مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

امید توشه : همین روزهاست که تاکسی هوایی هم راه بیفتد

فکرش را بکنید می‌خواهید از خانه خواهرتان در اطراف میدان آزادی برگردید منزل؛ کجا؟ تهرانپارس. سخت است و باید به خاطر همین راه دور، قید دیدن خواهرتان را بزنید، اما صبر کنید! با سفر هوایی چطورید؟ بله، تعجب نکنید؛ حتی در کشورهای پیشرفته، مردم عادی هم نمی‌توانند سوار بر هلی‌کوپتر یا هواپیما در داخل کلانشهرها جا‌به‌جا شوند اما اینجا ایران است؛ سرزمین شگفتی‌ها!

شاید نام مدیر تاکسی بی‌سیم تهران را کمتر شنیده باشید؛ اما او جزء آنهایی است که در تلاشند هر چه سریع‌تر این هلی‌کوپترهای مسافرکش را هوا کنند.
ابوالفضل مهدی‌خانی در گفت‌وگویی، شرط اصلی برای این برنامه را نظر شورای تامین استان تهران و سازمان هوایی کشور از یک‌سو و سازمان هواپیمایی کشور از سوی دیگر دانسته بود؛ ما با تهیه طرحی کارشناسانه برای موافقت این مسئولان تلاش می‌کنیم.
البته همه می‌دانیم در کشورمان برنامه‌های لوکس و تزئینی - که پس از مدتی ناکارآمدی‌شان مشخص می‌شود - کم نبوده و نیست و ممکن است رؤیای «دربست گرفتن هلی‌کوپتر» هیچ‌وقت عملی نشود اما شواهد امر نشان می‌دهد که این‌طور نخواهد شد؛ چون از همین حالا تعداد 30دستگاه چرخبال، برای شروع کار کنار گذاشته شده‌‌اند؛ البته با ورود بخش خصوصی، تعداد این تاکسی‌های هوایی بیشتر هم خواهد شد.
  
اگر فکر می‌کنید وقتی سوار این پرنده‌های آهنی شدید، مجبورید مثل مترو و اتوبوس سرپایی بایستید، اشتباه می‌کنید. هر بالگرد قدرت جابه‌جایی 5 تا 30مسافر را دارد که غیر از مسیر آزادی-تهرانپارس، قدرت سرویس‌دهی به همه نقاط تهران را خواهد داشت.
  
بله، در همه جای شهر تهران امکان سوار و پیاده شدن را خواهید داشت؛ اما قبل از اینکه به خلبان بگویید «بی‌زحمت روی اون ساختمون پیاده می‌شم»، یادتان باشد برای نشستن و برخاستن این پرنده هوایی، باید سکوهای ویژه‌ای احداث شود و مسافران فقط اجازه سوار و پیاده شدن در مکان این سکوها را خواهند داشت.
این مکان‌ها را مرور کنید و ببینید به مسیرهای رفت‌وآمد شما می‌خورد یا نه؟
  
به گفته مهدی‌خانی، تاکنون در فرودگاه امام، پارکینگ بیهقی، پایانه اتوبوس‌های برقی تهرانپارس و میدان آزادی پیش‌بینی احداث سکو شده و جانمایی آنها صورت گرفته است؛ البته اگر مقصدتان به این مسیرها نمی‌خورد، خیلی ناراحت نباشید چون قرار است با موافقت سازمان هواپیمایی کشوری، جانمایی دیگر سکوها نیز در دستور کار قرار گیرد. شاید یک وقت دیدید که یکی از این سکوها درست جلوی در خانه شما جانمایی شد و هر وقت خواستید بروید خرید، یکی را دربست بگیرید!
  
سراغ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم رفتیم تا ببینیم حسین تیموری در این‌باره چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.
در سازمان تاکسیرانی هیچ مقاومتی در این خصوص وجود ندارد و ما از راه‌اندازی تاکسی هوایی استقبال می‌کنیم.
به نظر سازمان تاکسیرانی تهران، هر وسیله‌ای که بتواند مردم را از گره‌های ترافیکی نجات دهد و کمتر باعث اتلاف وقت شهروندان شود، برای تهران مفید خواهد بود.
اگر تاکسی‌های هوایی به صورت عمومی وارد ناوگان حمل ونقل عمومی شوند، می‌توانند باری از دوش ترافیک تهران بردارند.
  
البته می‌دانیم که خیلی‌ها قبل از دربست گرفتن تاکسی، جیبشان را سبک و سنگین می‌کنند؛ برای دربست گرفتن این هلی‌کوپترها هم باید همین کار را بکنید اما این به این معنا نیست که کرایه چرخبال همه پول توی کیف شما را خالی کند. همه می‌توانند از این وسیله جذاب استفاده کنند؛ البته به گفته رئیس شرکت تاکسی بی‌سیم تهران هزینه دریافتی این بالگردها نیازمند مصوبه شورای شهر است اما آنچه ما پیش‌بینی کرده‌ایم، نفری 10هزار تومان است؛ البته این رقم منهای هزینه بالگرد است.
  
حالا خودتان را بگذارید جای آن بنده‌خدایی که هرروز مجبور است فاصله میان خانه و محل کارش را با اتومبیل از این سر شهر به آن سر شهر - با این بی‌بنزینی- طی کند. 10هزار تومان برای تهرانپارس تا آزادی پول کرایه آژانس هم نمی‌شود و حسابی به‌صرفه است؛ البته مسئولان این پروژه در درجه اول مدیران شهری و خصوصی را مشتریان اول خود پیش‌بینی کرده‌اند. البته حق هم دارند، مدیران برای هزار تومان کرایه بیشتر چانه نمی‌زنند!
  
البته راننده، ببخشید خلبانان این بالگردها، همه از بهترین کاپیتان‌های بازنشسته هوایی کشور خواهند بود؛ پس فکر چانه‌زدن برای کرایه را از سرتان بیرون کنید.
مهدی‌خانی می‌گوید: «برقراری امنیت پرواز، سیستم‌های کنترل و نظارت بر چگونگی راه‌اندازی سکوها و مسیرهای قابل تردد برای انتقال شهروندان، از توضیحات این شرکت به سازمان هواپیمایی کشور خواهد بود و قرار است این 30دستگاه تاکسی هوایی هم از کشورهای آسیای میانه خریداری شوند».
  
قدرت مانور حمل ونقل هوایی، این امکان را می‌دهد تا در مسیرهایی که خطوط ریلی و عمومی اجازه رفت‌وآمد ندارند،  چرخبال حرکت کند و مسافران را به مقصد برساند. داشتن سرویس در مسیرهایی که ذکر شد، احتیاج به اجازه سازمان هواپیمایی کشور و شهرداری دارد. خیلی نگران نباشید بالاخره انجام کاری که در کشورهای دیگر جهان انجام نشده، انرژی بیشتری می‌برد. در کشورهای اروپایی یا سایر کشورهای پیشرفته جهان، به‌علت قدرت ناوگان حمل و نقل عمومی، مسافری روی زمین نمی‌ماند که بخواهد از راه هوایی به مقصد برسد!
به گفته مهدی‌خانی این حساسیت‌ها طبیعی است؛ معمولش در کشور ما به این صورت است که وقتی طرحی برای اولین بار می‌خواهد قدرت اجرایی پیدا کند، با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد؛ بنابراین حساسیت‌های سازمان هواپیمایی کشوری و شورای تامین کاملا طبیعی است.
  
این حساسیت‌ها طبیعی است؛ یعنی این کار چند وقت دیگر زمان می‌برد تا مورد قبول دستگاه‌های درگیر این موضوع قرار بگیرد. اما به هر حال، از الان خودتان را آماده کنید تا وقتی همسر یا فرزندتان هراسان آمد خانه و خواست چند اسکناس ناقابل به او بدهید تا بالگرد نشسته روی پشت‌بام را راه بیندازد و کرایه‌اش را حساب کند، تعجب نکنید.

کد خبر 39292

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز