دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۸۶ - ۰۸:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: اولین کامپیوتر، مثل اولین عشق یا اولین ماشین می تواند جای خاصی در قلب مردم داشته باشد.

برای کودکانی که الان دیگر بزرگ شده اند، 25 سال پیش کمودور 64 اولین کامپیوتری بود. شاید 25 سال پیش اعتیاد به کامپیوتر می توانست خیلی بیشتر از این روزها باشد.

به گزارش ایتنا، کمودور 64 در دسامبر سال 1982 به عنوان اولین رایانه شخصی دنیا وارد بازار شد و تولیدکننده این محصول توانست بین سال‌های 1982 تا 1993 بیش از 17 میلیون دستگاه کمودور 64 را به فروش برساند.

آندریاس والستروم سوئدی که به مناسبت جشن تولد 25 سالگی کمودور 64 سایتی با عنوان C64.com را راه‌اندازی کرده که بسیاری از بازی‌هایی را با این دستگاه قابل اجرا بود، ارائه کرده است.

جک ترامیل بنیانگذار کمودور می گوید: این رایانه با زمان خود بسیار سازگار بود و همین مسئله باعث شد که خانواده‌ها خیلی زود به قدرت و توان بالای محاسباتی این ماشین حساب بزرگ پی ببرند.

 از سویی دیگر یکی از دلایل گسترش وسیع کمودور 64 این بود که این رایانه علاوه بر قدرت محاسباتی در نقش یک کنسول بازی هم ظاهر می‌شد و می‌توانست حتی در فروشگاه و اسباب‌بازی فروشی نیز پیدا شود.

اما شاید بتوان گفت که اقبال کمودور 64 بیشتر به خاطر استفاده آسان آن بدست آمد. به این ترتیب این رایانه توانست نسبت به دو رقیب خود که کاربری حرفه‌ای‌تری داشتند و با استقبال کمتری مواجه شدند، پیشی گیرد. این دو رایانه که کمی پس از کمودور 64 وارد بازار شدند PET و VIC-20 نام داشتند.

در سال 1984 کمودور سبک خود را بازسازی کرد و با Commodore Plus/4 تعویض شد. این سیستم رنگی بود و از یک نرم‌افزار با قابلیت پردازش بیشتر برخوردار بود، اما کلید واقعی این سری از رایانه‌ها در دستان کمودور 128 بود.

در حقیقت موفقیتی که کمودور 128 بدست آورد منشای عرضه رایانه‌های جدید شد، اما از پایان دهه 80 فروش کمودورها سیل نزولی پیدا کرد به طوری که در سال 1991 شرایط به گونه‌ای پیش رفت که پایان زندگی کمودور را نشان می‌داد.

امروز در فاصله 25 سال از تولد رسمی کمودور 64 این دستگاه هنوز شیفتگانی در سراسر دنیا دارند. شیفتگانی که یا بازی‌های جدید را روی این دستگاه جست‌وجو می‌کنند و یا همیشه خاطرات جوانی خود را به یاد می‌آورند.

کد خبر 38769

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز