سه‌شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۱
۰ نفر

امیرحسین علم‌الهدی: دهم مهرماه آخرین مهلت معرفی نماینده ایران به آکادمی اسکار است.

امیرحسین علم‌الهدی

اسكار به‌عنوان مهم‌ترين جايزه سينمايي دنيا در سال‌هاي اخير براي ما ايراني‌ها اهميتي بيشتر يافته اما نبايد فراموش كنيم كه سينماي ايران بيشتر داخلي است تا بين‌المللي. براي اثبات اين مدعا هم كافي است از خودمان بپرسيم سهم ما از چرخه سينماي بين‌المللي چقدر است؟

نبايد فراموش كنيم كه ما نگاهي به بازار جهاني نداريم و همين رد پاي اخير ايران در اسكار هم مديون همگرايي هوش و ذكاوت كارگرداني مثل اصغر فرهادي با يك پخش‌كننده خوب جهاني است. در دنيا 7ميليارد سينما‌رو داريم كه هند با بيش از 4ميليارد، آمريكا با حدود 1.5 ميليارد و چين با حدود يك ميليارد سينما‌رو در سال به‌ترتيب رده‌هاي نخست را در اختيار دارند. در ايران 20ميليون نفر در سال سينما مي‌روند اما نكته مهم اينكه مثلا جز درباره «فروشنده» درخصوص كمتر فيلمي آمار دقيق مخاطب را در اختيار داريم.

حالا شما اين را هم درنظر داشته باشيد كه سينماروهاي ايراني در 70درصد شهرها سالن استاندارد براي فيلم ديدن ندارند. موضوع مهم ديگر درباره وضعيت بازار خارج از كشور سينماي ايران در كشورهايي است كه ايرانيان بسياري آنجا زندگي مي‌كنند. حدود نيم ميليون ايراني در كانادا و بيش از يك ميليون نفر در آمريكا نياز به سالن‌هايي دارند كه فيلم روز ايراني پخش كند. درواقع ما خودمان را از اين سهم محروم كرده و با شعار عدالت فرهنگي سراغ ساختن سالن سينما در نقاطي رفته‌ايم كه مردم شرايط مناسب براي رفتن به سينما ندارند.

از سوي ديگر، تركيه با حمايت تمام‌قد از بخش خصوصي توانسته چند سالن سينما در اربيل عراق بسازد و خوراك سينمايي آن را هم فراهم كند. ببينيد فروش فيلم‌هاي هندي در سينماهاي امارات چقدر است و به اين بينديشيم كه چرا در كشورهاي حوزه فرهنگي ايران مانند افغانستان، تاجيكستان و پاكستان نه سالن داريم و نه فيلمي براي نمايش دادن.

سينما يك جزيره نيست و نمي‌توان حرف از پيشرو بودن در سينما زد اما به اسم سينماي بومي نه توليد مشترك با ديگر كشورها داشت و نه بازار جهاني براي سينماي ايران.من مي‌دانم مجيد مجيدي براي ساختن «محمد رسول‌الله(ص)» چقدر زحمت كشيد اما كيست كه نداند اگر اين فيلم با بازيگران خارجي ساخته مي‌شد، قطعا در بازار جهاني مي‌درخشيد. ما بايد توليد را در سينما بومي كنيم اما بپذيريم توزيع و نمايش بومي‌شدني نيست.

امسال هم يك فيلم به اسكار مي‌فرستيم اما بدون پخش‌كننده قوي و اكران درست خارجي مي‌توان نتيجه را حدس زد. ما مي‌خواهيم در سينماي دنيا سهم داشته باشيم بدون اينكه اجازه بدهيم مردم ايران در 365روز سال به شكل رسمي يك فيلم خارجي در سينماها تماشا كنند.

  • مدير گروه سينمايي هنر و تجربه
کد خبر 381279

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha