بودجه تجهیزات آتش‌نشانی در سال آینده تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد.

آتش نشانی

 اين خبري بود كه شهردار تهران بعد از ظهر ديروز با حضور در مانور نيروهاي آتش‌نشاني در محل برج ميلاد به مناسبت روز آتش‌نشان اعلام كرد. محمدعلي نجفي، با اعلام اين خبر اظهار اميدواري كرد كه در سال آينده در بخش تأمين تجهيزات مورد نياز سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران بودجه قابل توجهي را درنظر خواهيم گرفت.

  • رتبه دوم تهران در تماس با آتش‌نشاني

نجفي با اشاره به نقش آموزش و ارتقاي فرهنگ ايمني در كاهش حوادث شهري اظهار كرد: از نظر ميزان تماس با آتش‌نشاني هنگام وقوع حوادث در بين 30كلانشهر دنيا متأسفانه رتبه دوم را داريم كه البته بخشي از آنها مزاحمت‌هاي تلفني است و بخش ديگر هم تماس‌هايي است كه مردم با وقوع حوادث برقرار مي‌كنند. شهردار پايتخت تصريح كرد: بايد امكانات مقابله با حوادث كوچك در ساختمان‌ها تأمين شده و به موازات آن فرهنگسازي و آموزش نيز به شهروندان داده شود.

وي به نقش آموزش به نيروهاي سازمان آتش‌نشاني اشاره و بيان كرد: ما توانايي و قابليت اين مهم را داريم كه مركز مهم آموزش آتش‌نشاني در منطقه محسوب شويم لذا با توجه به ظرفيت‌هاي موجود براي رسيدن به اين نقطه بايد برنامه‌ريزي شود. شهردار تهران در ادامه به مشكل تجهيزات ضعيف سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني شهرداري تهران پرداخت و گفت: گرچه طي ساليان گذشته امكانات و منابعي در اختيار اين سازمان قرار گرفته اما معتقدم كافي نبوده چرا كه بخش عمده‌اي از بودجه سالانه سازمان آتش‌نشاني صرف هزينه‌هاي پرسنلي و جاري شده است.

نجفي با اشاره به اينكه سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني 5400نيرو دارد، تصريح كرد: بالغ بر 75تا80درصد بودجه اين سازمان صرف پرداخت پرسنلي مي‌شود. شهردار تهران با بيان اينكه تلاش مي‌كنيم در سال‌هاي بعد به طريقي كمبود تجهيزات را در اين سازمان جبران كنيم، گفت: بايد آرامش روحي و رواني شهروندان را تقويت كنيم تا احساس كنند در مقابل حوادث سازماني قوي و بزرگ وجود دارد.

نجفي بر لزوم جلوگيري از حوادث تأكيد و بيان كرد: اكنون ساختمان‌هاي فرسوده بسياري در شهر تهران وجود دارد كه به واسطه فرسودگي، اتصال كابل‌هاي برق، ريزش بدنه ساختمان و... احتمال وقوع حادثه را دارند. لذا ايمني و انجام ملاحظات پيش از وقوع حادثه در ساختمان‌هاي فرسوده بايد جدي گرفته شود به‌طوري كه با همكاري نظام مهندسي، وزارت مسكن و شهرسازي و شهرداري تهران مشكلات را برطرف كنيم.

  • بدهي 9هزار ميلياردي به پيمانكاران

موضوع بدهي پيمانكاران بخش ديگري از سخنان شهردار تهران بود. وي در اين‌باره گفت: شهرداري تهران بالغ بر 9هزار ميلياردتومان به پيمانكاران بدهي دارد كه در موارد بسياري پروژه‌ها تحويل داده شده اما هنوز حساب پيمانكاران تسويه نشده است.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنانش به بي‌قوارگي شهر تهران پرداخت و خاطرنشان كرد: متأسفانه بندي درطرح تفصيلي شهر تهران وجود دارد كه مي‌گويد مي‌توان سطح اشغال را كوچك كرده و طبقات را افزايش داد كه نتيجه آن بي‌قوارگي شهر تهران است. متأسفانه شاهد هستيم سطح طبقات در يك خيابان هيچ حساب و كتابي ندارد. گرچه پيش از اين، اين بند لغو شده اما در بسياري موارد مجوزهايي با تأكيد براين بند داده شده است.

مجددا لغو اين بند را صادر كرده‌ايم تا هيچ‌گونه مجوز افزايش طبقاتي اينچنيني داده نشود. وي در پايان با اشاره به برخي درخواست‌هاي نيروهاي سازمان آتش‌نشاني و خدمات ايمني گفت: بخشي از نيروهاي عملياتي اين سازمان مشمول سختي كار مي‌شوند به‌عبارتي يكي از امتيازات اين است كه با 20سال خدمت پرسنل بازنشسته مي‌شوند اما تقاضاهايي از سوي نيروهاي اين سازمان اعلام شده كه بايد بررسي شود. به‌عنوان مثال كسي كه در سازمان آتش‌نشاني فعاليت دفتري مي‌كند بايد بررسي شود كه آيا مشمول اين سختي كار مي‌شود يا خير.

  • اعمال و رفتارمان هم كربلايي باشد

شهردار تهران ديروز همچنين در همايش بزرگ بسيجيان شهرداري تهران كه با حضور فرمانده سپاه محمدرسول‌الله(ص) برگزار شد، ضمن گراميداشت ياد و خاطره همه شهيدان گرانقدر انقلاب اسلامي و تمام شهدايي كه در راه اسلام جان خود را ارزاني داشتند، شهداي عالي قدر عاشورا، شهداي دفاع‌مقدس و شهداي مدافع حرم اظهاركرد:

امسال شروع سال تحصيلي و هفته دفاع‌مقدس با آغازين روزهاي‌ماه محرم تقارن پيدا كرد و چه تقارن بامعنايي چرا كه حضرت اباعبدالله‌الحسين(ع) آموزگار بزرگ شهادت، شهامت و عدالت بودند و چه آموزگاري بهتر از ايشان كه آموزه هايشان سرلوحه برنامه‌ها و فعاليت‌هاي مدارس و دانشگاه‌ها قرار بگيرد. نجفي با بيان اينكه امروز توفيق حضور در كنار خانواده عزيز شهيد ارغواني را داشتم، تصريح كرد: پيش از آنكه واقعه شهادت براي ما آموزنده باشد كه جايگاه ويژه خود را دارد، راه، روش و منش شهيدان است كه بايد مورد توجه و عبرت يكايك ما باشد.

وي با اشاره به اينكه براساس گزارش‌هاي رسيده بيش از 42هزار نفر از اعضاي خانواده شهرداري عضو بسيج هستند، گفت: در سازماني كه دو سوم اعضاي آن عضو بسيج باشند، علي القاعده آن سازمان بايد خوشنام‌ترين سازمان كشور باشد و خدمات در عالي‌ترين سطح كيفي ارائه شود. انتظار مي‌رود ارتباط اين سازمان با مردم شكل واقعي تكريم ارباب رجوع را به ساير سازمان‌ها نشان دهد و رضايت مردم از اين سازمان در بالاترين حد باشد.

نجفي ادامه داد: اما متأسفانه اين در حالي است كه شرايط اكنون اينگونه نيست و انتظار مي‌رود كه شما بسيجيان عزيز خود را متناسب با تفكر بسيجي تربيت كنيد و عملكردتان مويد فرهنگ بسيجي باشد. از طرفي ديگر از شما انتظار مي‌رود تا محيط اطراف خود را با فرهنگ بسيجي عطرآگين كنيد. نجفي گفت: از خداوند مي‌خواهيم همانطور كه عادت كربلايي به ما آموخت تا در مناسبت‌هاي مختلف به ياد قيام عاشورا باشيم و مجالس عزاداري امام حسين(ع) را برپا كنيم، اين توفيق نصيبمان شود تا عبادت كربلايي پيدا كنيم؛ به اين معنا كه نماز، اخلاق، رفتار و رويكردهايمان حسيني باشد.

  • اخطار شهردار به شوراهاي معماري مناطق

نجفي در بخشي از سخنان ديروز خود به بخشنامه ابلاغي شهرداري تهران درخصوص شوراي معماري مناطق اشاره كرد و گفت: اين بخشنامه امروز صادر شده و طي روزهاي آينده به مناطق خواهد رسيد. وي در توضيح اين بخشنامه گفت: در هر منطقه شوراي معماري وجود دارد كه وظيفه دارد در ساخت‌وسازهاي شهري در منطقه نظارت كند تا چنانچه با طرح جامع و طرح تفصيلي شهر تهران مغايرتي دارد تصميم لازم را گرفته و رفع اشكال كند.

اين در حالي است كه برابر گزارش‌هايي كه مطالعه كرده‌ام شوراهاي معماري در بسياري از موارد از اين وظيفه عدول كرده به‌طوري كه در بسياري از موارد طرح تفصيلي و بعضا طرح جامع شهرداري تهران زير پا گذاشته شده و اين به‌عبارتي فساد در انجام امور است. نجفي با اشاره به بخش‌هاي مهم اين بخشنامه گفت: مقرر شده تمامي تصميمات شوراي معماري مناطق صورتجلسه شده و به شهردار منطقه برسد.

همچنين هر صورتجلسه‌اي از طريق سيستم فناوري به مركز معاونت شهرسازي و معماري منتقل شود.وي تأكيد كرد: در اين بخشنامه خواسته‌ايم تمامي صورتجلسه‌هاي شوراي معماري مناطق از آذرماه 95تا امروز به‌منظور بررسي اجمالي به معاونت شهرسازي و معماري داده شود.

کد خبر 383601

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha