همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت امور خارجه یکشنبه 25 آذر ضمن تشریح سیاست‌ها و دیدگاه‌‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست خارجی به سو‌ءالات خبرنگاران پاسخ داد.

روس‌ها در قبال تعهداتشان جدی هستند
محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت : مذاکرات اخیر متکی وزیر امور خارجه در روسیه در چارچوب کمیسیون مشترک، همه جانبه و مثبت بود و ما روس‌ها را در تعهداتشان درقبال اتمام نیروگاه هسته‌ای بوشهر جدی می‌بینیم اما هنوز نمی‌توان زمانی را برای اتمام آن مشخص کرد.[مسکو و تهران درک درستی از یکدیگر دارند]
 
مذاکرات درباره عراق
حسینی در نشست خبری روز یکشنبه خود درباره مذاکرات با امریکایی‌ها درخصوص عراق گفت:ما تاریخی را به صورت مشخص و دقیق برای این مذاکرات اعلام نکرده بودیم بنابراین درباره موضوع تعویق این مذاکرات باید از دیگران پرسید.

وی افزود:تاریخ پیشنهادی مطرح شده اوایل ژانویه بود اما هنوز تاریخ و همین طور سطح این مذاکرات را در دست مطالعه داریم. [ایران و آمریکا؛ مذاکرات به سال 2008 موکول شد]

وی در پاسخ به سؤالی درباره اعزام گروهی از کارشناسان ایران به عراق و بررسی موضوع ازسرگیری دور جدید گفتگو با امریکا درخصوص عراق گفت:یک گروه از کارشناسان ازمعاونت عربی ، آفریقای وزارت خارجه همراه کارشناسانی از شورای عالی امنیت ملی به عراق اعزام شده اند.

حسینی افزود:حضور این هیات برای گفتگو با عراقی ها و کمک به کاستن مشکلات مردم عراق صورت می گیرد.

وی ادامه داد:در سفر اخیر هیات ایرانی، ابتدا ضمن ارزیابی از گفتگوهای گذشته و بررسی فضای دور آینده گفتگوها، راه های تضمین امریکایی ها به تعهدات گذشته خود بررسی خواهد شد.

حسینی درباره دستگیری گروه ده نفره در عراق که گفته می شود برخی از آنها ایرانی هستند گفت: درباره دستگیری این افراد و ایرانی بودن برخی از آنها خبر موثقی در دست نداریم.

گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا آثارش را گذاشت 
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به استقبال کشورهای منطقه از گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی امریکا گفت : گزارش نهادهای اطلاعاتی امریکا آثار خود را در کشورهای منطقه و سایر کشورها در مناطق مختلف دنیا گذاشته است.[نهادهای اطلاعاتی امریکا: ایران درپی بمب اتمی نیست]   
 
حسینی از مهمترین نکات این گزارش را تناقض گویی مقامات امریکایی ارزیابی و تاکید کرد: انتقال موضوع هسته‌ای ایران از آژانس به شورای امنیت بدون هیچ توجیه منطقی صورت گرفته است.

یکی از خبرنگاران از سخنگوی وزارت خارجه پرسید: آقای رئیس جمهور اعلام کرده در گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی امریکا گام‌های مثبتی برداشته شده است اما گام‌های دیگری باید برداشته شود؛ منظور از گام‌های دیگر چیست؟

سخنگوی وزارت خارجه گفت: رئیس جمهور به بخشی از گزارش اطلاعاتی امریکا اشاره کرد که در آن بعضی واقعیت‌ها بیان شد و به طرف آمریکایی توصیه کرد که ابعاد ناقص این گزارش را تصحیح و اصلاح کند.

درخواست تعلیق غیر منطقی است
خبرنگاری از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسید: امریکایی ها شرط مذاکره با ایران را تعلیق برنامه های هسته ای ایران می دانند؛ پاسخ جمهوری اسلامی ایران چیست؟

حسینی گفت: مواضعی که پایه منطقی نداشته باشد مورد توجه مسئولان ایرانی قرار نخواهد گرفت و درخواست تعلیق از همان شروط غیرمنطقی است.

وی تاکید کرد: اگر بحث شرط در میان باشد، جمهوری اسلامی ایران است که باید شرط مشخص کند نه مقامات امریکایی.

حسینی در این حال تغییر در رویکردهای طرف امریکایی را شرط مهمی برای بررسی فرصت گفتگو ارزیابی کرد.

وی درخصوص تاکید سران اتحادیه اروپا بر ضرورت توقف غنی سازی اورانیوم از جانب ایران گفت: اتحادیه اروپا نباید روند غیرمنطقی را که از قبل در پیش گرفته بود ادامه دهد و این گونه تصمیمات، چنانکه زمان نیز نشان داده، غیر مفید است .

حسینی افزود: اتحادیه اروپا باید حق کشورهای مختلف را در برخورداری از فن آوری صلح آمیز هسته‌ای محترم بشمارد تا جایگاه و اعتبار اروپایی‌ها بهبود یابد.

وی گفت: ما اکنون شاهد ثمربخشی همکاری‌های ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی هستیم و طبیعی است انتظار داریم اتحادیه اروپا گام‌های عملی در حمایت از این روند بردارد.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر خانم لورسون به تهران گفت: تعیین زمان سفر به عهده وی است ولی روادید برای سفر او به ایران صادر شده است.

حسینی در ادامه در پاسخ به سوالات خبرنگاران درباره برخی اظهارات تند سارکوزی رئیس جمهور فرانسه گفت: این گونه مواضع تند به حل مشکلات کمکی نخواهد کرد و مسائل باید با آرام کردن فضا در چارچوب آژانس پیگیری شود.

آمادگی ایران برای گفت و گوی بدون پیش شرط با 1 + 5 
سخنگوی وزارت خارجه درباره دیدار آینده سولانا و جلیلی گفت: در فضای گفتگوها و مذاکرات جلیلی و سولانا، این طرف مقابل بود که مخالفت خود را با ایده ها و طرح های گذشته اعلام کرد.

حسینی افزود: جمع بندی آخرین گفتگوی جلیلی با سولانا نشان می دهد که دو طرف قصد دارند با یکدیگر گفتگوی تلفنی و در صورت ضرورت، دیدار داشته باشند.

وی درباره پیشنهاد علی لاریجانی درباره مذاکرات مستقیم ایران با گروه 1 + 5 گفت : ایران آمادگی کامل دارد بدون هیچ گونه پیش شرطی با این گروه مذاکره کند.

نشست‌هایی مانند آناپولیس محکوم به شکست است
محمد علی حسینی سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه نشست آناپولیس با اهداف مشخص برگزار شد و از ابتدا پیش بینی می شد که نفعی برای ملت فلسطین نداشته باشد گفت:نشست‌های دیگر در هر جای دنیا در راستای نشست آناپولیس، از آنجا که به مسائل ریشه‌ای فلسطین نمی‌پردازد، ناکارآمد و بی‌اثر است.
 
   
سیدمحمدعلی حسینی در ادامه نشست خبری روز یکشنبه خود افزود: اقدامات رژیم صهیونیستی در این روزها تاییدی بر پیش بینی‌های ایران تلقی می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اخبار بعضی خبرگزاری‌ها در زمینه بازداشت یک دیپلمات ایرانی در آلمان گفت: آلمانی‌ها درباره یک مامور کنسولی ایران نظر داشتند و در اقدامی غیرمنطقی در ماه‌های گذشته وی را بازداشت کردند و البته ما اعتراض کرده‌ایم.

حسینی گفت: وزارت امور خارجه اعتراض خود را در این زمینه پیگیری کرده و معتقد است باید در این باره تجدید نظر شود .

سخنگوی وزارت خارجه درباره سیاست امریکا در حمایت از گروه های خاص فلسطینی گفت: این سیاست امریکایی‌ها جدید نیست و آنها به رغم تاکیداتی که پیش از برگزاری انتخابات در سرزمین های فلسطینی بر تشویق برگزاری این انتخاب داشتند، از نتایج این انتخابات حمایت نکردند بلکه بالعکس تلاش کردند که از تحریم‌ها و تهدیدها علیه دولت قانونی حماس حمایت کنند.

حسینی درباره سوال بعضی نمایندگان مجلس شورای اسلامی که قرار است از متکی در زمینه سفر اخیر به دوحه و شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس پرسیده شود گفت: این فرصت خوبی است که وزیر در مجلس پیدا می‌کند تا در پاسخ خود، راهبرد جمهوری اسلامی ایران و دستگاه دیپلماسی کشور در دو سال اخیر و همینطور همکاری ایران با کشورهای عربی حاشیه حوزه خلیج فارس و تلاش‌های بی وقفه وزارت خارجه را در این باره توضیح دهد.

حسینی در زمینه اخبار مربوط به کنار رفتن شیخ نعیم به جای سیدحسن نصرالله گفت: اینها شایعاتی است که هدف اصلی از آنها تضعیف موضع مقاومت اسلامی لبنان است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی دربارة برخی اتهامات به ایران در جلوگیری از پیشبرد روند توافق در لبنان گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از توافق و وفاق ملی در لبنان حمایت می کند و راه حل مشکلات سیاسی را در لبنان توافق همه طرف های لبنانی می داند.

وی افزود: ایران همواره در جهت نزدیک کردن دیدگاه های رهبران لبنانی کوشیده است.

حسینی درباره اتهامات مقامات جمهوری آذربایجان درباره جاسوسی بعضی اتباع این کشور برای جمهوری اسلامی ایران گفت: این اتهامات واهی علیه جمهوری اسلامی ایران است و متاسفانه مقامات آذربایجان تبلیغات گسترده‌ای درقبال این اتهام انجام داده‌اند.

وی افزود: ما معتقدیم دست‌های بیگانه در حال تحریک در روابط خوب دو کشور هستند و ما به طرف آذربایجانی توصیه می‌کنیم به جای پرداختن به این مسائل و رسانه‌ای کردن آنها،‌ اگر مستنداتی در این زمینه دارند به طرف ایرانی منعکس کنند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت: اراده سیاسی مسئولان دو کشور حفظ روابط است و نباید اجازه دهیم کسی آن را مختل کند.

حسینی درباره سفر معاون وزیر خارجه مصر به ایران و روند روابط دو کشور گفت: در سفر معاون وزیر خارجه مصر به تهران گفتگوهای سازنده‌ای صورت گرفت.

وی افزود: اکنون هر دو کشور درک بهتری از فضای روابط و مناسبات دارند و ما انتظار داریم که گام‌های بعدی در این زمینه برداشته شود.

حسینی گفت: اگر اراده سیاسی مسئولان دو کشور بر یکدیگر منطبق شود مسائل حاشیه‌ای در این چارچوب قابل مدیریت و حل و فصل است.

حسینی در پاسخ به سؤالی در زمینه علت واکنش نه چندان مثبت اروپایی‌ها به گزارش اطلاعاتی امریکا گفت: در اظهار نظرها، مواضع مختلفی را از کشورهای اروپایی شاهد بوده‌ایم اما این انکارناپذیر است که در بخشی از گزارش، به فعالیت های جمهوری اسلامی ایران که هیچ انحرافی در روند مسالمت آمیز آن وجود نداشته اشاره شده است و بعضی کشورها معتقدند این روند باید ادامه یابد و همکاری‌های آژانس و ایران استمرار داشته باشد.

حسینی گفت: ما صریحاً اعلام می کنیم در چارچوب معاهده و طرح اقدام (مدالیته) به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی ادامه می‌دهیم.

حسینی درباره شایعات درخصوص مخالفت با اعزام سفیر جدید ایران به سوریه گفت: در این زمینه مخالفتی نشده و سفیر جدید (آقای موسوی) کاندیدای مطرح برای سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق است که پس از موافقت رئیس جمهور، به محل ماموریتش عزیمت می‌کند

کد خبر 39301

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز