دوشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
۰ نفر

«تهران بیشتر از آنچه تصور می‌کردم، زیباست و از نظر سازندگی بسیار پیشرفته است. درواقع با اینکه این شهر ظاهرا شرقی است اما بسیار پیشرفته‌تر از آن چیزی است که در ذهن داشتم.

قالیباف

ضمن اينكه شهروندان تهراني بسيار مهمان‌نوازند.» اين جمله بخشي از اظهارات ذكري محمد علوش، شهردار بغداد است كه در ديدار روز گذشته با محمدباقر قاليباف، شهردار تهران مطرح شد. شهردار بغداد در اين ديدار با بيان اينكه در سال‌هاي اخير تعاريف بسيار زيادي از پيشرفت پايتخت ايران شنيده بوديم، گفت: با توجه به شرايطي كه هم‌اكنون بغداد به‌دليل سال‌ها جنگ نياز به بازسازي زيرساخت‌ها دارد، به همين دليل نيازمند همكاري و ارتباط با كشورهاي همسايه به‌ويژه ايران هستيم و ان‌شاءالله تفاهمنامه خواهرخواندگي ميان تهران و بغداد منعقد شود.

علوش با اظهار اميدواري بابت اينكه تفاهمنامه خواهر‌خواندگي ميان تهران و بغداد منعقد شود، گفت: بايد سريعا نسبت به تشكيل كميته‌اي مشتمل بر كارشناسان شهرداري تهران و بغداد به‌منظور تدوين پيش‌نويس جديد تفاهمنامه همكاري تلاش كنيم كه اميدوارم با اين اقدام تفاهمنامه همكاري كه قبلا بين اين دو پايتخت به امضا رسيده اما مسكوت مانده بود، اجرايي شود.

از جمله ثمرات اين تفاهمنامه همكاري كه از سوي شهردار بغداد به آن اشاره شد، امكان برگزاري هفته‌هاي فرهنگي و بهره‌مندي از تجربيات تهران در حوزه‌هاي مترو و پسماند بود. نكته‌اي كه در مورد متروي بغداد از سوي علوش اشاره شد، اين بود كه قصد ندارد اين پروژه را به‌صورت دولتي اجرا كند بلكه درنظر دارد هزينه ساخت مترو را از سرمايه‌گذار، شركت‌ها و مؤسسات معتبر تأمين سازد.

وي افزود: البته شهرداري عراق تا سال 2014 بودجه زيادي داشت اما به‌دليل كاهش قيمت نفت و ورود داعش در عراق شهرداري ناگهان با مشكل بودجه دولتي مواجه شد و ما مجبور شديم تا بودجه مورد نياز را از منابع خود تأمين كنيم و هم‌اكنون نيز منابع مالي ما سال به سال بهتر مي‌شود. شهردار بغداد براي نخستين‌بار به ايران آمده است.

بنابراين گزارش در ادامه محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز طي سخناني اظهاركرد: شهرداري تهران همواره آمادگي همكاري با شهرداري بغداد را داشته است؛ چرا‌كه در ايران شهرداري‌ها و دولت به مردم عراق علاقه‌مند هستند. وي با اشاره به بازگشت امنيت به عراق و پيروزي ملت عراق در مقابل تروريست‌ها، گفت: درشرايط فعلي بايد فعاليت‌هاي خدماتي و عمراني در اولويت قرار بگيرد. شهرداري تهران هم آمادگي دارد تا هرگونه كمك و همكاري را در اين باره انجام دهد.

شهردار تهران با اشاره به عدم‌امضا و اجراي تفاهمنامه ميان بغداد و تهران عنوان كرد: خاطرم هست در گذشته حدود 6 تا 7 گروه تخصصي از بغداد به تهران آمدند و درباره خدمات شهرداري از حيث فضاي سبز، جمع‌آوري زباله‌ها، بوستان‌ها و... مصالحه كرده اما عدم‌امضا و اجراي تفاهمنامه ميان 2پايتخت به مشكلاتي از جانب عراق بازمي‌گردد چون گويا بحث بر سر آن بود كه به واسطه دولت بايد اين توافق صورت گيرد البته در سفر اخيرم به عراق من در اين باره با آقاي مالكي صحبت كردم و گويا حالا مشكل حل شده و توافق قابل انجام است؛ با اين همه عملا اتفاقي نيفتاده است.

شهردار تهران در واكنش به اظهارات ذكري علوش در مورد متروي بغداد نيز گفت: در مورد مترو هم در گذشته صحبت‌هايي شد و ما شركت مشاور را به بغداد فرستاديم و طي 2ماه بررسي اوليه فني صورت گرفت. قاليباف با بيان اينكه تهران جزو 5 تا 6 شهر پيشرو در دنيا در حوزه ساخت مترو است، افزود: هم‌اكنون بالغ بر 300كيلومتر مترو در شهر تهران داريم كه بيش از 200كيلومتر آن در 10سال اخير ساخته شده است. من فكر مي‌كنم تهران الگوي مناسبي براي ساخت و تجهيز مترو در منطقه است چرا كه ما ملاحظات لازم را در مورد سرعت اجرا و دقت در بخش‌هاي مختلف مورد توجه قرار مي‌دهيم.

قاليباف با اشاره به اظهارات شهردار بغداد مبني بر عدم‌اختصاص بودجه از سوي دولت عراق به شهرداري گفت: تهران در اين باره الگوهاي مناسبي دارد كه غربي‌ها و حتي تركيه ندارند. خود ما نيز با همين الگو متروي تهران را ساختيم و اين شكل خاصي از سرمايه‌گذاري است. شما بپذيريد كه با شرايط سخت و مسائل امنيتي ممكن است خارجي‌ها آمادگي حضور در عراق را نداشته باشند و اگر هم پروژه را بپذيرند با قيمت گران كار را انجام دهند. مترو الگوهايي براي ساخت دارد كه اگر از شهرداري تهران براي ساخت متروي عراق دعوت شود، درمورد اين الگوها مفصل بحث خواهيم كرد.

بنا‌ بر اين گزارش با درنظر گرفتن اينكه شهردار بغداد يك زن است، وي از قاليباف درمورد جايگاه بانوان در شهرداري تهران پرسيد كه قاليباف در پاسخ گفت: حدود 18 تا 20درصد از كاركنان شهرداري را خانم‌ها تشكيل مي‌دهند و حدود 8درصد از مديران ارشد اين نهاد نيز خانم هستند. وي در ادامه تأكيد كرد: ما يك خانم شهردار منطقه هم داريم و تعداد قابل توجهي از بانوان به‌عنوان معاون و شهردار ناحيه فعاليت مي‌كنند. همچنين همه شهرداران مناطق مشاور خانم دارند و اداره كل امور بانوان در تمام بخش‌هاي شهرداري فعال است.

شهردار تهران افزود: بالغ بر 70 تا 80درصد از فعالان بخش سلامت شهرداري تهران را بانوان تشكيل مي‌دهند و در حوزه توانمندسازي و طراحي فضاي سبز و گلكاري‌ها نيز بانوان حضور چشمگيري دارند زيرا من اعتقاد دارم كه خانم‌ها با دقت بيشتر و هزينه كمتر كارها را به ثمر مي‌رسانند و منظم‌تر هستند.

کد خبر 379265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha