محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان پنجشنبه گذشته و همزمان با روز ملی یوزپلنگ، در اینستاگرام خود پیامی ویدئویی منتشر کرد.

او در اين پيام گفت: تلاش ما براي حفظ يوزپلنگ ايراني نشان‌دهنده آشتي مجدد ما با محيط‌زيست و زيستن در يك محيط مهربان‌تر با همه مخلوقات خداوند است. ظريف در اين پيام يادآور شد: اين روزها ما با چالش‌هاي جدي محيط‌زيستي مثل خشكسالي و پديده گردوغبار كه بسياري از هموطنانمان را به‌شدت رنج مي‌دهد مواجه هستيم. اين چالش‌ها بيانگر اين واقعيت است كه ما در گذشته با محيط‌زيست خودمان و با مخلوقات خداوند كه در استفاده از اين محيط‌زيست با ما شريك هستند مهربان نبوده‌ايم.

اين پيام ظريف نشان داد محيط‌زيست در كشور ما آن اندازه اهميت پيدا كرده كه خطر انقراض يوز به يكي از دغدغه‌هاي بالاترين مقام ديپلماسي كشور تبديل شود. اين رويكرد مباركي است اما براي حفظ محيط‌زيست هنوز راه درازي در پيش داريم. به‌ويژه آنكه بنا به آمار، 90درصد تخريب‌هاي محيط‌زيستي ناشي از اجراي طرح‌هاي توسعه ناپايدار مغاير با معيارهاي محيط‌زيست است؛ ازجمله اين طرح‌ها مي‌توان به سدسازي‌هاي بي‌رويه نظير احداث سدشفارود در قلب جنگل‌هاي هيركاني و معدنكاري و احداث جاده در قلب زيستگاه‌هاي حيات وحش اشاره كرد. بر اين اساس، تنها زماني مي‌توان به حفظ محيط‌زيست اميدوار بود كه نگاه تصميم‌سازان و تصميم‌گيران كشور در سياستگذاري‌هاي كلان تغيير كند و حفاظت از محيط‌زيست در توسعه كشور به اولويت اول آنها تبديل شود.

کد خبر 380870

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha