یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۵:۵۳
۰ نفر

الهام فیروزبخت: پارچه‌های رنگارنگ، قفسه‌های مملو از پارچه و خانمی که سوزن به‌دست سخت مشغول دوختن است.

تکه دوزی

احتمالا با نخستين نگاه فكر مي‌كنيد كارشان خياطي لباس است اما مشاغل زيادي هستند كه ما به درستي آنها را نمي‌شناسيم. چهل‌تكه‌دوزي يكي از همين مشاغل است؛ هنري اصيل و البته پرزحمت كه كمتر بين مردم شناخته شده و در اين بازار كم‌لطفي زياد ديده است. اما مريم جنتي به‌دنبال علاقه‌اش رفته و به گفته خودش عاشق كارش است. او كارش را با خياطي آغاز كرده و بعد به چهل‌تكه‌دوزي روي‌آورده است. متولد 1351است و ليسانس روانشناسي دارد. او از هنر و كارش برايمان گفته است.

  • از خياطي شروع كردم

11مدرك فني حرفه‌اي دارم؛ از كيف دوزي بگيريد تا خياطي. اما بين تمام هنرهايي كه ياد گرفته‌ام علاقه فراواني به خياطي داشتم و بعد از آموزش حرفه‌اي، كارگاه خياطي زدم و كارم در زمينه دوخت و دوز را رسما آغاز كردم. البته زماني كه كلاس‌هاي آموزش خياطي مي‌رفتم هم مشتري داشتم و هزينه دوره‌هاي حرفه‌اي را از همين طريق پرداخت مي‌كردم.

روال كار خياطي ادامه داشت تا اينكه حدود 3سال پيش با چهل‌تكه‌دوزي آشنا شدم و بيشتر از خياطي به اين هنر علاقه‌مند شدم. اوايل چون سرمايه زيادي نداشتم مجبور بودم از هر پارچه نيم‌متر تهيه كنم چرا كه چهل‌تكه دوزي پارچه‌هاي متنوعي نياز دارد. هرمحصولي را هم كه مي‌فروختم مقداري براي خريد پارچه پس‌انداز مي‌كردم، اما حالا وقتي به بازار مي‌روم مي‌توانم از هر نوع پارچه‌اي كه نياز دارم 2متر خريداري مي‌كنم.

  • نمايشگاه خانگي برگزار كردم

اولين مشتري خواهرم بود و كم‌كم دوستانم از موضوع باخبر شدند و تعداد مشتري‌ها قابل توجه شد. بعدتر ايده‌اي براي تبليغات به ذهنم رسيد. مادرم جلسات هفتگي قرآن دارد. بعد از اينكه توانستم محصولات متنوعي بدوزم، قبل از آغاز جلسه، محصولات را به در و ديوار خانه مادرم آويزان كردم.

خانم‌ها آمدند و ديدند و اتفاقا خيلي‌ها هم پسنديدند و سفارش كار دادند. حالا هم كه مشتري و تعداد سفارش‌هاي نسبتا خوبي دارم، دست از تبليغ برنداشته‌ام. چندوقتي هم هست كه از سازمان صنايع‌دستي و گردشگري مجوز توليد انفرادي گرفته‌ام و توانسته‌ام در نمايشگاه صنايع‌دستي امسال شركت كنم. اين نخستين فعاليت رسمي و اجتماعي من بوده. در نمايشگاه پيشنهادهاي مختلف و جالبي گرفته‌ام و قرار است اگر شرايط مناسب باشد در آينده كار صادرات چهل‌تكه‌ها را آغاز كنم.

  • تكه‌دوزي راحت‌تر از خياطي است

در كار خياطي موقع پرو لباس معمولا ايرادات مشخص مي‌شود و من مجبور بودم 2بار تا چندبار سر همان لباس باشم تا ايرادات را برطرف كنم. چون آدم كمال‌گرايي هستم چهل‌تكه دوزي برايم كار خوشايندتري بود چرا كه در اين كار وقتي مشتري طرحي يا محصولي را سفارش مي‌دهد محصول هماني مي‌شود كه مشتري دلش مي‌خواهد. مي‌توانم بگويم بين تمام هنرهايي كه ياد گرفته‌ام عاشق چهل‌تكه‌دوزي هستم. محصولات متنوعي مي‌دوزم؛ از جاكليدي بگيريد تا سرويس نوزادي و رو تختي. قيمت محصولات از 17هزار تومان كه قيمت جاكليدي است شروع مي‌شود تا حدودا 2ميليون تومان كه قيمت روتختي است.

  • چالش‌هاي تكه دوزي...

چهل‌تكه دوزي از آن هنرهاي اصيل ايراني است كه قدمتش به دوران سلجوقي برمي‌گردد. اما در ميان تمام هنرها و صنايع‌دستي، مهجور مانده و كمتر شناخته شده است. به همين‌خاطر مردم وقتي قيمت محصولي را مي‌پرسند كمي جا مي‌خورند يا ممكن است همين قيمت را براي محصولات ترمه‌دوزي شده راحت‌تر پرداخت كنند.

شايد به اين دليل باشد كه ترمه يك نوع پارچه شناخته شده است و مردم به‌عنوان يك پارچه گران قيمت قبولش دارند. از طرفي، دومين مشكل اين است كه پارچه كتان خارجي، بازار را اشباع كرده و ما مجبوريم براي كار باكيفيت پارچه خارجي خريداري كنيم. اينكه هنري اصيل و ايراني با پارچه‌هاي خارجي توليد شود، دوست‌داشتني نيست. البته من در نمايشگاه با خانمي آشنا شدم كه رنگ كردن پارچه را خيلي خوب و حرفه‌اي انجام مي‌دهد و قرار است با ايشان همكاري كنم. استفاده از كتان ايراني در پايين آمدن قيمت تمام‌شده تأثير فراواني خواهد داشت.

کد خبر 381490

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha