دکتر علی لاریجانی مسوول ارشد مذاکرات هسته‌ای ایران، روز یکشنبه پیش از ترک وین در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگاران ایرانی، دستاورد مذاکرات دو روزه خود در وین را تشریح کرد.

وی در گفت و گو با ایرنا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، افزود: مذاکرات با "خاویر سولانا" مسوول سیاست خارجی وامینتی اتحادیه‌اروپا مثبت بود و اگر این مذاکرات با همین اصول ادامه یابد، ممکن است به نتایجی برسیم.

لاریجانی افزود: پس از پاسخ ایران به پیشنهادات گروه ‪ ، ۳+۳‬طبیعی بود که ابهاماتی وجود داشته باشد و ما قبول کردیم که در جلسات طولانی طی این دو روز برخی ابهامات را بررسی کنیم.


* درباره برخی اصول توافق شد
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: در این جلسات بحثهای خوبی مطرح و برخی ابهامات مرتفع شد و روی اصولی هم توافقاتی صورت گرفت.

وی این اصول را سازنده توصیف کرد و افزود: این نشان می‌دهد که نقاط اشتراکی که به حل مساله کمک می‌کند، در حال ازدیاد است.

وی در ادامه گفت: به هر حال اگر ما اصول مورد توافقی داشته‌باشیم که بر اساس ‪ NPT‬و پادمان باشد، هر چقدر هم که مشکل باشد می‌توان آن را حل کرد.

لاریجانی در عین حال تصریح کرد: باید در نظر داشت که مساله هسته ای ایران ذاتا مساله چندان پیچیده‌ای نیست اما در حاشیه آن یک سری مسایل و سوء تفاهم‌ها و بهانه جویی‌هایی وجود دارد که آنها را باید رفع کرد تا مساله خودش را نشان دهد.

وی افزود: از این جهت این‌مذاکرات سازنده بود هم از دید من و هم از دید آقای سولانا که بتوانیم به اصول مورد تفاهمی برسیم اما این مذاکرات باید ادامه یابد تا به نتیجه کاملتری برسد.


* مذاکرات، هفته آینده ادامه می‌یابد
مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران افزود: به همین دلیل گفت و گوها در هفته آینده ادامه می‌یابد تا به نتیجه برسیم، چون این مذاکرات مثبت بود و اگر با همین اصول حرکت شود، امیدواریم نتایج جلسات بعد هم مثبت باشد.

لاریجانی در عین حال تاکید کرد: در سیاست هر چیزی ممکن است اتفاق بیفتد و من در پی آن نیستم که امیدواری غیر معقول نشان بدهم.

وی در تشریح برخی از موضوعات مورد بحث با سولانا گفت: مسایل مورد بحث مختلف بود که در بسته پیشنهادی به آن پاسخ دادیم، چه در مورد حقوق ایران که باید استیفا بشود و کاملا مشخص و مدون شود و چه درباره تکالیفمان و این که چگونه می‌توان مسیر مذاکرات را باز کرد.

وی با اشاره به لزوم فضای مناسب برای مذاکرات، گفت: این که بتوانیم در فرایند مذاکره خیلی از موضوعات مطروحه را بحث وحل کنیم، قبل از هر چیز به فضای سازنده نیاز دارد.

این دیپلمات ارشد در ادامه گفت: درباره موضوعات مورد بحث و اختلاف در درون مذاکرات می‌توان گفت وگو کرد ولی مساله اول یافتن راه برای حل مسایل است تا بعد درباره هر گونه مساله بتوان به پاسخ منطقی رسید.


* لازم بود با دوست عزیزمان رایزنی‌هایی داشته باشیم
لاریجانی در ادامه این گفت و گو دیدار خود با "محمد البرادعی" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را لازم توصیف کرد و گفت: ما با آژانس بعنوان یک مرجع اصلی حل و فصل مسایل هسته‌ای باید ارتباط دایمی داشته باشیم.

وی افزود: لازم بود که با دوست عزیزمان آقای البرادعی هم رایزنی‌هایی داشته باشیم تا ایشان هم در جریان مسایل و تحولات قرار گیرند و هم در حل مسایل فی مابین بتوانیم به راه حلهایی برسیم.

لاریجانی افزود: گفت وگوی خوبی با او داشتیم و ایشان هم تلاشهای خوبی برای حل مساله اتمی ایران دارند که در نهایت همه این اقدامات در کنار هم می تواند موثر باشد.

لاریجانی طی روزهای شنبه و یکشنبه در وین طی دو جلسه فشرده سه و نیم ساعته درباره آغاز مذاکرات با اروپا بر مبنای پاسخ ایران به بسته‌پیشنهادی اروپا با خاویر سولانا بحث و تبادل نظر کرد.

کد خبر 3850

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز