سه‌شنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۶ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین-کیوان مافی: جستجوی ساده و مشخص بروی صفحه اول وب سایت از نکات برجسته یک طراحی خوب است.

کاربران اغلب هنگامی به سراغ بخش جستجوی سایت شما می روند که نتوانند از طریق راهنما صفحه (هدر) به اطلاعاتی که می خواهند دست پیدا کنند. اما فراموش نکنید آنها نه دوست دارند از روش جستجوی شما خبر داشته باشند و نه برایشان ساختار موتور جستجویتان مهم است.

آنها فقط می خواهند با اطلاعات اولیه‌ای که دارند به مطلب مربوط به جستجویشان برسند و نه بیشتر. کاربر شما ممکن است در هر لحظه و یا هر صفحه‌ای که باشد ناگهان بخواهد مطلبی را جستجو کند بنابراین حتما باید بخش جستجو در تمام صفحات سایت قابل دسترسی باشد.

جستجو باید در حالت میله‌ای (باکس) باشد

همانطور که گفته شد کاربران هنگامی سراغ جستجو می روند که از تمامی راه ها ناامید شده اند بنابراین تا حدی عصبی هستند.  دیده شده که اغلب می‌گویند کجاست این باکس جستجو؟ یا باکس کوچکی که بتوانم در آن تایپ کنم کجاست؟

• جستجو در صفحه اول باید به شکل یک باکس خالی باشد و نه لینک
• باکس یا همان میله جستجو  باید به اندازه کافی عریض باشد تا فضای کافی برای تایپ در آن باشد.

-فرمول بندی دوباره جستجو؟

نه؛ اغلب کابران از فرمول بندی جستجو کاملا بی اطلاع هستند. اگر آنها در اولین جستجو به نتیجه خوبی نرسند دیگر نمی توانند به جستجوی دیگری فکر کنند و تسلیم می شوند.
به نتایج یک تحقیق در این مورد دقت کنید:

جستجو اول: 51%
جستجو دوم: 32 %
جستجو سوم: 18%

بنابراین در اغلب موارد نتایج بعدی جستجو؛ کاربر را از موضوع دلخواهش دور می‌کند. حتی بسیاری از کاربران اگر در جستجوی اول به نتیجه نرسند تسلیم می‌شوند.

پس طراحی موتور جستجو باید به شکلی باشد تا اغلب کاربران در اولین جستجو مطلب خود را بیابند و به نتیجه  مورد نظرشان دست یابند در این حالت؛ کاربر به‌راحتی در مورد سایت شما قضاوت می کند که سایت خوب و قابل اطمینانی دارید.

- جستجو پیشررفته؟

توصیه نمی‌شود! نکته دیگری که در طراحی جستجو باید در نظر گرفت استفاده نکردن از جستجو های پیشرفته در صفحه اول است. اغلب کاربران نمی‌‌توانند از ترکیب بندی جستجوی پیشرفته سایت شما درست استفاده کنند و به ناچار به اشتباه می افتند.

- جستجوی موضوعی؟

شاید. جستجوی موضوعی این امکان را به کاربر سایت شما می‌دهد که نتایج جستجو را در محدوده خاصی از وب سایت شما پیدا کند و نتیجه بهتری بگیرد.

اما این روش هم هنوز خطرناک است چون بسیاری از کاربران توجهی به این امکان ندارند و قلمرو جستجوی خود را در تمام مطالب سایت شما دنبال می‌کنند (گزینه همه موضوعات در موتور جستجو) .

 به هر حال اگر از جستجوی موضوعی استفاده کردید چند نکته را در نظر بگیرید:

• پیش فرض قلمروی جستجوی شما تمام موضوعات سایت باشد.
• کاربر بتواند با یک کلیک قلمرو جستجو را تغییر دهد این امکان زمانی بسیار مهم خواهد بود که کاربر در جستجوی اولیه در یک بخش خاص به نتیجه نرسیده باشد و بخواهد بخش های دیگر سایت را جستجو کند.
• اگر کاربر با تعداد زیادی از نتایج جستجو مواجه شد این امکان در اختیارش قرار بگیرد که قلمرو جستجو را کوچک تر کند.

و فراموش نکنید که جستجوی اول بهترین جستجو است.

مطمئن باشید که کاربران کمتر صفحه دوم نتایج جستجوی خود را نگاه می‌کنند. بنابراین همیشه نتایج جستجوی وب سایت را از طریق لاگ‌های سرور  بررسی کنید و صفحاتی را که به درخواست های بیشتری پاسخ داده اند در نظر بگیرید و کاری کنید تا موتور جستجوی شما اول این صفحات را  که بالاترین فراوانی را دارند؛ نشان دهد.

دکتر جاکوب نیلسن - www.useit.com
mafi@hamshahrionline.ir

کد خبر 38321

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز