاد انجام می‌دهند، پس لابد برای قطع ارتباط هم راه‌حلی برای این مشکل پیدا کرده‌اند.

کد خبر 40212

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز