همشهری آنلاین: معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی از واگذاری 10نیروگاه برق به ارزش تقریبی دوهزار میلیارد تومان تا پایان سال 86 خبر داد.

محمد احمدیان در گفت‌و‌گو با واحد مرکزی خبر ابراز امیدواری کرد: این نیروگاه‌ها که به صورت شرکت‌های مستقل در خواهند آمد، آماده سازی و وکالت واگذاری آنها به سازمان خصوصی‌سازی داده شود.

وی با بیان اینکه برآورد اولیه ارزش 10 نیروگاه یاد شده حدود دوهزار میلیارد تومان است افزود: اساسنامه این 10 نیروگاه تهیه شده و با همفکری و هماهنگی شورای نگهبان مراحل تصویب آن در حال طی شدن است.
احمدیان گفت: اساسنامه و مراحل تصویب آن مشکلی خاصی ندارد.

وی همچنین از واگذاری 39 شرکت توزیع برق استانی در آینده نزدیک خبر داد. 
احمدیان با بیان اینکه خصوصی‌سازی در وزارت نیرو با سرعت خوبی در حال اجراست گفت: برای خصوصی‌سازی در صنعت برق در مقایسه با بخش‌های دیگری که از پیچیدگی‌های کمتری برخوردارند، حرکت‌های بهتری صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه خیلی از بسترسازی‌های خصوصی‌سازی در وزارت نیرو، انعکاسی به بیرون ندارد، افزود: به عنوان نمونه تفکیک بخش انتقال از بخش توزیع و تشکیل 39 شرکت توزیع استانی و آماده‌سازی آنها برای واگذاری، حرکتی بسیار اساسی و مهم در این وزارتخانه است.

احمدیان با اشاره به روند خصوصی‌سازی امور برق و انرژی وزارت نیرو گفت: طبق اصل 44 قانون اساسی بخش توزیع برخلاف بخش انتقال باید به صورت غیردولتی اداره شود.
وی افزود: وزارت نیرو بر اساس قانون استقلال شرکت‌های توزیع ، تفکیک فعالیت توزیع از فعالیت انتقال را از سال گذشته آغاز کرده است.
معاون وزیر نیرو گفت: تفکیک بخش انتقال از توزیع، تشکیل 39 شرکت توزیع استانی، تفکیک دارایی‌ها و نیروی انسانی از شرکت‌های برق منطقه‌ای به شرکت‌های توزیع، کارهای اساسی و پرحجمی بود که وزارت نیرو اجرا کرده است.

احمدیان ابراز امیدواری کرد: با مقداری آماده‌سازی برای شرکت‌های توزیع استانی، سهام آنها در آینده نزدیک در بورس و یا از طریق مزایده واگذار شود.
وی گفت: در حال حاضر فعالیت‌های صورت گرفته در بخش برق و انرژی وزارت نیرو را شاید نتوان قدم قابل توجهی در موضوع واگذری‌ها دانست اما باید گفت اگر این فعالیت‌ها نمی‌شد نمی‌توانستیم بخش توزیع را برای واگذاری آماده کنیم.

احمدیان درباره بخش تولید برق نیز توضیحاتی داد. وی گفت: در این بخش نیز باید بسیاری از ابهامات همچون نحوه خرید برق نیروگاه‌ها پس از واگذاری و تامین سوخت این نیروگاه‌ها رفع می‌شد.

کد خبر 38845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز