گروه اقتصادی: در صورتی‌که مصرف انواع انرژی در کشور مدیریت نشود، مصرف معادل نفت خام انرژی به رقم غیر‌قابل تصور 5/23 میلیون بشکه در روز در سال 1403 می‌رسد.

به گزارش خبرنگار همشهری، براساس سند چشم انداز 20 ساله باید هر‌سال معادل 1/4 میلیون بشکه نفت خام مصرف انرژی کشور کاهش یابد که تا پایان سال 1403میزان مصرف انرژی کشور  معادل 6/8 میلیون بشکه در روز برسد.

مطابق با آمارهای موجود میزان مصرف انرژی در ایران در حال حاضر معادل 6/4 میلیون بشکه نفت خام در روز است که این میزان بسیار بیشتر از استانداردهای مصرف انرژی در دنیاست.

بر اساس گزارش‌های منتشره، میزان کنونی مصرف انرژی کشور 70 میلیونی ایران با متوسط رشد اقتصادی 5 درصد با میزان مصرف انرژی کشور چین با 3/1 میلیارد نفر جمعیت و متوسط رشد اقتصادی 10درصد برابری می‌کند.

به این ترتیب با روند کنونی مصرف انرژی ایران باید در سال‌های نه‌چندان دور از یک صادرکننده عمده نفت به یک کشور صرفا مصرف کننده تبدیل شود و عملا تمام  گاز تولیدی نیز به مصرف داخلی برسد.

همچنین بر اساس ترازنامه انرژی کشور در سال 1384 یارانه اختصاصی دولت به مقوله انرژی نیز به رقم سرسام‌آور 40 میلیارد دلار رسیده است.

در حال حاضر، نفت و فراورده‌های سوختی آن نظیر بنزین، گازوئیل و نفت سفید و همچنین نفت خام مورد مصرف پالایشگاه‌ها، گاز مصرفی در نیروگا‌ه‌ها و خانواده‌ها و همچنین برق، عمده حامل‌های انرژی در ایران هستند که در این میان سهم گاز 70 درصد کل مصرف انرژی کشور است.

این آمار بیانگر یک بحران نهفته در اقتصاد ایران است که عملا در آینده نزدیک خود را نشان داده و تحقق سند چشم‌انداز 20ساله کشور را با چالش جدی مواجه می‌کند.

این درحالی است که با وجود چنین روند رو  به افزایشی در مصرف انرژی، بسیاری از بخش‌های اقتصادی و حتی شهروندان از چگونگی توزیع انرژی - به ویژه بنزین و گاز- ناراضی هستند.

همچنین در سال‌های اخیر با افزایش برودت هوا در فصل زمستان برخی مناطق کشور با کمبود گاز مواجه شده و در نتیجه دولت مجبور به قطع گاز واحد‌های بزرگ صنعتی و اقتصادی می‌شود. در فصل تابستان نیز کشور با خاموشی‌ برق مواجه است.

کد خبر 38148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز