گروه ادب و هنر: سومین جشنواره فیلم کوثر همزمان با سالروز شهادت امام جواد (ع) در حرم مطهر امام رضا (ع) آغاز می‌شود.

در این جشنواره که به آثار سینمایی با محوریت زن اختصاص دارد، جمعی از سینماگران کشور حضور خواهند داشت و افتتاحیه جشنواره نیز با زیارت آنها از بارگاه رضوی همراه خواهد بود.

 به گزارش  ستاد خبری جشنواره، حدود 500 سینماگر شامل بازیگر، کارگردان و دیگر فعالان سینما به همراه نمایندگان رسانه‌های گروهی برای شرکت در این جشنواره، عازم شهر مقدس مشهد شده‌اند.

جشنواره‌ای که امسال در سومین سال برگزاری، میزبان 277 فیلم سینمایی از کشورهای گوناگون است. علاوه بر ایران، آفریقای جنوبی، هلند، بلژیک، لبنان، سوئیس، یمن، فلسطین، ترکیه، کویت، انگلستان، کانادا، بوسنی و هرزگوین، فرانسه، روسیه و هند، میهمانان امسال جشنواره‌اند که در بخش‌های سینمایی، سینماویدیویی، فیلم کوتاه و مستند 135 ثانیه‌ای با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

همه این رقابت گسترده در 3 روز و در 5 سالن سینمایی مجموعه سیمرغ و 2 سالن سینما قدس مشهد انجام می‌گیرد.

به علاوه برنامه‌های جنبی دیگری که زیارت گروهی مرقد امام رضا یکی از آن‌هاست. دیدار از خانواده شهدا، دیدار و عیادت از آسایشگاه جانبازان، تجدید میثاق با شهدای جنگ تحمیلی و دیدار از اماکن تاریخی و مذهبی مشهد از جمله دیگر برنامه‌های این 3 روز خواهد بود.

فیلم‌ها و کشورها

مطابق خبرهای اولیه ستاد خبری جشنواره، 50 فیلم از 30 کشور در بخش بین‌الملل سومین جشنواره فیلم کوثر شرکت کرده‌اند و آن طور که انتظار می‌رفت، این تعداد باید اکنون بیشتر هم شده باشد.

با این حال در فهرست روز گذشته ستاد خبری نام برخی کشورها از جمله مصر، قرقیزستان، بورکینافاسو، آلمان، لیتوانی، آمریکا، ژاپن، اتریش، کامرون، اسپانیا، پرو، عراق، دانمارک و امارات متحده عربی که پیش از این به‌عنوان کشورهای حاضر در جشنواره اعلام شده بودند، دیده نمی‌شد.

هرچند که در جشنواره‌های ایرانی، هرگز نمی‌توان از حضور یا نبود کشوری تا لحظه اکران فیلم سخن گفت و برای سخن گفتن در این باره تنها باید لحظه آغاز فیلم به سینما رفت.

اما در بخش فیلم‌های داخلی، جشنواره در واقع مجموعه‌ای از فیلم‌های سینمایی چند سال گذشته است که به شکل مستقیم یا غیرمستقیم به زن پرداخته‌اند.

هرچند که در برخی از این فیلم‌ها، زن از اساس موضوع محوری فیلم نیست. عجیب اینکه  ظاهرا هیچ محدودیت زمانی برای تولید فیلم‌ها در نظر گرفته نشده است و از اشک سرما عزیزالله حمیدنژاد تا میم مثل مادر رسول ملاقلی‌پور در فهرست آثار ایرانی دیده می‌شوند.

این 23 فیلم‌ از بین 64 اثر رسیده به دبیرخانه انتخاب شده‌اند و قرار است برای گرفتن جوایز با یکدیگر رقابت کنند:

میم مثل مادر رسول ملاقلی‌پور، به نام پدر ابراهیم حاتمی‌کیا، مهمان مامان داریوش مهرجویی، بید مجنون مجید مجیدی، گیلانه رخشان بنی‌اعتماد، اشک سرما عزیزالله حمیدنژاد، من ترانه 15 سال دارم رسول صدرعاملی، فرش باد کمال تبریزی، مریم مقدس شهریار بحرانی، روز سوم محمدحسین لطیفی، بیدار شو آرزو کیانوش عیاری، وقتی همه خواب بودند فریدون حسن‌پور، ماهی‌ها عاشق می‌شوند علی رفیعی، شب بخیر فرمانده انسیه شاه‌حسینی، مصایب دوشیزه مسعود اطیابی، روز برمی‌آید بیژن میرباقری، مرثیه برف جمیل رستمی، نبات داغ محمدعلی آهنگر، پروانه در مه محمدجواد کاسه‌ساز و آفتاب بر همه یکسان می‌تابد عباس رافعی.زحمت انتخاب نیز برعهده رضا میرکریمی، عزت‌الله انتظامی، جواد شمقدری، ناصر شفق و مجتبی راعی بوده است که هیات انتخاب امسال را تشکیل می‌داده‌اند.

کد خبر 38819

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز