یکشنبه ۲ دی ۱۳۸۶ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: استقبال گسترده از کنسرت حمید عسگری، اجرای خوب و تحسین برانگیز گروه موسیقی سنتی راجستان هند و چهار اجرای در بخش رقابتی تالار رودکی از جمله اتقاقات قابل اعتنا در سومین روز جشنواره موسیقی فجر بود.

به گزارش همشهری آنلاین کنسرت حمید عسگری ، خواننده موسیقی پاپ در تالار وزارت کشور با اقبال فراوان تماشاگران روبرو شد ، به نحوی که صندلی خالی ای برای نشستن وجود نداشت و تمامی بلیت های این کنسرت به فروش رفته بود.

عسگری 12 قطعه را باگروه  8 نفره خود اجرا کرد.وی از سال 77 کار خود را با گروه مهرگان در اصفهان آغاز کرد و تنها کار منتشر شده وی آلبوم «کما » است که سال گذشته به بازار موسیقی عرضه شد.

هرچقدر سالن چهار هزار نفری تالار کشور با اقبال تماشاگران روبرو بود، تالار وحدت در سومین شب هم پر نشد تا نشان داده شود که گروه های موسیقی خارجی هم توان پر کردن سالن ها را ندارند.

گروه 5 نفره موسیقی راجستان هند، به معنی دقیق کلمه اجرایی سنتی از موسیقی هند را به تماشا گذاشتند تا نشان دهند که مشترکات این موسیقی وموسیقی منطقه سییستان و بلوچستان ایران تا چه اندازه زیاد است، به نحوی که اگر شنونده چشمش را می بست و به اجرا گوش می سپرد در تشخیص این تفاوت دچار اشتباه می شد.

اجرای گروه راجستان بی نقص بود و نواختن و خواندن آنها به گونه ای بود که شنونده حس می کرد ساز و نواختن و خواندن بخشی از هویت اجرا کنندگان این برنامه شده است که به این راحتی و بی دغدغه به اجرای برنامه می پردازند.

متاسفانه اطلاعات گروه راجستان در کتابچه راهنمای جشنواره موسیقی فجر هم نیامده بود و حتی معرفی ای هم از گروه در ابتدای اجرای برنامه صورت نگرفت.

یکی، دو ساعت پیش از اجرای  گروه راجستان هند، گروه سازهای کوبه ای مدینا به سرپرستی مهر سیما سعادت در تالار رودکی و در جلوی چهار داور بخش مسابقه و تماشاگران به صحنه رفتند.

این گروه فعالیت خود را از سال 83 آغاز کرد و در جشنواره های آوای مهر و محله سال 86 رتبه نخست را به دست آورد.

تمامی اعضای این گروه را بانوان تشکیل می دهند و نزدیک به 20 ساز کوبه ای از سوی 12 نوازنده گروه نواخته می شد.گروه دراجرا هماهنگ بودند اما این که این نوع ساز بندی و استفاده از سازهای کوبه ای تا چه اندازه بامنطق آهنگسازی همخوانی دارد ، پرسشی است که داوران این بخش باید به آن پاسخ دهند.

پس از اجرای گروه مدینا ، گروه موسیقی مشرق ( در بخش جنبی) به صحنه رفتند. این که در میانه اجراهای بخش مسابقه یک گروه از بخش جنبی به صحنه برود خود پرسش هایی چند را بین حاضران سبب شد.

گروه مشرق که محمد سلیمانیان سرپرستی و‌آهنگسازی آن را عهده دار بودند و حسین علیشاپور آواز این گروه را می خواند ، به لحاظ هماهنگی و انتخاب قطعات واجرای آنها از ظرفیت های خوبی بهره می برد . اگر چه برخی از قطعات آن ، همانند تصنیف بیداد مرکب ، کشدار و خسته کننده بود ، اما در مقابل برخی دیگر از قطعات این گروه همانند تصنیف باد سحر از ظرفیت های ملودیک مناسبی برخوردار بود.

حسین علیشاپور نیز اجرایی شسته و رفته را از خود به یادگار گذاشت ، اگر چه به نظر می رسد وی باید برای همسان سازی حجم صدای خود در اوج و فرود ، بیش از این ها اندیشه وتمرین کند.

گروه نوا به سرپرستی امیر حسین نوژن  سومین گروه اجرا کننده در تالار رودکی بود. این گروه 10 نفره 7 قطعه را اجرا کردند. فضای سرعتی و استفاده از سازبندی که اجرا های مشکاتیان را به یاد می آورد از جمله ظرفیت هایی بود که این گروه نشان دادند.
گروه نوا نشان داد که خطه شیراز همچنان به عنوان یکی از قطب های موسیقی کشور مطرح است و می توان تا سالیان سال به آن دل بست.

آخرین اجرای بخش مسابقه جشنواره در سومین شب ، اجرای گروه مستان نو به سرپرستی سعید جعفرزاده همای بود  که پیش از این هم در کاخ نیاوران به اجرای برنامه پرداخته بود.ویژگی اصلی کار گروه مستان نو ، همانا تکیه بر ملودی های روان و استفاده از اشعاری است که برخی‌از آنها توسط خود خواننده و سرپرست گروه سروده شده اند.

سومین شب جشنواره موسیقی فجر در حالی به پایان رسید که نحوه توزیع بلیت در سالن ها و فروش آنها ، از جمله مشکلات اصلی دست اندرکاران جشنواره است،‌ضمن آنکه به گفته یکی از دست اندرکاران ، مسئولان دولتی هم تقاضای بلیت های فراوانی کرده اند که به دلیل آنکه امسال 70 درصد بلیت ها در گیشه به فروش می رسد ، کمبود بلیت  از هم اکنون خود را نشان داده است.

در مقابل این کمبود ، خالی بودن برخی سالن ها هم این پرسش را به ذهن می آوردکه اگر بلیت ها به فروش رسیده اند ، پس چرا سالن ها خالی یا نیمه پراند.

کد خبر 39976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز