مجموع نظرات: ۰
شنبه ۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان احتمال می‌دهند بقایای جمجمه ۶۰۰۰ ساله‌ای که از شهر آئیتاپه در پاپوآ گینه نو به دست آمده‌است،‌احتمالا به قربانی یک سونامی عظیم، یا موجی غول‌پیکر و مخرب تعلق دارد.

براساس گزارش ساينس الرت، محققان با بررسي رسوبات زمين‌شناسي در منطقه‌اي كه جمجمه متعلق به دوران ميانه هولوسن در آن كشف شده‌است موفق به شناسايي شواهد محكمي از بروز سونامي در اين منطقه شدند، از اين رو دليل مرگ مالك بينواي جمجمه را سونامي تشخيص داده‌اند.

اين جمجمه توسط زمين‌شناسي اتريشي به نام پل هاسفلد كشف شد اما وي در زمان كشف جمجمه زمين اطراف آن را مورد بررسي قرار نداد. از اين رو گروهي از محققان كه به تازگي به محل كشف جمجمه سفر كرده‌اند از رسوبات محل نمونه‌برداري كرده و آن را مورد آزمايش قرار دادند.

اين جمجمه همواره مورد توجه بسيار بوده زيرا يكي از معدود بقاياي انساني از اين منطقه به شمار مي‌رود. تست تاريخ‌نگاري كربني اين جمجمه قدمت آن را  5000 تا 6000 سال تخمين زده‌است،‌دوراني كه سطح آب اقيانوس‌ها بسيار بالا بوده و محل كشف جمجمه تا خط ساحلي فاصله بسيار كمي داشته‌است.

بررسي رسوبات به دست آمده نشانه‌هايي از ارگانزيم‌هاي تك‌سلولي آبي به نام دياتوم‌ها را نشان داد كه درون ديواره‌هايي سيليسي محبوس بودند كه پس از مرگ اتم‌ها نيز سالم باقي مي‌مانند. از اين رو نشانگرهايي مناسب براي مطالعه وضعيت محيطي به شمار مي‌روند. 

محققان با استفاده از همين بقايا توانستند نشانه‌هاي شيميايي و فيزيكي وقوع سونامي را در منطقه مشاهده كنند،‌سونامي مشابه آنچه در سال 1998 در اين منطقه رخ داده و جان 2000 نفر را گرفت.

از اين رو محققان احتمال مي‌دهند جمجمه به فردي تعلق دارد كه يا به واسطه سونامي كشته شده و يا سونامي قبر او را زير و رو كرده‌است. محققان معتقدند مطالعه بيشتر روي اين منطقه مي‌تواند به درك چگونگي تطبيق انسان‌ها با شرايط محيطي كه در معرض بلاياي طبيعي قرار داشته كمك كند، با توجه به اينكه اين منطقه براي هزاران سال در معرض وقوع سونامي بوده‌است.

کد خبر 386445

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha