دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۹:۲۹
۰ نفر

نمایندگان مجلس پیشنهادی را مطرح کردند که براساس آن پژوهشی درباره اعتبارات تخصیص یافته به هریک از استان‌ها از ابتدای انقلاب تاکنون صورت بگیرد.

اين درخواست به آن دليل صورت گرفته كه مشخص شود كداميك از استان‌ها از ابتداي انقلاب تاكنون از اعتبارات بيشتري نسبت به سايرين برخوردار بوده‌اند. محسن كوهكن، نايب‌رئيس جبهه پيروان خط امام و رهبري و نماينده مردم لنجان از توابع استان اصفهان از طراحان اين پيشنهاد است. او در گفت‌وگو با همشهري گفته نامه‌اي را كه به مركز پژوهش‌هاي مجلس داده به امضاي چند نفر ديگر هم رسيده است. اين نمايندگان از مركز پژوهش‌هاي مجلس خواسته‌اند مطالعه‌اي را درباره ميزان اعتبارات دريافت شده توسط هريك از استان‌ها انجام دهد. مشخص نيست هزينه انجام چنين پروژه‌اي از كجا تأمين مي‌شود اما كوهكن مي‌گويد كه از رئيس مجلس براي تأمين اعتبار چنين پروژه سنگيني درخواست كمك كرده‌اند.

كوهكن مي‌گويد: بعضا زمزمه‌هايي از سوي برخي نمايندگان درخصوص ميزان تخصيص اعتبارات به استان‌هاي مختلف مطرح مي‌شود و برخي استان‌ها احساس تبعيض دارند؛ درحالي‌كه به گفته اين نماينده مجلس اين احساس تبعيض واقعي نيست؛ وي تنها راه راستي‌آزمايي وجود اعمال تبعيض درباره برخي استان‌ها را تجميع تمام اعتبارات تخصيص يافته به هريك از استان‌ها در دوره بعد از انقلاب مي‌داند.

موضوع احساس تبعيض ظاهرا در يكي از جلسات غيرعلني مجلس كه اوايل امسال برگزار شده، از سوي رئيس مجلس هم مطرح شده بود. لاريجاني نسبت به اين احساس تبعيض بين نمايندگان برخي استان‌ها ابراز نگراني كرده بود. كوهكن گفته است تنها راه اينكه بتوانيم پاسخي به اين نگراني بدهيم بررسي ريز اعتبارات همه استان‌هاست.

كوهكن يكي ديگر از علت‌هاي طرح اين مبحث را عدم‌تحقق طرح محروميت‌زدايي از استان‌هاي محروم طي 38سال گذشته مي‌داند؛ به گفته او بايد مشخص شود كه آيا سازوكارهاي محروميت‌زدايي درست عمل نكرده و يا به‌معناي واقعي اعتبارات لازم به مناطق محروم تخصيص داده نشده است. وي اين احتمال را هم مطرح كرده كه ممكن است در برخي از استان‌ها با وجود تحقق محروميت‌زدايي، تلاش براي حفظ عنوان مناطق محروم، حربه‌اي براي دريافت منابع بيشتر از سوي آن استان‌ها باشد!

وي انتساب عنوان «محروم» به برخي مناطق و استان‌ها را ملاك ناكارآمدي براي تخصيص منابع مي‌داند و بر اين باور است كه بايد بررسي شود مناطقي كه طي سال‌هاي پس از انقلاب تحت عنوان مناطق محروم اعتبارات مختلفي را دريافت كرده‌اند، چه نتيجه‌اي براي آنها داشته است؟ آيا آنها در همه بخش‌ها همچنان محروم باقي مانده‌اند و يا احيانا در برخي از حوزه‌ها از محروميت خارج شده‌اند؛

براي مثال اگر يك استاني در زمينه عمراني به شرايط قابل‌قبولي رسيده است بايد بخش عمراني از طرح‌هاي محروميت‌زدايي مستثني شود؛ بنابراين استفاده عنوان كلي «محروم» براي يك استان نادرست است و بايد بررسي شود كه دقيقا در چه زمينه‌هايي محروميت‌زدايي محقق شده و در چه زمينه‌هايي همچنان نيازمند تخصيص اعتبارات بيشتر براي اين منظور است.
كوهكن به موارد و نكاتي از تخصيص بودجه اشاره كرده و بدون اشاره به نام استان‌ها گفت:

با بررسي‌هاي صورت گرفته متوجه شده‌ايم كه بعضا يك استاني كه جمعيت آن دو يا سه برابر استان‌هاي ديگر است، اعتبارات نسبتا كمتري دريافت كرده و اين در حالي است كه اين استان 11 برابر استان ديگر در درآمدهاي كشور سهم داشته است اما به اندازه يك پنجم آن منابع دريافت كرده است.

اين نماينده مجلس، درباره عوامل تخصيص ميزان اعتبارات براي استان‌ها به مواردي مانند چانه‌زني‌ها و لابي‌گري‌ها، باندبازي‌ها، منطقه‌گرايي‌ها، همچنين ساختار غيرشفاف و ناروشن بودجه‌ريزي كشور اشاره كرد كه بايد مورد بازنگري و اصلاح قرار بگيرند.

کد خبر 383464

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha