همشهری آنلاین: رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با بیان اینکه اکنون سرانه فضای آموزشی ۵.۱۶ متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: با احتساب حدود ۱۳.۵ میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود ۴۰ میلیون متر مربع فضای آموزشی روبرو هستیم.

به گزارش ایسنا، محمدتقی نظرپور در نشست خبری با بیان اینکه بر اساس آخرین آمارها، سرانه فضای آموزشی 5.16 متر مربع به ازای هر دانش آموز است گفت: هنوز با استاندارد قابل قبول که 8.39 متر مربع است فاصله داریم.

وی افزود: با احتساب حدود 13.5 میلیون دانش آموز، حدودا با کمبود 40 میلیون متر مربع فضای آموزشی روبرو هستیم.

  • يزدي‌ها در مدرسه هم سرآمدند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور با اشاره به اینکه استان یزد، تنها استانی به شمار می‌رود که سرانه‌اش بیش از استانداردهاست گفت: قبولی دانش آموزان یزد در کنکور سراسری نیز زبانزد است. تصور می کنم فضای کالبدی مناسب برای دانش آموزان از عوامل موفقیت آنهاست.

نظرپور ادامه داد: آخرین استان ما به لحاظ سرانه فضای آموزشی البرز است که سرانه فضای آموزشی آن 3.38 متر مربع است و یکی از علل آن مهاجرپذیری و جمعیت بالاست. سیستان و بلوچستان ، آذربایجان غربی، خراسان رضوی و تهران بعد از آن قرار دارند و سرانه فضای آموزشی تهران 4.32متر مربع است.

وی با بیان اینکه در سال جاری حدود هشت استان هر کدام بالای 200 کلاس درس را تحویل دادند عنوان کرد: خوشبختانه خراسان رضوی توانسته است در مهرماه 592کلاس درس را به مجموعه کلاس های خود بیافزاید. در استان تهران نیز 483 کلاس درس به مجموعه قبلی اضافه شد.

  • سهم پنجاه درصدي خيرين

نظرپور با بيان اينكه حدود 50درصد پروژه های سال جاری به همت و مشارکت‌ خیرین ساخته شد، گفت: در سال 95 بالغ بر 50 درصد تعهدات خیرین محقق شد. در سال 96 هم تعهدات خیرین بالغ بر هزار میلیارد تومان است که پیش بینی می‌کنیم تا 700 میلیاردتومان آن محقق شود.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره وضعیت سیستم گرمایشی مدارس گفت: 83هزار کلاس درس نیازمند تجهیز سامانه های گرمایشی است. یا به عبارتی در مجموع 15.6 درصد کلاس های درس ما نیازمند تجهیز سامانه گرمایشی و سرمایشی هستند و بحث اصلی ما حذف سوخت از کلاس های درس است.

  • سهم‌آموزش و پرورش از عوارض مالياتي سيگار 

نظرپور درباره قانون تخصیص عوارض مالیاتی سیگار به نوسازی مدارس عنوان کرد: این مبلغ درسال گذشته 10میلیارد تومان بود که حدود 20 درصد محقق شد. در سال جدید این مبلغ حدود 16.5 میلیارد تومان است که تا کنون 2.3میلیارد تومان از آن به منظور تکمیل و تجهیز فضاهای ورزشی تخصیص یافته است.

  • مسكن مهر 25 هزار كلاس درس مي‌خواهد

نظرپور در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت مدارس فرسوده پایتخت عنوان کرد: تهران امسال کلاس‌های درس زیادی ساخت اما جمعیت تهران رو به افزایش بوده و مهاجرپذیر است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه 243مدرسه با 3000 کلاس درس در مسکن مهر ساختیم گفت: اما در مسکن مهر هنوز به 25هزار کلاس درس نیاز داریم. استان تهران هم مستثنی نیست و دارای سایت‌های مسکن مهر است. در همین راستا با معاون وزیر راه جلسه ای برای ساخت مدارس در مسکن مهر داشتیم.

نظرپور ادامه داد: از دولت درخواست کردیم ردیف مستقلی در بودجه برای احداث مدارس در سایت های مسکن مهر اختصاص دهند.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش در مجموع 11.6 درصد مدارس کل کشور نیازمند تخریب و بازسازی و 18.1 درصد نیازمند مقاوم سازی اند.

کد خبر 386024

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha