همشهری آنلاین: تمامی جوجه‌پنگوئن‌های آدلی، به جز دو جوجه، در فصل جفت‌گیری کلونی شرقی قطب جنوب در اثر گرسنگی مرده‌اند،‌رویداری که متخصصان آن را فاجعه بار توصیف کرده‌اند.

براساس گزارش BBC، اين رويداد به واسطه افزايش بي‌سابقه حجم يخ در اواخر فصل روي داده‌است و اين به آن معني است كه والدين مجبور بوده‌اند براي يافتن غذا به مسافت‌هاي دورتر سفر كنند.

این دومین بار است که در پنج سال گذشته چنين فاجعه‌اي در قطب جنوب رخ مي‌دهد و در سال 2015 نيز در فصل جفت‌گيري پنگوئن‌هاي آدلي، هیچ جوجه پنگوئنی زنده نماند.

گروه‌های محافظت از حيات وحش در قطب جنوب  خواستار اقدام فوری برای رسیدگی به وضعیت پنگوئن‌ها در شرق اين منطقه  شده‌اند. تعداد پنگوئن‌ها در این منطقه 36 هزار تخمین زده می‌شود.

بنیاد جهانی حيات وحش می‌گوید توقف شكار كريل‌ها، نوعي جاندار ريز از خانواده ميگوها كه غذاي اصلي پنگوئن‌هاي آدلي به شمار مي‌رود، در منطقه زندگي پنگوئن‌هاي آدلي مي‌تواند از ميزان رقابت آنها برسر غذا كاسته و بقاي گونه‌هاي حيات‌وحش قطب جنوب، از جمله پنگوئ»‌هاي آدلي را تضمين كند. 

این موسسه از سال 2010 تاكنون با همكاري دانشمندان فرانسوی درحال تحقیق درباره تعداد پنگوئن‌ها در قطب جنوب بوده است.
قرار است موضوع از بین رفتن پنگوئن‌ها و پیشنهاد ممنوع کردن شکار کریل در اجلاس هفته آینده کمیسیون حفاظت از منابع طبیعی قطب جنوب بررسی شود. این کمیسیون جز اتحادیه اروپا است 25 عضو دیگر هم دارد.

کد خبر 384961

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha