سه‌شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۵۶
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهور در هشتمین نشست خبری خود به پرسش خبرنگاران در مورد تغییر و تحولات اخیر هیئت دولت و موضوع استعفای وزیران، پاسخی نسبتاً صریح داد

وی گفت: استعفای دیگری مطرح نیست و سلسله استعفاها نیز مطلقاً در دولت وجود ندارد.

به گزارش همشهری، محمود احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به اینکه بروز چند تغییر در هر دولتی، طبیعی است، برخی گمانه‌زنی‌ها در مورد روند رو به رشد استعفاها در دولت را بداخلاقی دانست و خاطرنشان کرد: در ابتدای کار دولت شرایطی برقرار شد که 5،4 نفر از دوستانی که غیر از فهرست رئیس‌جمهوری بودند،  وارد کابینه شدند و کسانی که مد‌نظر بودند،  به هیأت دولت نیامدند.

وی افزود: بعضی فکر می‌کنند با بیان اینکه روند استعفاها ادامه دارد، دولت متزلزل خواهد شد، غافل از اینکه همکاران ما، همکارانی مکتبی و میثاق ما میثاقی مکتبی بوده است.

با نگاهی به کلیت نشست خبری رئیس‌جمهوری، نکته قابل توجه این بود که با وجود تأخیر نیم ساعته در آغاز این نشست، احمدی‌نژاد به پرسش‌های همه خبرنگاران داوطلب طرح سؤال که 30 نفر بودند، پاسخ داد.

دلیل این امر را شاید بتوان در درجه اول، مقدمه کوتاه رئیس‌‌جمهوری نسبت به نشست‌های قبلی وی دانست که خالی از اظهارات و اشارات سیاسی او بود.

نکته دیگر پاسخ‌های کوتاهی بود که خود، پرسش‌های بیشتری را برمی‌انگیخت.

از جمله این جواب‌های اندک، می‌توان به بی‌علاقگی وی به پاسخ‌دادن در مورد پیام پوتین به رهبر معظم انقلاب و رئیس‌جمهوری اشاره کرد.

احمدی‌‌نژاد در مورد تورم هم قول داد چند روز دیگر توضیحات کاملی را به مردم ارائه کند.

رئیس‌جمهوری همچنین تصریح کرد که منتظر دعوت پادشاه عربستان برای سفر حج است.

سفر به ترکیه و عراق هم از جمله برنامه‌های احمدی‌نژاد است که ظاهراً در حال طی‌کردن مراحل برنامه‌ریزی است.

رئیس‌ شورای عالی امنیت ملی در نشست خبری همچنین سفر خود به اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس را بسیار مثبت و سازنده خواند و منتقدان این سفر را خودخواه و بدبین دانست.

آمریکا یکی دو گام دیگر بردارد

احمدی‌نژاد در پاسخ به سؤال خبرنگار شبکه‌ خبر درباره پیگیری‌های گروه 1+5 جهت صدور قطعنامه‌ سوم علیه ایران باوجود انتشار گزارش البرادعی و 16 نهاد اطلاعاتی آمریکا، گفت: بخش عمده‌ گزارش اطلاعاتی آمریکا تأیید مواضع ملت ایران و حقوق این ملت در موضوع هسته‌‌ای بود. بخش دیگری از گزارش، اشاراتی به گذشته داشت که فکر می‌کنیم اگر جامعه‌ اطلاعاتی آمریکا بررسی دقیق‌تری انجام دهد راجع به گذشته نیز به نظر ملت ایران خواهد رسید.

وی انتشار این گزارش را گام مثبتی ارزیابی و خاطرنشان کرد: این گام به سمت جلو برداشته شده و اگر یکی دو گام دیگر برداشته شود،  شرایط کاملا متفاوت خواهد بود و مسائل پیش‌رو پیچیدگی خود را از دست می‌دهد و راه برای حل مسائل اساسی در منطقه و در تعاملات  دوجانبه بازخواهد شد.

احمدی‌نژاد افزود: این‌که بعضی همچنان مباحث گذشته را ادامه می‌دهند باید طبیعی تلقی کنیم چون یک مسئله بسیار سنگین و چالش گسترده‌ سیاسی است که چند سال ادامه داشته و تلقی این‌که یک‌باره قطع شود،  اشتباه است.

تهدید ایران

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری کیودوی ژاپن، درباره نقض حریم هوایی سوریه از سوی رژیم صهیونیستی و تهدید تلقی شدن این اقدام از جانب ایران، گفت: ما قبلاً بارها گفته‌ایم که اساس تأسیس رژیم صهیونیستی در جهت تهدید کشورهای منطقه و به‌ویژه همسایگان بوده است که این موضوع را به هر نحو مشاهده می‌کنید؛ از این رو باید راه‌ حل آن، که ما بارها به آن اشاره کرده‌ایم،  مورد بحث قرار گیرد.

احمدی‌نژاد افزود: ما از این مسئله تهدیدی را احساس نمی‌کنیم؛ چرا که ملت ایران ملتی مقتدر و منسجم است و توانایی دفاع از خود را به‌طور کامل دارد.

آمادگی مذاکره

رئیس شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه‌ آمریکایی سی.ان.ان در مورد آمادگی ایران برای مذاکره با آمریکا در موضوعات مختلف نیز گفت: ما سال گذشته در نیویورک اعلام کردیم که آماده‌ مناظره یا گفت‌وگو با رئیس‌جمهوری آمریکا در صحن سازمان ملل یا در حضور خبرنگاران هستیم تا دیدگاه‌مان را در مورد مسائل جهان بیان کنیم.

رئیس‌جمهوری درباره لوازم و شرایط تحقق این امر اظهار داشت: هر مذاکره‌ای لوازم و شرایط خاص خود را دارد. در عراق با درخواست دولت آمریکا و دولت عراق برای کمک به امنیت این کشور مذاکراتی داشتیم که احتمالا تکرار نیز می‌شود. اگر بنا باشد این مسئله در موضوعات دیگر ادامه یابد،  باید زمینه‌های آن فراهم شود.

گزارش اطلاعاتی آمریکا

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار  دیگری درباره گزارش جامع نهادهای اطلاعاتی آمریکا و واکنش دولت به آن و اینکه آیا ‌ایرانی‌ها این موضوع را به مثابه حسن‌نیت و پیامی مثبت از سوی آمریکا تلقی می‌کنند؟ آیا عکس پشت سر شما نیز بر همین اساس انتخاب شده است؟ گفت: این عکس کعبه است. صلح جهانی از کعبه یعنی از مسجدالحرام ظهور و حرکت نهایی خود را آغاز خواهد کرد. بحثی که در رابطه با آن گزارش دارم به معنی بی‌نقص بودن آن گزارش نیست و در کلیت،  از آن استقبال کردیم و گفتیم که گامی رو به جلو است.

خبرنگار الجزیره درباره پیشنهاد وزیر دفاع آمریکا در بحرین مبنی بر تشکیل یک سپر موشکی پرسید که احمدی‌نژاد گفت: بالاخره ما تلاش‌های خودمان را می‌کنیم،  دیگران هم تلاش‌های خود را انجام می‌دهند. ما حرف‌های خود را می‌زنیم، آن‌ها نیز حرف‌های خودشان را. پیشنهادهای ما در مورد بحث‌های سازنده است؛ مسائلی مثل مسائل علمی، فرهنگی و اقتصادی. حال ببینید پیشنهادهایی که دیگران می‌دهند،  چه پیشنهادهایی است؟!

برنامه‌های دولت برای مهار تورم

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه اطلاعات مبنی بر برنامه‌های دولت با توجه به گزارش اخیر بانک مرکزی و افزایش تورم گفت: درباره برنامه‌های اقتصادی و علت برخی  افزایش قیمت‌ها به زودی صحبتی را با مردم خواهم داشت و برنامه‌های دولت را تشریح می‌کنم. علت‌ها شناسایی شده و در این راستا برنامه‌هایی تدوین شده است که امیدوارم ظرف چند روز آینده به اطلاع مردم برسد.

حضور در اجلاس شورای همکاری

خبرنگار روزنامه‌ مردمسالاری درباره‌ حضور رئیس‌جمهوری در شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس و پیش‌بینی‌های احتمالی دستگاه دیپلماسی برای برخورد با برخی بندهای قطعنامه پرسید که احمدی‌نژاد در این‌باره گفت: به نظر من حضور ایران در اجلاس شورای همکاری کشورهای خلیج فارس اقدامی مثبت و سازنده از نظر دیپلماتیک بود.

وی افزود: ما با کشورهای همسایه، دوست و برادریم و مواضع، آیین، فرهنگ و تاریخ مشترک داریم و باید قرن‌ها در کنار یکدیگر به صورت دوستانه زندگی کنیم. تمایل عمومی نیز برای برداشتن موانع ساخته‌ دست دیگران در این میان وجود دارد.

عینک بدبینی

رئیس‌جمهوری با بیان این‌که نقطه‌ ضعفی در دعوت به اجلاس، سفر و ملاقات‌ها نمی‌بینم، گفت: بهتر است برخی عینک‌های خودخواهی و بدبینی را بردارند. این‌که تفسیر منفی برای هر موضوع داشته باشیم کار راحتی است اما این کار زمانی که منافع ملی در میان است درست نیست،  البته دولت همه‌ این مسائل را تحمل می‌کند برای اینکه ما می‌خواهیم همه نقطه نظرات به راحتی و آزادی بیان شود. البته برخی مطالبی می‌گویند که خلاف واقع است و حتی آن را منتشر می‌کنند که این موضوع باعث می‌شود محیط جامعه برای فعالیت سالم و اظهارنظر درست ناامن شود.

وی افزود: به اعتقاد من برگزاری این اجلاس کار خوبی بود. بیانیه سران نیز در جهت گسترش همکاری‌ها بود و از پیشنهادهای ما نیز استقبال شد و مسائلی نیز در بیانیه عنوان شد که به نفع صلح و امنیت منطقه است. البته کارهای روزمره‌ای نیز انجام می‌شود که تأثیری در مناسبات دوجانبه و چندجانبه نداشته و از این به بعد هم نخواهد داشت.

پیام‌های زیاد از آمریکا

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال روزنامه ال‌پائیس اسپانیا مبنی بر اخبار متناقض درباره واکنش ایران نسبت به گزارش آژانس و گزارش نهادهای امنیتی آمریکا گفت: شاید برخی منافعشان به خطر افتاده که تنش‌ها حل می‌شود و مسائل رو به اصلاح است و شاید وقتی تنشی در حال کاهش و رفع بحران است، یک عده ناراحت باشند. چرا ناراحتند بروند خودرا اصلاح کنند؟

وی با یادآوری اینکه پیام‌های زیادی از مسئولان آمریکایی می‌رسد گفت: ما اینها را در دست بررسی داریم ما از ملتمان و ملت‌های جهان چیز پنهانی نداریم و بلافاصله ملتمان را در جریان قرار می‌دهیم.

مشکل جزئی با انگلیس

رئیس شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: مشکل ایران با انگلیس جزئی است و این مشکل ناشی از پیروی آنها از سیاست‌های طرف ثالث است و اگر انگلیسی‌ها در مناسبات خود موضع مستقلی بگیرند که اخیراً پیام‌هایی نیز در این زمینه دریافت شد و ایران به آنها پاسخ مثبت داده است، دیگر مشکلی وجود نخواهد داشت.

سند چشم انداز

خبرنگار دیگری از برنامه‌های دولت برای تحقق سند چشم انداز 20 ساله سؤال کرد و از رئیس‌جمهوری پرسید که بالاخره از این سند عقب هستیم یا پیش افتاده ایم؟ که وی پاسخ داد: سند چشم انداز میثاق و عهد و مانند یک قله است که متعهد هستیم به سمت آن قله حرکت کنیم.

وی افزود: هر تصمیمی که دولت اتخاذ می‌کند با نگاه به سند چشم انداز 20 ساله است اما برخی افراد در این زمینه خلط مبحث می‌کنند که به نظر می‌رسد اصحاب رسانه باید سند را برای آنها مرور کنند تا بدانند این سند چیست و دولت چگونه در مسیر تحقق آن گام بر می‌دارد.

جهان تحمل حمله علیه ایران را ندارد

رئیس‌جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار آسوشیتدپرس در مورد احتمال حمله به ایران و واکنش کشورمان در قبال آن، ‌ خاطرنشان کرد: جهان به سرعت در حال تحول است. اصولاً ظرفیت جهانی،  تحمل حمله علیه ایران را ندارد، به خصوص که دولت‌ها و کشورهای منطقه نیز این ظرفیت را ندارند.

وی افزود: تجربه نیز نشان داده استفاده از زور و تهدید حل‌کننده مسئله نیست و اصلاً دلیلی بر استفاده از زور وجود ندارد.

مسئول پرونده موسویان
خبرنگار روزنامه آساهی شیمبون ژاپن در مورد اتهامات علیه موسویان و منطقی بودن انتشار اسناد و پرونده‌های مرتبط با آن پرسید که احمدی‌نژاد با تأکید بر این‌که مسئول رسیدگی این مسئله قوه‌ قضائیه است و هم‌اکنون در حال رسیدگی است تصریح کرد: بهتر است حوصله کنید تا رسیدگی‌ها ادامه یابد.

وی ادامه داد: بحثی که من مطرح کردم موضوع دیگری بود. عده‌ای قبل از رسیدگی قوه‌ قضائیه اظهارنظر کردند و من در قبال آن گفتم که بهتر است مردم هم در جریان قرار گیرند.

سهمیه‌بندی بنزین تا پایان سال ‌٨٧

رئیس‌جمهوری در پاسخ به سؤال خبرنگار روزنامه جام‌جم مبنی بر تغییرات مکرر در سهمیه‌بندی بنزین و بار روانی آن بر افکار عمومی گفت: ‌ما تغییرات مکرری مشاهده نکرده‌ایم، البته چون فرصت کمی برای برنامه‌ریزی بوده است، برآورد اولیه‌ای داشتیم و همان موقع اعلام کردیم که این سهمیه‌بندی به مدت6 ماه است. در این 6 ماه ارزیابی می‌کنیم و  پس از آن سهمیه سفر اعلام شد. برای دوره بعدی نیز ماهانه 20 لیتر به سهمیه سواری‌های شخصی اضافه شد و از سهمیه سواری‌های گازسوز کمی کم می‌شود. مردم از اینکه سهمیه اضافه شده خوشحالند و این امر بار روانی ندارد.

وی با بیان این‌که صرفه‌جویی خوبی صورت گرفته است، تغییرات اخیر اعلام شده را موجب افزایش چندان مصرف ندانست و با تأکید بر این‌که سهمیه‌بندی را در پایان سال 87 برخواهیم داشت، به انجام طرح وسیع توسعه شبکه گازرسانی خودروها اشاره و خاطرنشان کرد: سهمیه‌بندی عملیاتی بسیار پیچیده و بزرگ بود.

کد خبر 38926

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز