مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۱۵:۳۲
۰ نفر

مهدی صارمی‌فر : هنگامی که ستاره‌ای مثل خورشید، سوختش تمام می‌شود، به غول سرخ تبدیل می‌شود، سپس گازها از اطراف مرکز ستاره دور می‌شوند و در نهایت هسته به صورت کوتوله‌ای سفید باقی می‌ماند.

در آن هنگام دیگر عنصری برای تداوم چرخه هسته‌ای در ستاره وجود ندارد و گازها نمی‌توانند اطراف ستاره باقی بمانند. به‌این ترتیب،‌ در طول میلیاردها سال، ستاره سرد و خاموش می‌شود و گرمای خود را به صورت تابش به عالم می‌بخشد.

اما در بعضی مواقع هنگامی که ستاره به آخرین لحظات عمر خود می رسد، کوتوله های سفید موجود در مرکز، پس‌زنی قدرتمندی را انجام می‌دهند و سبب می شوند که خودشان در فضا پرتاب شوند، این پرتاب آنقدر قدرتمند است که آنها را از زیستگاه‌شان در خوشه‌های ستاره ای نیز جدا می سازد.

 تلسکوپ فضایی هابل، در کشف شگفت‌انگیزی نشان‌داده که کوتوله های سفید به خارج از خوشه ستاره‌ای پرتاب می شوند.

اخترشناسان دانشگاه بریتیش کلمبیا، در کانادا، با بررسی‌های خود روی خوشه‌ای کروی با نام NGC 6397، ابتدا ستارگان این خوشه را بر اساس جرم دسته بندی کردند و سپس محل قرار گیری آنها را تخمین زدند.

آنها انتظار داشتند که ستاره های پرجرم در مرکز و ستاره های کم جرم در اطراف خوشه قرار داشته باشند و این دقیقا همان چیزی است که آنها در این خوشه مشاهده کردند.

به گزارش سایت نجوم، این بررسی‌ها نشان داد که کوتوله های سفید به پیرامون خوشه پرتاب شده بودند.

به هر حال آنها کار را با بررسی ستاره های مشخص و معمولی شروع‌ و فرآیند تبدیل به کوتوله شدن را بررسی کردند. «هاروی ریچر» و همکارانش با شبیه‌سازی‌های  رایانه ای به این نتیجه رسیدند که در هنگام تولد این کوتوله‌ها، آنها جرم بسیار زیادی را از خود به بیرون پرتاب کردند.

اگر این میزان جرم تنها از یک جهت بیرون ریخته باشد، این پدیده شکل گرفته است. در حقیقت وقوع چنین حالتی مانند موتور موشکی است که طبیعت آن را ساخته است.

درحالی که پس از چند سال رکود و فاصله در پرواز‌های شاتل، پس از انفجار فاجعه‌بار کلمبیا برفراز ایالات متحده، چند ماهی بود که برنامه های شاتل با سرعت بیشتری پیگیری می‌شد تا برنامه‌های تعمیر، نگهداری و به‌روزرسانی سیستم‌های فضایی، از جمله ایستگاه فضایی جهانی، تلسکوپ فضایی هابل و سایر تجهیزاتی که در مدار زمین مستقر هستند، عقب نماند، برنامه پرتاب شاتل آتلانتیس‌ باز هم با تاخیر مواجه شد.

درحالی که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در برنامه شاتل با مشکل مواجه‌شده‌اند، چین با انتشار تصاویر استثنایی از ماه رسما اعلام کرد که پروژه‌ فضایی ‌اش با موفقیت پیش‌می‌رود.

ازمان ملی فضایی چین (CNSA )م4مجموعه از تصاویر ماه و برخی اطلاعات فرستاده شده توسط ماهواره قمری « Change-1» اولین مدار گرد قمری این کشور را منتشر کرد.

اما موسسه ملی علوم فضایی آمریکا، اعلام کرده که کاوشگر کاسینی اطلاعات جدیدی را در خصوص منشا‌ و شکل گیری 2 قمر کوچک پان و اطلس که در نزدیکی حلقه‌های سیاره کیوان قرار دارند، ارائه کرده‌است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نتایج تحقیقات دانشمندان دانشگاه کورنل و دانشگاه مریلند با استفاده از اطلاعات رسیده از کاوشگر کاسینی، درباره منشا و ماهیت شکل گیری این 2 قمر کوچک، نشان می‌دهد که پان، اطلس و دیگر قمرهای کوچک نزدیک حلقه‌های کیوان از تکه‌های کوچکتری شکل گرفته اند که به هم پیوسته اند.

این درحالی است که براساس مدل فعلی شکل گیری این قمرها، بخش‌ها و قمرهای متعدد اطراف کیوان در ادامه برخوردهایی که میان قمرها  در ابعاد وسیعتر شکل گرفته، به وجود آمده‌اند. این برخوردها همچنین می‌تواند بخشهایی را تولید کند که بعدها صیقل داده شده و به‌طرف حلقه‌های این سیاره حرکت کرده‌اند.

کد خبر 38803

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز